Flamingo dolazi u grad
Vozili smo premijerno najnoviji Škodin adut u kategoriji kompaktnih SUV vozila na elektro pogon. Alternativa za veoma popularni „karok“ stiže uz atraktivne linije, snažne elektro motore i ozbiljnu autonomiju
Flamingo je ptica poznata po svojoj eleganciji, živopisnim bojama i gracioznosti, što simbolizuje stil i inovativnost novog modela. Jer, Škodin Elroq nije prvi električni automobil češkog brenda, ali jeste začetnik jednog novog talasa. Kategorija kompaktnih SUV-ova je strateški važna, posebno u Evropi. Zato ne treba da čudi što je upravo ovaj model izabran da bude nosilac novog dizajnerskog pravca Škode koji se zove Modern Solid.

Glavne karakteristike dizajna biće autentičnost, robusnost i već poslovična Škodina funkcionalnost. I već na prvi pogled jasno je zašto Elroq izabran za nosioca novog talasa uz flaminga kao asocijaciju. U narednom periodu može se očekivati još nekoliko potpuno novih električnih modela kao deo alternativne game tradicionalnoj ponudi modela sa motorima sa unutrašnjim sagorevanjem.

Posle statičnog prikazivanja u Pragu početkom oktobra, na Palma de Majorci upriličene su i prve test vožnje za odabrane novinarske ekipe iz celog sveta. Predivni pejzaži i Majorka u decembru u vreme kada nema navale turista pokazali su se kao idealno mesto da se demonstriraju sve prednosti koje ovaj model donosi. Šta je to što bi trebalo da privuče kupce na „zelenu stranu“? Pored cene, još značajnija stavka jeste autonomija.

Elroq se nudi u više verzija u zavisnosti od snage motora i kapaciteta baterije, a autonomija ide od 375 kilometara do čak 581. Čak i ako redukujemo broj pređenih kilometara zbog raznih otežavajućih faktora u realnoj svakodnevnoj vožnji, Elroq bez kompleksa izlazi na crtu bilo kom automobilu sa benzinskim motorom.

Upotrebljivost u gradskoj vožnji nikada nije dovođena u pitanje, a sa ovim modelom možete se bez stresa uputiti i na srednje duga porodična putovanja. Sve ovo upakovano je uz cenu koja nije dramatično veća od cene sličnih modela sa pogonom na fosilna goriva. Dobro, nije to zbog toga što su ovi prvi mnogo pojeftinili, već što cene ovih drugih otišle na gore, ali u svakom slučaju cene ove dve kategorije automobila se polako približavaju jedna drugoj što ima posebnu težinu kada se vaga u odabiru novog porodičnog ili poslovnog vozila.

Pre sedanja za volan, u okruženju ekskluzivnog golf rizorta „Hacijenda son Antem“, posmatramo još jednom „elrokove“ crte lica. Čiste linije, bez suvišnih detalja i na oko dobra aerodinamička rešenja prvo upadaju u oči. Nema poznate Škodine maske hladnjaka. Menja je slična, ali opet drugačija pod nazivom „tek-dek fejs“ (Tech-Deck Face) koja veoma uspešno i elegantno krije senzore poput radara i prednje kamere. Prepoznatljivi logo Škode je uklonjen i zamenjen redizajniranim natpisom i napred i pozadi. Stari okrugli logo prisutan je samo središnjem delu aluminijumskih naplataka.

Jedna od karakteristika novog dizajnerskog jezika jesu i jednostavna, minimalistički rešenja prednjih svetala. Svetlosne grupe jesu udvojene iako su glavna „matriks“ svetla elegantnije uklopljena u pojavu „elroka“. I pored toga što su vizualno manja, tehnički su veoma napredna i sadrže 36 pojedinačnih svetlosnih segmenata koji sprečavaju zaslepljivanje nadolazećih vozila kada su uključena druga svetla. Otišlo se i korak dalje pa prednja svetla razlikuju i pet načina osvetljenja u zavisnosti od ambijenta u kome se automobil nalazi.

Prvi način rada koristi se u gradskim uslovima. Tu je, zatim, i „kantri“ način rada kada se nalazite u prirodi i gde nema okolnog osvetljenja. Treći mod je za upotrebu na auto-putu, a zatim i moda za rad pri otežanim vremenskim uslovima. Na posletku, tu je i „turist“ način rada koji svoju upotrebu nalazi ukoliko putujete kroz zemlje u kojima se saobraćaj odvija drugom stranom puta.

Dobra vest je da je LED tehnologija dostupna u svim nivoima opreme, dok se razlika u paketima svodi na prisustvo atraktivnijih dinamičkih pokazivača, kristalnih elemenata osvetljenja i raznih animacija prilikom prilaska ili odlaska od vozila ili prilikom otvaranja prtljažnika. Pogled na bok otkriva fluidne linije i naplatke velikog prečnika koji idu u rasponu od 19 do čak 21 inč.

Enterijer kombinuje tradicionalne Škodine vrednosti poput funkcionalnosti i prostora sa novim pravcima u dizajnu. Izbor je pao na, pogađate, praktične, inovativne i održive materijale sa dobrim učešćem recikliranih vlakana. Ponuda prostora je impresivna za ovu kategoriju vozila, uz najveći prtljažnik u klasi. U dve reči enterijer bismo okarakterisali kao jednostavan a privlačan.

Dolazimo polako i do najbitnijeg dela, a to su pogonski agregati i sistemi baterija. U ponudi su motori sa tri nivoa snage – od 125 do 210 kilovata (170 do 286 KS) i tri različita kapaciteta baterija – 55, 63 i 82 kWh. U zavisnosti od kapaciteta varira i procenjena autonomija vožnje. Osnovna varijanta Elroq 50 ima domet od 375 kilometara, a najsnažnija verzija sa baterijom najvećeg kapaciteta ima obećanu autonomiju od skoro 600 kilometara. Pogon je na zadnjim točkovima, a verzija sa pogonom na sva četiri točka, kao kruna ponude, očekuje se naredne godine.

Visoki kapaciteti punjenja i dobro optimizovana kontrola temperature baterija omogućavaju i efikasno i brzo punjenje. Elroq 50 se od 10 do 80% na brzim DC punjačima puni za svega 25 minuta, dok se Elroq 85 sa baterijom znatno većeg kapaciteta u istom rasponu puni svega tri minuta duže. Naravno, svi modeli podržavaju punjenje i na AC punjačima do 11 kilovata.

Baterije imaju modularni dizajn tako da se kod „elroka 50“ ona sastoji od osam modula. Elroq 60 ima bateriju sa devet modula, a najsnažniji Elroq 85 sa 12 modula. Sam dizajn baterije i sistemi hlađenja i grejanja vode poreklo sa većeg „enjaka“. Funkcija predgrevanja baterije se automatski aktivira ako se u navigaciji ukuca ruta sa DC punjačem kako bi se vozilo što brže pripremilo da prihvati brzo punjenje.

Masa vozila je nešto ispod dve tone što ne može da se ne primeti u vožnji. Ipak, Elroq se sjajno nosi sa svojom „kilažom“. Vožnja uskim putevima Majorke bila je više nego prijatna uz dobra ubrzanja što se, sasvim logično, i moglo očekivati od elektro motora ove snage. Sedišta su udobna, uč očekivano dobru preglednost zbog uzdignite pozicije; vožnja je tiha, udobna, se (čekivano) „nemačkim“ osećajem i dobrom preglednošču. Postoji nekoliko režima rada motora kojima se Elroq prilagođava uslovima na putu i željama vozača. Automobil dobro prati pravac i na putevima sa prolaskom kroz krivine, i na ravnim deonicama, bez značajnog naginjanja karoserije.

Škoda definitivno ozbiljno ulazi na veoma „vruć“ teren i spremila je oružje u koje potpuno veruje. Tržište će dati svoj sud kao i uvek, međutim dobro je što proizvođači uviđaju da bez približavanja cena vozila na električni i konvencionalni pogon nema ni ozbiljnijeg tržišnog učešća EV četvorotočkaša. Lepo je i što u Škodi cene naše tržište tako da se prvi primerci „elroka“ na putevima u Srbiji očekuju već do kraja 2024.

Ekran od 13 inča kao standard
Digitalni kokpit, odnosno instrument tabla je relativno mala i diskretna, ali odlično opremljena svim relevantnim informacijama koje mogu zatrebati vozaču. Sa druge strane glavni ekran multimedije je prilično prostran i ima čak 13 inča i to u svim paketima opreme! Grafika je nova, sa inovativnim, preglednim interfejsom kojim u standardnom prikazu dominira Škodina zelena boja. Još jedan od zgodnih momenata jeste da vozači mogu prilagoditi izgled ekrana svojim potrebama tako da mogu da dodele pet prečica za aplikacije i često korišćene funkcije vozila.

Kao deo dodatne opreme dostupan je i hed-ap displej sa funkcijama proširene stvarnosti koje projektuje u vidno polje vozača. Pod pojmom „proširene stvarnosti“ misli se na dinamičke strelice koje vozaču olakšavaju upotrebu navigacije.

Uskoro i na srpskim putevima
Na pitanja izveštača „Auto magazina“ kome je namenjen Elroq i kada ga možemo očekivati kod nas, direktorka marketinga Auto Čačka Aleksandra Đokić, kaže:
– Škoda Elroq je prvi model koji primenje elemente Modern Solid dizajna i iako je po dimenzijama pandan „karoku“, želi da privuče jednu novu grupu kupaca. Imamo u vidu porodice, ali ne samo na one koji bi ovaj automobil koristile samo za vožnju po gradu, već i one koje predstavljaju moderne istraživače ižele da se upuste u nove avanture sa ovim automobilom.

Narudžbine za ovaj model su otvorene praktično od dan kada je prikazan svetskoj javnosti, odnosno početka oktobra. To praktično znači da je samo pitanje dana kada će se prvi primerci „elroka“ naći u Srbiji. Startna cena je 39.000 evra.

Komfor i na daljinu
Jirži Kabele, član tima za tehnički razvoj Škode demonstrirao je novinarima mogućnosti nove aplikacije „Moja Škoda“ u domenu daljinskog upravljanja vozilom prilikom parkiranja
– Jedna od praktičnih opcija koje su dostupne jeste da na uskim parking mestima Elroq možete daljinski parkirati i i kada izađete iz vozila. Sistem kontroliše upravljanje vozilom, komandama gasa i kočnice i prati rastojanje od ostalih vozila i eventualnih prepreka. Vozač za to vreme drži prst na ekranu telefona, a jednostavnim podizanjem prsta sa ekrana, odnosno sa tastera na ekranu mobilnog telefona operacija se prekida. Opcija automatskog parkiranja je naročito korisna kada je prostor između vozila uzak a potrebno je obezbediti ulazak putnika ili utovar prtljaga.

Baterija snižava centar mase
Litijum-jonske baterije novog „elroka“ imaju modularni dizajn, sa od osam do dvanaest modula, zavisno od verzije. Baterije su postavljene u podu vozila ispod prednjih i zadnjih sedišta, snižavajući centar mase.

Škoda Elroq
Škoda Elroq | Elroq 50 | Elroq 60 | Elroq 85 | Elroq 85x |
Kapacitet baterije (bruto/neto – kWh) | 55/52 | 63/59 | 82/77 | 82/77 |
Vreme punjenja (od 10% do 80% – min) | 25 | 24 | 28 | 28 |
Izlazna snaga (kW) | 125 | 150 | 210 | 210 |
Najveća brzina (km/h) | 160 | 160 | 180 | 180 |
Ubrzanje (0-100 km/h u sekundama) | 9,0 | 8,5 | 6,6 | 6,2 |
Domet (km) | 375 | 403 | 581 | 562 |
Pogon | na zadnje točkove | na zadnje točkove | na zadnje točkove | na sva 4 točka |
Napomena: Elroq 60 će biti dostupan od prvog kvartala 2025, a 85x od trećeg kvartala 2025.
Motor: sinhroni elektro motor sa permanentnim magnetima, tip baterije litijum-jonska, menjač sa jednim stepenom prenosa, pogonski točkovi zadnji,
Ogibljenje: napred Mek Ferson sa ojačanjima, nazad oscilujuća ramena sa stabilizatorima, amortizeri sa oprugama
Kočnice: napred diskovi, nazad doboš, električna parkirna kočnica
Koeficijent otpora vazduha: od 0,261 do 0,280 u zavisnosti od verzije.
Dimenzije: D/Š/V 4488/1884/1625 mm, međuos. rastojanje 2765 mm, klirens 186 mm, prtljažnik 470 l, pneumatici 245/45 R20, masa 1949-2089 kg
Cena: od 39.000 evra.
magazin.auto.com