Sećate se onih „jahta na točkovima“ koje su dominirale američkim putevima tokom sedamdesetih godina prošlog veka? Automobilska industrija se praktično vratila na isti nivo, doduše ne po dužini vozila, već po masi. Iz dana u dan viđamo strožije zakone na temu bezbednosti, a zatim i tehnologiju koja nikada ranije nije bila dostupna na četvorotočkašima.
To znači da su automobili izuzetno dobili na kilaži, ali to je tek deo problema. Elektrifikacija je podigla masu u još većoj meri, pa nije retkost da vidimo neki „porodični“ terenac težak 3,6 tona, pa i sportski model sa masom od dve tone.
To je svakako problem za firme kao što je Porsche. Nemački proizvođač vozila se uvek držao one strategije „mala masa, a ne veća snaga, je dobitna formula uspeha na stazama“. I iako firma u svojoj ponudi već ima električnu limuzinu pod imenom Taycan, koja je teška čak 2,3 tone, Porsche nikako nema u planu da promeni strategiju sa čistokrivnim sportistima kao što su 911 i Boxster/Cayman.
Porscheov direktor za kvalitet pod imenom Frank Mozer je nedavno pričao sa kolegama sa sajta „The Drive“. Priznao je da su modeli 911 i 718 (kodna oznaka za Boxster i Cayman) dobili na težini sa prethodnim generacijama, ali da je mala masa automobila i dalje ključna tačka strategije marke.
Kaže da Porsche ne želi da bude poznat po impresivnoj autonomiji, već da je potrebno pronaći perfektan balans između snage, težine i maksimalnog dometa sa jednim punjenjem baterije. Poruka je jasna, pa će vlasnici ova dva modela teško biti u prilici da ih voze na duže relacije, jednog dana kada vidimo njihova električna izdanja.
Mozer je konkretno rekao da 911 i 718 nisu modeli koje bi neko vozio između gradova Minhena i Hamburga (distanca od oko 800 kilometara) i da čak i tokom elektrifikacije, glavna strategija je ne dozvoliti da kilaža pređe brojku od dve tone.
Mozer se posebno dotakao teme kako su baterije toliko teške da one veće zapremine automatski ne znače i veliku autonomiju. Primera radi, baterije zapremine 100 kWh neće pružiti dvostruko dužu autonomiju nego one zapremine 50 kWh jer značajno dodaju na masi, pa samim tim Porsche nema veliki interest da ugradi najveće moguće pakovanje koje je dostupno. Nemačkom gigantu je bitnija sopstvena istorija i strategija koja ga je proslavila i uspostavila najvećim proizvođačem sportskih četvorotočkaša na svetu.
Eksperti će reći, „reči ništa ne znače, ako ih ne vidimo u realnosti“. Na gospodinu Mozeru je da ispuni obećanja koja pripoveda…
AutoRepublika