Plan za postavljanje 52 milijarde solarnih panela na globalnu mrežu autoputeva mogao bi da obezbedi 60% svetske potrošnje energije i značajno smanji emisiju ugljenika
52 milijarde solarnih panela uskoro bi moglo prekriti američku mrežu autoputeva. Istraživači sa Kineske akademije nauka, Univerziteta Tsinghua, Kineske geološke akademije i Univerziteta Kolumbija predložili su istorijski poduhvat koji bi mogao obuhvatiti solarne panele na autoputevima širom sveta.
Ovaj revolucionarni projekat mogao bi obezbediti do 60% svetske potrošnje električne energije
Istraživači u publikaciji „Prekrivanje autoputeva solarnim panelima značajno smanjuje emisije ugljenika i gubitke u saobraćaju“ u časopisu Earth’s Future zagovaraju primenu solarne tehnologije na globalnoj mreži autoputeva koja se prostire na 3,2 miliona kilometara.
Time istraživači procenjuju da bi moglo biti generisano do 17.578 TWh električne energije godišnje. Ova količina energije je ekvivalentna neverovatnih 60% svetske potrošnje energije iz 2023. godine. Ovako radikalan pristup bi mogao neutralisati do 28% globalnih emisija ugljen-dioksida i smanjiti učestalost saobraćajnih nesreća za do 11%.
„Ovo me stvarno iznenadilo,“ kaže Ling Yao, glavni autor studije. „Nisam shvatio da samo autoputevi mogu podržati instalaciju tako velikih fotonaponskih sistema, generišući više od polovine svetske potražnje za električnom energijom, značajno olakšavajući pritisak smanjenja globalnih emisija ugljen-dioksida.“
Istraživački projekat: instalacija više od 50 milijardi solarnih panela
Pilot projekti za prekrivanje autoputeva solarnim panelima već su uspešno sprovedeni u Sjedinjenim Američkim Državama, Kini, Nemačkoj, Austriji i Švajcarskoj. Međutim, iako podaci pokazuju obećavajuće rezultate, važno je uzeti u obzir ograničenja kvantitativnih istraživanja.
Istraživači u svom radu priznaju da klimatski uslovi variraju širom sveta. Ova varijacija u klimatskim promenama uticala bi na efikasnost solarnih sistema zbog „prostorno diferenciranih fluktuacija“ (Jiang i dr., 2014).
Pored toga, neutralisanje emisije ugljenika u velikoj meri zavisi od smanjenja korišćenja električne energije iz fosilnih goriva. To zavisi od strukture regionalne energetske mreže, efikasnosti mreže i gubitaka u prenosu. Dalje, ugljenični otisak izgradnje sistema solarnih panela mogao bi neutralisati koristi od smanjenja emisije ugljenika u trajanju od 1,1 godine.
Dalji izazovi vezani za izgradnju ovog sistema uključuju procenjene troškove izgradnje i potrebu za redovnim i intenzivnim održavanjem sistema. Ipak, predloženi projekat nudi obećavajuće podatke u pravcu povećanja upotrebe solarne energije kao izvora energije.
Zelenija budućnost: ka prvom autoputu sa solarnim ćelijama ikada
Iako se projekat još uvek smatra istraživačkim i ako bude sproveden, nosi velike logističke i ekonomske troškove, budućnost je obećavajuća. Inovativna i radikalna rešenja, poput globalne mreže autoputeva prekrivene solarnim panelima, postaju sve relevantnija kako svet postaje „zeleniji“.
Iako je istraživanje hipotetički vođeno podacima, pristup kojim se razmišlja je „van svih okvira“ i to je upravo ono što svetu očajnički treba u ovom trenutku. Da bi se podstakao radikalni prelaz sa energije fosilnih goriva na zelenu energiju, neophodno je razmotriti radikalne i naizgled nerealne ideje.
Kako svet ulazi u petu industrijsku revoluciju, nikada pre tehnološke inovacije nisu bile toliko velike kao danas. Inovacije u zelenoj energiji su na vrhuncu i globalna mreža solarnih panela više nije pitanje „možda“, već „kada“.
Istraživanje objavljeno u časopisu Earth’s Future prikazuje obećavajuće rezultate vođene podacima. Ako se uspešno sprovede, projekat bi mogao generisati do četiri puta više energije nego što se trenutno proizvodi godišnje u Sjedinjenim Američkim Državama. Zelena budućnost je na pomolu i svakim danom dobija na ubrzanju.
Kako bismo smanjili našu zavisnost od fosilnih goriva, prelazak na obnovljive izvore energije, poput solarne energije, je ključan. Sa sve većim tehnološkim napretkom, efikasnost i široka primena obnovljivih izvora energije postaju standardizovani. Kako zemlje počinju da ulažu u zelenija rešenja, maksimizacija ekoloških koristi je od suštinske važnosti. Inicijative poput autoputa sa solarnim panelima koriste postojeću infrastrukturu kako bi maksimalno iskoristile prostor i donele ekološke koristi uz korišćenje solarne energije, prenosi Ecoticias.
Benchmark.rs