2. Februara 2023.

Prva vožnja: Škoda Octavia RS i Kodiaq RS

Izazovna vremena nisu pokolebala Škodu da nastavi sa razvojem visokoperformansnih modela. Što bi rekli Česi, čistá zábava!

Ništa lepše za ljubitelje performansi, pogotovo što je najavljeno i veoma brzo iznenađenje!

Novi broj Auto magazina je u prodaji, pročitajte utiske iz vožnje najnovijih modela automobila.

Odmah po sletanju na Praški aerodrom, sačekao nas je deo flote od skoro pedeset automobila koji će nam biti na raspolaganju! Ne pamtimo kada su novinari imali baš ovakav izbor na međunarodnim prezentacijama.

S obzirom da nam je odredište u okolini mesta Klatovi, blizu nemačke granice i Regensburga, i da ruta nema mnogo krivina, odabrali smo da isprobamo prvi SUV Škode sa RS oznakom.

Najbrži Kodiaq se proizvodi u samo jednoj verziji. Pokreće ga dvolitarski turbo-benzinac koji se nalazi i pod haubom modela Octavia RS.

Ima 245 konjskih snaga i ugrađuje se isključivo u kombinaciji sa sedmostepenim DSG menjačem i pogonom na sva četiri točka. Sve to mu pomaže da do stotke ubrza za samo 6,5 sekundi. Nije baš na nivou superautomobila, ali je u poređenju sa drugim SUV modelima u klasi izuzetno brz.

Ovo je ujedno i prilika da isprobamo auto posle redizajna. Osim izmena estetske prirode, moramo da primetimo i veliki napredak u pogledu završne obrade. Vrata se zatvaraju uz “klack” zvuk kao na luksuznim premijum modelima, dok je unutrašnjost gotovo kompletno obložena mekim materijalima.

Pregrada za flaše u vratima je u potpunosti tapacirana, dok sportska sedišta imaju perforisanu kožu, funkciju hlađenja i atraktivni crveni romboidni štep koji se nalazi i na komandnoj tabli.

Kodiaq je u samom vrhu klase po pitanju ponude prostora. Test primerak ima tri reda sedišta i mnogo praktičnih detalja.

Drugi red može klizno da se pomera po dužini, tako da se dobija ili impozantan prostor za noge ili ogroman prtljažnik, koji može da ima zapreminu i do 835 litara sa oborenim naslonima trećeg reda.

Ovo su mere kojih se ne bi postideli ni američki “ful sajz” SUV modeli.

Odmah po startovanju motora iznenadio nas je dubok, sportski zvuk. Prvo smo pomislili da je generisan iz zvučnika, što je sve češća pojava među hibridnim modelima.

U ovom slučaju je bio toliko realističan da smo izašli iz auta i prišli završetku izduva. Ispostavilo se da je zvuk pravi i da dolazi iz dvostrukih cevi, po jedne sa obe strane zadnjeg lonca.

Reč je o fizičkim klapnama koje ga pojačavaju. Ukoliko želite da prođete tiho i izazovete manje pažnje, možete da ga isključite u individualnim podešavanjima režima vožnje.

Naravno, u “sport” modu je najglasniji, kada zvuči kao auto sa mnogo više cilindara.

Ubrzanja i međuubrzanja su ono što najviše fascinira, čak i na auto-putu pri velikim putnim brzinama. Menjač je isprogramiran tako da bude i štedljiv, što znači da je prioritet rana promena brzina.

Kik-daun već drastično menja karakter, izvlačeći maksimum iz motora. Pri svemu tome, auto je vrlo tih, za šta su zaslužna i laminirana bočna stakla na prednjim vratima.

Silazimo sa auto-puta; magistralu polako zamenjuju lokalni putevi. Odličan asfalt omogućava nam da u potpunosti uživamo u automobilu.

Put postaje sve uži, a krivine oštrije, uz povećanje nagiba. Prava prilika da isprobamo 4×4 pogon i ponašanje na limitu.

“U” krivina i pun gas pri izlasku iz krivine nisu doveli ni do najmanjeg proklizavanja. Odmah su nam pali na pamet reli automobili, ali i silni sistemi bezbednosti koji ne dozvoljavaju vozaču da napravi grešku…

Po dolasku na odredište, koje će nam biti baza tokom dvodnevnog događaja, već započinjemo testiranje brojnih verzija sa RS oznakom. Najbrojnije su Octavije, mada su na naše iznenađenje prisutni i primerci Škode Enyaq Coupe, električnog SUV modela.

Ipak, ono što nas najviše zanima je kako se vozi Octavia RS sa manuelnim menjačem.

Ovo je verzija za prave “petrolhede”, koji žele da u potpunosti uživaju u svakom aspektu vožnje, pa i u menjanju brzina.

Octavia RS, baš kao i Kodiaq RS, ima dosta različitih detalja u odnosu na standardne verzije.

Drugačiji su usisnici vazduha na branicima, zadnji kraj ima crni spojler za bolje prijanjanje pri velikim brzinama, kao i crvene kočne čeljusti, koje se ističu kroz atraktivne aluminijumske “devetnaestice”.

I ovde su specifični dupli završeci izduva, koji takođe imaju klapne za atraktivan zvuk.

Poželeli smo da ima i bar malo pucanja, međutim, pojačanje u zvuku se odnosi samo na dubinu zvuka.

Octavia takođe ima sportska sedišta sa integrisanim naslonima za glavu i proštepanim RS oznakama.

Ona je i na dnu zasečenog volana presvučenog perforisanom kožom. Ovaj put, sedišta imaju i masažu, ali i središnji deo presvučen perforisanom alkantarom.

Čista ekskluziva! Sada je već vrlo teško naći razliku u odnosu na premijum modele…

Kako vreme odmiče, sve je manje visokoperformansnih modela sa manuelnim menjačem, pa je utoliko vožnja ove Octavije ekskluzivnija.

I zaista, pravo je zadovoljstvo baratati izuzetno preciznom ručicom, pogotovo što su prenosni odnosi izuzetno dobro “naslagani”.

U mogućnosti smo da izvučemo maksimum iz 245 KS i 370 Nm, kao i da osetimo koliko je kriva isporuke snage i obrtnog momenta ravna.

Ubrzanja do stotke su tri desetinke sporija nego kod težeg Kodiaqa, ali treba imati u vidu da on ima 4×4 pogon.

Ima ga i Octavia RS, ali samo u varijanti sa 2.0 TDI motorom od 200 KS, koji može da se poruči i samo sa prednjim pogonom.

Pitate se, otkud sad dizel? Da, postao je pravi rariret. Prvo, što ga uopšte ima u ponudi, a drugo, što se na njemu nalazi RS oznaka.

I to ne bez razloga. Verzija sa pogonom na sva četiri točka do 100 km/h takođe stiže za 6,8 sekundi.

U odnosu na benzinca ubrzanja su linearnija, pa je manje izraženo zakucavanje za sedište. Osim toga, ovde je sedmostepeni DSG, koji daje sve od sebe, ali nije brz u manuelnom režimu kao što je brz vozač sa manuelnim menjačem.

Sa druge strane, 4×4 pomaže ne samo prilikom ubrzanja, već i u krivinama, koje brže i bezbednije prolazi. Verzije sa prednjim pogonom u ovim situacijama neće klizati preko nosa zbog elektronike, ali će ipak biti sporije.

U svakom slučaju, Škoda je omogućila izuzetnu raznovrsnost u pogledu menjača, pogona, vrste goriva, pa i oblika karoserije.

Sve navedeno je moguće i u liftbek i u karavan verziji. Obe su izuzetno praktične, sa prostranošću koja je ubedljivo najbolja u klasi pa i šire.

Dok većina proizvođača ukida snažne motore zbog emisije izduvnih gasova, Škoda ih unapređuje i nudi alternativna rešenja.

Tako smo testirali plag-in hibridnu verziju sa oznakom iV. I ona ima ukupnu snagu sistema od 245 KS, s tim da je pokreće kombinacija 1.4 TSI i elektromotora.

Zahvaljujući struji, ubrzanja su neverovatna, dok je auto istovremeno ekološki vrlo prihvatljiv jer može da pređe šezdesetak kilometara bez emisije izduvnih gasova.

Na kraju, tu je i potpuno električni Enyaq. Mi smo vozili kupe verziju, i to najsnažniju od ukupno pet varijanti.

Ima 302 KS, pogon na sva četiri točka i ubrzanje do stotke za 6,5 sekundi. Zato sa pravom nosi RS znak, baš kao i ostale prikazane Škode.

Reli u genima

Prava ekskluziva bilo je predstavljanje najnovije Fabije RS Rally2. Zasnovana je na četvrtoj generaciji modela Fabia.

Za razvoj je bilo zaduženo Škoda Motorsport odeljenje koje je napravilo brojne optimizacije u odnosu na prethodnika.

Osim bolje aerodinamike i dvostruke potisne sile zadnjeg krila, bolja je raspodela mase, a primenjen je i novi motor zasnovan na 2.0 TSI “EA888” mašini.

Sada ima 1.6 litara, sa prečnikom klipa manjim za milimetar i kraćim hodom. Razvija 289 KS i 430 Nm.

Proslavljeni reli vozač, Jan Kopecki, provozao nas je u ovom reli automobilu i to do samih granica mogućnosti.

Bilo je to neverovatno iskustvo, pogotovo što smo imali prilike da budemo na mestu suvozača i u legendarnoj Škodi 200RS iz 1974, koja i dalje ima šta da pokaže.

Vožnja jangtajmera

Još jedna ekskluziva koju su nam priredili češki domaćini bila je mogućnost da se prisetimo vožnje prethodnih generacija RS modela.

Tako smo uživali u vožnji Fabije RS prve generacije, koju pokreće 1.9 TDI motor od 130 KS, kao i druge generacije sa 1.4 TSI motorom od 180 KS.

Takođe, na raspolaganju su nam bile Octavije RS prve i druge generacije, sa 1.8 TSI motorom od 180 KS, odnosno sa 2.0 TFSI mašinom od 200 KS.

“Auto magazin” je nova edicija najstarijeg automobilskog časopisa u Srbiji.

Škoda Octavia RS

Motor2.0 TSI2.0 TSI2.0 TDI2.0 TDI 4×4
Zapemina (ccm)1984198419681968
Snaga (kW/KS)180/245180/245147/200147/200
Maks. o. moment (Nm)370370400400
MenjačManuelni, 6 stepeniAuto, 7 stepeniAuto, 7 stepeniAuto, 7 stepeni
Dimeznije (mm)4702/1829/1457
Međuos. rastojanje (mm)2681
Klirens (mm)129
Prtljažnik (l)600
Rezervoar (l)50505055
Masa (kg)1489152015161602
Maks. brzina (km/h)250250249243
Ubrzanje 0-100 km/h (s)6,86,77,46,8
Potrošnja (l/100 km)6,7-7,16,7-7,14,9-5,15,5-5,6
Emisija CO2 (g/km)153-160153-160129-133144-148

Škoda Kodiaq RS

Motor2.0 TSI 4×4
Zapremina1984 ccm
Snaga180 kW (245 KS) pri 5250-6500 o/min
Maks. o. moment (Nm)370 pri 1600-4300
Menjačautomatizovani, 7 stepeni
Dimenzije4699/1882/1666 mm
Međuos. rastojanje2790 mm
Klirens195 mm
Prtljažnik765-835 l
Rezervoar58 l
Masa1794-1938 kg
Maks. brzina234 km/h
Ubrzanje 0-100 km/h6,5 s
Potrošnja8,6-8,9 l/100 km
Emisija CO2195-203 g/km

Škoda Fabia RS Rally2

Zapremina1620 ccm
Snaga214 kW (291 KS)
Maks. o. moment430 Nm
Menjačsekvencijalni, 5 stepeni
Dimenzije4108/1820/1230 mm
Međuos. rastojanje2563 mm
Rezervoar82,5 l
Potrošnja0,6 l/km

B92.

Podijeli vijest na:

Pretplata
Obavijesti o
guest

0 Komentara
Inline Feedbacks
Pregledaj sve komentare