Sa 1.188.000 proizvedenih vozila 2023, Iran je šesnaesta zemlja u svetu po tom parametru. Automobilski sektor predstavlja 10% njenog BDP-a i treći je izvor prihoda za zemlju posle proizvodnje nafte i gasa. Među tri glavna lokalna proizvođača, kompanija Iran Khodro (IKCO) trenutno proizvodi deset modela uključujući tri Peugeota: 207, 2008 i „pretpotopski“ 405 preimenovan u Pars od 2001. godine.
Oni su rezultat burne istorije između francuskog proizvođača i njegovog lokalnog partnera, a proizvodnja Parsa prestaje zbog pooštravanja standarda bezbednosti i kontrole zagađenja.
Odnosi između Peugeota i Irana nisu novi. Oni datiraju iz 1978. godine (u vreme šahanšaha Muhameda Reze Pahlavija, a pre islamske revolucije), kada je grupa PSA kupila Chrysler Europe. Britanska grupa Rootes Arrow, koja je tada bila u vlasništvu Chryslera, sklopila je ugovore sa državnom kompanijom Iran Khodro (IKCO) za proizvodnju Paykana, limuzine srednje veličine sa pogonom na zadnje točkove lansirane 1966. godine, kopije Hillmana Huntera. Peugeot je stoga nastavio ovo partnerstvo, čak je otišao tako daleko da je isporučio blok 504 za pogon ovog automobila koji se etablirao kao vodeći model u Iranu do kraja osamdesetih.
Godine 1990. Peugeot je potpisao ugovor sa IKCO-om za proizvodnju 405 u Iranu. Od 1991. iranski proizvođač će proizvoditi i plasirati dva modela: 405 i 405 RD sa pogonom na zadnje točkove, opremljen šasijom Paykana. Započeta 1987. godine, proizvodnja modela 405 je prestala u Francuskoj 1996. Ali limuzina će nastaviti svoju karijeru u Iranu. 2001. je IKCO odlučio da obnovi 405 što je dovelo do toga da 405 Persia bude preimenovan u Pars. Ova restilizovana verzija je inspirisana modelom 406 koji se prodaje u Evropi i zauzima dizajn prednjeg i zadnjeg štita, kao i neke unutrašnje elemente. Nasleđuje četvorocilindrični benzinac 1.8 koji se nudio u 306 u verziji sa 8 ventila od 103 KS i njegovu verziju sa duplo više ventila sa 112 KS koja se nalazi ispod haube 406.
Pars nastavlja svoj komercijalni put, uokviren asortimanom persijskog proizvođača modelom 405, 405 Roa, donekle restilizovanim RD, i Samandom, prepravljenim 405 koji se proizvodi od 1996. Godina 2012. označava prekretnicu u drugom životu modela 405 kada je grupa PSA dozvolila General Motorsu da uloži kapital. Američki proizvođač je tada zatražio od francuske firme da poštuje embargo protiv Irana, što je dovelo do prekida odnosa između Peugeota i IKCO-a. Bez obzira na to, Pars nastavlja da se proizvodi zajedno sa 405 i Samandom. Da bi se izborio sa povlačenjem proizvođača iz Sošoa, IKCO proizvodi sopstvene delove i uvozi kineske falsifikovane delove, ne plaćajući ni jedan evro Francuszima u tom procesu.
Ta situacija će se nastaviti do stvaranja zajedničkog preduzeća 50/50 krajem 2016. godine, za proizvodnju Parsa, SUV-a 2008 i 301. Investicija od 400 miliona evra tokom pet godina pokazala se plodnom za PSA, koja ima 29% tržišnog udela sa 447.000 prodatih primeraka 2017. godine. Dok su projekti bili u toku, francuska grupa će na kraju biti primorana da napusti pod pretnjom američkih sankcija koje je uveo predsednik Tramp. Pars je ipak ostao u IKCO-ovom katalogu do danas, primoran da ode u zasluženu penziju nakon prestanka proizvodnje izazvanog novim lokalnim standardima bezbednosti i kontrole zagađenja. Sa više od 5 miliona prodatih primeraka, ostaje treći najprodavaniji Peugeot u istoriji, iza modela 205 i 206.
AutoRepublika