Da li su pneumatici prirodno crni? Ne. Prirodna guma, jedan od glavnih sastojaka pneumatika, je bijeli mliječni lateks. Prvi proizvedeni pneumatici za automobile, bicikle i motocikle u masovnoj proizvodnji su bili bijeli, ali se nisu zadržali.
Danas se koristi do 200 sastojaka za proizvodnju modernog pneumatika.
Rafinirana čađ, nusprodukt nepotpunog sagorijevanja uglja i nafte, je ključan sastojak. Proizvođači pneumatika su otkrili da dodavanje čađi, poliestera, metala i drugih sintetičkih gumenih smijesa prirodnom lateksu pomaže pneumaticima da bolje rade i duže traju.
Bez čađi, pneumatici ne bi izdržali ni 5.000 kilometara, tvrdi Džek L. Koenig u u njegovoj knjizi “Spektroskopija polimera”. To je sastojak koji takođe čini pneumatike crnim.
Osim značajnog povećanja kilometraže i izdržljivosti pneumatika, čađ takođe:
– Štiti pneumatike od suve truleži
– Poboljšava upravljivost, stabilnost, kočenje i potrošnju goriva
– Brzo odvodi toplotu od jezgra i gaznog sloja pneumatika, povećavajući životni vijek
– Otpušta statički elektricitet. U današnjim vozilima prepunim vrlo osjetljivom elektronikom, statički elektricitet može brzo da ošteti skupe elektronske uređaje
– Omogućava lakše održavanje pneumatika
Zašto pneumatici nisu dostupni u drugim bojama osim crne? Nekada su bili, ali ljudi ih jednostavno nisu kupovali. Narandžasti, plavi, žuti i zeleni pneumatici su funkcionisali isto kao i crni i zadovoljili sve američke standarde za sigurnost na putu i performanse. Ali nikada nisu postali popularni.
Kako prenosi “AutoKlub”, danas su bijeli pneumatici za oldtajmere lako dostupni. Kao i široki bijeli pneumatici, napravljeni od originalnih kalupa kako bi se obezbijedila autentičnost pri restauraciji klasičnih i kolekcionarskih vozila, prenosi “AutoBlog”.
Autoblog.rs