Problemi sa poledicom na putu muče i putare i vozače. Pojava je opasna, pa ako se led ne otopi i na put ne pospe so na vreme, uslediće ozbiljni problemi.
Može li put da funkcioniše bez soljenja, odnosno da sam otopi led, a da se ne koriste, na primer, grejači ugrađeni ispod asfalta ili neka slična tehnologija?
Deluje kao fikcija, ali izgleda moguće. Koliko je to finansijski opravdano? Pa, to je drugo pitanje.
Naučnici sa Univerziteta nauke i tehnologije Hebei u Šiđadžuangu u Kini razvili su inovativno rešenje. Tekst su objavili u naučnom časopisu ACS Omega.
Stvorili su asfaltnu mešavinu koja sama topi led, a uz to su koristili so bez hlorida, koja je ekološki prihvatljivija.
So se meša u prah sa surfaktantom, silicijum dioksidom, natrijum bikarbonatom i šljakom iz visokih peći, i formira male kapsule, koje se zatim mešaju u asfalt.
Površina puta je stoga trajno blago zasoljena – a abrazija uzrokovana vožnjom automobila neprestano izlaže nove mikrokapsule površini. Takav put bi trebalo da traje do osam godina.
Nova površina je već uspešno testirana na jednom izlazu sa auto-puta u Kini. Temperature do minus 20 stepeni Celzijusa nisu izazvale poledicu, a sneg koji je tek pao odmah se otopio.
Neki stručnjaci su skeptični i smatraju da će zbog veće abrazivnosti asfalta i granula brže nastati rupe u kolovozu. Vreme će pokazati da li će se to i desiti.