Nemački proizvođač luksuznih automobila Porsche je usred dramatičnog pada obima prodaje u Kini, kao i sve intenzivnije konkurencije lokalnih konstruktora odlučio da na tamošnjem tlu zatvori sopstvenu mrežu stanica za dopunu baterija elektromobila, primoravajući kupce da koriste usluge trećih lica.
Prodaja Porschea u Kini je izbledela nakon rekordne 2021. godine, kada je tamo prodato 95.671 vozilo, a kompanija nije uspela da preokrene ovaj trend. Naime, kriva popularnosti nastavlja da tone. U prva tri tromesečja 2025. godine, Porsche je prodao 43.280 vozila u Kini (za 26% manje nego u istom prošlogodišnjem periodu.
Nekoliko je razloga za ovaj pad. Najpre se pronalazi u globalnom usporavanju tražnje za električnim vozilima, a tu je i podebljana konkurencija od strane kineskih proizvođača premijum automobila, nedostatak organizacije proizvodnje Porschea u Kini i, kao rezultat svega toga, preterano visoke cene, i loš stepen lokalizacije elektronskih komponenti. Naime, Porscheov multimedijalni sistem je slabo kompatibilan sa kineskim softverom.
Porsche, naravno, reaguje na probleme u Kini. Kompanija je pre godinu dana je najavila da će smanjiti broj angažovane radne snage u tamošnjoj diviziji, dok je prošlog leta odlučila da za približno trećinu suzi Porscheovu distributivnu mrežu u Kini. Tako bi do 2027. godine preostalo stotinak lokacija za ovlašćene distributere i servisere.
Nemačka kompanija je ranije ove nedelje objavila da će zatvoriti mrežu punjačkih stanica u Kini, a koja trenutno broji oko 200 objekata. Zatvaranje mreže započinje 1. marta 2026. godine, a brendirane punjačke stanice će postepeno nestajati iz mobilne aplikacije za korisnike Porschea. Da li će same stanice biti fizički zatvorene ili prodate novom vlasniku, ostaje nepoznato. Kineski vlasnici Porscheovih električnih vozila i plag-in hibrida će u svakom slučaju biti primorani da trajno koriste usluge punjenja trećih strana, jer se Kina može pohvaliti ogromnim brojem njih.
Porsche ne želi da gradi sopstvenu fabriku u Kini, niti želi da sarađuje sa lokalnim kompanijama na razvoju novih modela. Konstruktor je u novembru otvorio sopstveni istraživačko-razvojni centar u Šangaju, gde je već zaposleno oko 300 inženjera. Ovaj centar će se prvenstveno fokusirati na prilagođavanje potrebama kineskih kupaca Porscheovog multimedijalnog sistema, što znači da će Nemci uskoro verovatno rešiti barem jedan od trenutnih problema koji ih more.
Lokalna verzija multimedijalnog sistema će biti instalirana u Porscheovim modelima za Kinu počev od sredine 2026. godine. Naravno, mogli su jednostavno da kupe gotova rešenja, na primer od Huaweija, ali rukovodstvo firme još nije spremno za takav korak.
Kad smo već kod uprava da kažemo da će Majkl Lajters od 1. januara 2026. godine preuzeti mesto generalnog direktora Porschea. On će zameniti iscrpljenog Olivera Bluma, koji je dugo vodio i ovu kompaniju i celu grupu VW. Blume će za sada ipak ostati generalni direktor grupacije.
AutoRepublika