Stotine zapadnih aviona su „nasukane” u Rusiji.
U Londonu ove nedelje počinje pravna bitka oko stotina zapadnih aviona koji su nasukani na ruskim aerodromima od početka sukoba u Ukrajini.
Više od 500 aviona u vrednosti od 10 milijardi dolara ostalo je u Rusiji posle februara 2022. godine, a zapadni zakupci uspeli su da vrate samo deo aviona. Većina njih je ostala u Rusiji i sada ih koriste ruske avio-kompanije.
Avioni moraju da plate visoke račune za održavanje, pa njihovi vlasnici, uglavnom kompanije za iznajmljivanje aviona, pokušavaju da obezbede isplatu od osiguravajućih kompanija. Vlasnici avio-kompanija sada tuže britanske osiguravajuće kompanije AIG, Chubb i Lloid's, optužujući ih da ne pokriju dugove nastale za avion.
To je, piše Fajnenšel tajms, jedan od najsloženijih i najskupljih slučajeva ikada vođenih na Višem sudu u Londonu, a zapadni osiguravači smatraju da bi slučaj trebalo da se vodi na sudu u Moskvi, umesto u Londonu.
Nazire se najveći gubitak u istoriji
Reč je uglavnom o avionima Boinga i Erbasa, a među kompanijama koje traže novac od osiguravača je i najveća svetska kompanija za lizing komercijalnih aviona AerCap. Svi zajedno pred sudom traže da im se isplati ukupno 3 milijarde dolara. Ako izgubi tužbu, industrija osiguranja u vazduhoplovstvu suočava se sa potencijalno najvećim gubitkom u istoriji, gubicima koji bi premašili one nakon 11. septembra.
Fajnenšel tajms piše da će osiguravače predstavljati najistaknutiji engleski advokati za trgovinu, a Ned Beale, ko-šef komercijalnih sporova u advokatskoj firmi Hausfeld, rekao je britanskim medijima da su „interesi londonskog tržišta osiguranja direktno suprotstavljeni interesima vazduhoplovne industrije, a gubitnici u parnicama će morati da se suoče sa izuzetno velikim finansijskim posledicama“.
Ono što će britanski sud morati da utvrdi jeste da li polise osiguranja važe u posebnim slučajevima, kao što je ratni sukob. Da bi to uradio, sudija mora da odluči o pravnom razlogu – da li je avion zaplenila ruska država ili su ga ukrale ruske avio-kompanije.
Fajnenšel tajms piše i da su zapadni zakupodavci ranije sklopili odvojene obračune sa nizom ruskih avio kompanija i njihovim osiguravačima i tako im je 2023. isplaćeno ukupno 1,3 milijarde dolara.