Pretnja evropskoj automobilskoj industriji je stvarna, a kako bi zaštitila proizvođače od agresivnih (niskih) cena kineskih marki, Evropa bi mogla da preduzme ozbiljne mere.
Prema studiji “Rhodium grupe”, Evropa bi morala da podigne “zid carina” oporezujući svaki automobil sa 50%, preneo je Financial Times.
Istraga Evropske komisije mogla bi da dovede do povećanja carina na kineska vozila (ili vozila koja se proizvode u Kini) koja se uvoze u Evropu – ove carine trenutno su 10%, a mogle bi da odu do 30%.
Problem je, kako smatra “Rhodium”, u tome što bi čak i uz porez od 30% i dalje bilo isplativo za mnoge kineske marke da prodaju automobile u Evropi. Čak bi, navodi se, u tom slučaju mogli i da priušte sebi da ne podižu cene uopšte.
“Da biste evropsko tržište učinili neprivlačnim kineskim izvoznicima električnih vozila, verovatno bi bile potrebne carine od 40% do 50%, čak i više za vertikalno integrisane proizvođače kao što je BYD”, navodi se u studiji.
Na primer, upravo taj BYD prodaje novi model Seal U za 20.000 evra u Kini, i prosečno 42.000 evra u Europi – razlika je evidentna. Dobit BYD-a, prema proceni konsultantske kuće, iznosi 1.300 evra po automobilu u Kini i neverovatnih 14.300 evra u Evropi.
To je snažan podsticaj za izvoz u Europu, a sa carinama od 30%, BYD bi i dalje dobijao 4.700 eura po automobilu.
Vodeći kineski proizvođač električnih automobila kontroliše oko 95% svog lanca vrednosti, od rudnika do proizvodnje baterija, uključujući ADAS sisteme pomoći vozaču i softver za automobile – sve ovo bi moglo da im omogući snižavanje cena bez gubitka novca u Evropi.