Pre 40 godina, Apple je emitovao sada već čuvenu reklamu “1984”, koja je trebalo da simbolizuje borbu protiv distopijske budućnosti u kojoj će ljudi biti podređeni sistemu.
Razbijanje ekrana na kraju reklame predstavlja oslobađanje ljudi od takvog režima u kom su ljudi samo poslušnici, i pokazuje put prema kreativnoj budućnosti i slobodi.
Sa tom, verojatno najpoznatijom reklamom u istoriji, Apple je najavio Macintosh, a ove nedelje kompanija je predstavila nove iPad modele za koje su objavili i novu reklamu nazvanu “Crush”, koja izazvala potpuno suprotan efekat.
Neki smatraju da ova reklama pokazuje kako je Apple danas postao upravo ono protiv čega se borio pre četiri decenije – zaštitni znak bezlične kulture koja uništava ljudsku kreativnost.
Reklama prikazuje gomilu stvari postavljenih na veliku hidrauličnu presu koja se polako spušta i gnječi trubu, gitaru, gramofon, knjige, stare televizore i druge stvari.
Nakon što ih zgnječi i podigne se gornji deo, na presi ostaje samo jedan uređaj – iPad. Iako je kompanija ovom reklamom htela da pošalje poruku kako je iPad Pro uspeo sve navedeno da zameni, javnost nije to baš tako shvatila.
Brojne su kritike ispod reklame – od pomenutog poređenja sa 1984. pa do, kako je to na platformi X napisao glumac Hju Grant, “destrukcije ljudskog iskustva pod pokroviteljstvom Silicijumske doline”.
Na reklamu su posebno žestoko reagovali Japanci.
The destruction of the human experience. Courtesy of Silicon Valley. https://t.co/273XB3CfnF
— Hugh Grant (@HackedOffHugh) May 8, 2024
“Uništavanje alata je arogantno i uvredljivo za nas Japance”, napisao je jedan korisnik Twittera iz Zemlje Izlazećeg Sunca, dok je drugi komentarisao da “muzičari cene instrumente više od svog života, a Apple ih u svoji materijalima uništava”.