Početkom 18. veka jedan ruski stolar, bez ikakvog znanja o brodogradnji, bio je na korak od izuma vijeka. Dobio je čak i podršku cara, Petra I, ali su stvari na samom kraju pošle po zlu.
Dvadesetih godina 18. veka na brodogradilištu u Sankt Peterburgu radio je izvesni Jefim Nikonov – običan, nepismen stolar sa velikom i nadasve neobičnom vizijom. Vizijom koja je mogla promeniti tok ruske istorije, ali nije – jer je pored odlične ideje i podrške cara ipak bilo potrebno i malo sreće. A sreće Jefim, nažalost, nije imao.
Upornost stolara se (konačno) isplatila
Svoju ideju da napravi podmornicu Jefim je pokušavao da “proda” imperatoru nekoliko puta, a budući da je bio veoma uporan u tome, Petar I je na kraju popustio. Car ne samo da je podržao njegovu zamisao, već mu je obezbedio i sve što mu je bilo potrebno za realizaciju ambicioznog projekta – od radionice i finansijskih sredstava, pa sve do pomoćnika.
“Morel” – štamparska greška koja je obeležila početak izgradnje
Već na samom početku izgradnje desila se greška, doduše minorna. Pisar koji je beležio Jefimove ideje je umesto reči “Model” prilikom popunjavanja podataka o podvodnom plovilu slučajno napisao “Morel”. Tako je prva ruska podmornica u istoriju ušla pogrešno imenovana. Neki bi već na samom početku ovo protumačili kao loš znak, ali ne i Jefim.
@rtbalkan Greška koja ga je koštala karijere. #rtbalkan #rtsrbija #serbia #srbija #hrvatska #crnagora #bosna #bih #zanimljivosti #foryou #foryoupage #fyp #fy #fypシ ♬ original sound – RT Balkan
Grdosija presvučena kožom duga 6 metara
Prva podmornica izgledala je nalik velikoj vinskoj bačvi – izrađena od punog drveta, ona je bila duga 6 i visoka čak 2 metra. Njen trup, u koji je bilo ugrađeno 10 komora bio je presvučen kožom, a svaka od tih komora korišćena je kao balast tokom zaranjanja i izranjanja iz vode. U podmornicu je bilo planirano smeštanje petoro članova posade.
Prvo testiranje je prošlo skoro savršeno
U proleće 1724. godine Jefimova podmornica bila je spremna za prvo spuštanje pod vodu. Svečanom događaju je, pored oficira carske flote, prisustvovao i sam imperator, koji je bio pokrovitelj čitavog projekta. Podmornica se uspešno spustila na oko 4 metra dubine, ali se onda dogodio peh: ona je udarila o dno, pa je posada brže-bolje morala da se evakuiše.
Car je i pored fijaska bio jako zadovoljan
Bez obzira na neuspeh, car je bio izuzetno zadovoljan rezultatom testiranja i trudio se na sve moguće načine da Jefima ishod ne demotiviše. Štaviše, zabranio je da se o tome priča kao o neuspehu i nastavio je da finansira njegov projekat. Nažalost, smrt imperatora je sve promenila – Jefimu su ubrzo obustavili finansiranje i oduzeli pomoćnike, pa je morao da se snalazi kako zna i ume.
Hoće li Carska Rusija konačno dobiti svoju podmornicu
Poslednje testiranje Jefimove podmornice dogodilo se 1727. godine, ali nažalost i ono je bilo neuspešno. Nakon ko zna kog po redu fijaska, ambiciozni stolar izgubio je zvanje majstora, a nadređeni su ga degradirali u admiralitetskog radnika, nakon čega je on poslat u Astrahan. Još više od jednog veka Carska Rusija se nije mogla pohvaliti sopstvenom podmornicom, ali je zato Jefim Nikonov zauvek ostao upamćen po svojoj velikoj viziji.
RTbalkan.