Engleska startap kompanija očekuje komercijalno uvođenje eVTOL (electric vertical take-off and landing) letelice u vidu taksi službe već 2026. godine. Prototip letelice električnog vazdušnog taksija VX4 sa pogonom na baterije, obavio je ove nedelje svoj prvi probni let i to brzinom od 70 km/h, piše TheNextWeb.
Iako taksijem nije upravljao Korben Dalas iz Petog elementa, već je kompanija letelicu kontrolisala daljinski, to svakako predstavlja značajnu prekretnicu u svetu i na jedan način donosi sajberpank u svakodnevicu.
VX4 je dostigao ciljanu brzinu na aerodromu Kotsvold na jugozapadu Engleske i uspešno je poleteo, lebdeo, leteo i potom sleteo.
Kako radi električni vazdušni taksi VX4
Kompaniju Vertical Aerospace osnovao je Stiven Ficpatrik, a 2016. sa njom je ušao u svet eVTOL letelica sa vizijom da elektrifikuje urbani vazdušni saobraćaj.
Njegovu letelicu pokreće osam elektromotora postavljenih na pokretne gondole, a 1 MW snage koju može da postigne, kompanija je razvila zajedno sa poznatim proizvođačem automobila Rolls-Royce. Ovaj vazdušni taksi može se pohvaliti dometom od 161 km sa maksimalnom brzinom od čak 322 km/h.
Letelica navodno može da pređe put od londonskog aerodroma Hitrou do Keneri Vorf predragađa u istočnom Londonu, što je na drugoj strani grada, za samo 13 sekundi.
Kao taksi, VX4 može da preveze ukupno pet ljudi, uključujući i pilota, a uz to se može koristiti i kao teretni avion ili takozvana „medivac“ letelica, odnosno neka vrsta vazdušne hitne pomoći.
Ipak iako je probni let uspešno završen, VX4 čeka sertifikaciju od strane Uprave za vazduhoplovstvo Velike Britanije, kako bi Vertical Aerospace mogao da ostvari svoj plan i do 2026. isporučuje svoje prve komercijalne eVTOL taksije.
Uprkos čekanju za odobrenje, startap je već dobio 1400 narudžbina od različitih avio-kompanija, operatera i firmi za iznajmljivanje vozila. U njih spadaju i veliki svetski „igrači“ kao što su Air Asia, American Airlines, Japan Airlines, Gol i Virgin Atlantic.
Iako je probni let uspešno završen, kompanija planira dalja testiranja u narednom periodu, ali i razvoj drugog prototipa letelice sa još naprednijom tehnologijom. U odnosu na nedavno lansiranu robotsku dostavu namirnica bez vozača, vazdušni taksi bi dobro došao ljudima u Srbiji s obzirom na to da ne bi morao da izbegava rupe na putevima.
Izvor: Benchmark