Uz “stidljivu” elektrifikaciju, Toyota sprovodi strategiju rada u nekoliko oblasti razvoja. Radovi na implementaciji tehnologije motora sa unutrašnjim sagorevanjem koji koriste amonijak traju dugi niz godina.
Navodno, Toyota Motor Corporation je već uložila nekoliko milijardi dolara u ovu tehnologiju, u partnerstvu sa kineskim Guangzhou Automobile Group (GAC Group). To znači da obe kompanije polažu ozbiljne nade u ovo rešenje, piše Rvijahak.
Prošle godine Toyota i GAC su predstavili radni prototip takvog motora. Tada je predsednik Toyote Kodži Sato rekao nezaboravnu rečenicu:
“Naš motor na amonijak označiće kraj električnih automobila”.
To su hrabre reči, ali nisu izgovorene slučajno. Nezvanične informacije govore da su radovi na motoru još u toku, ali da su neki ključni problemi navodno rešeni.
Koje su prednosti takvog motora?
Postojeći modeli automobila mogu se prilagoditi novom gorivu jer se njihov dizajn neće suštinski promeniti.
Jedino što je preostalo je da se motori prilagode za sagorevanje amonijaka, što zahteva suočavanje sa nekoliko izazova.
Pre svega, sagorevanje amonijaka zahteva visok stepen kompresije mešavine goriva i vazduha, inače gori presporo. Pored toga, takav hemijski proces je povezan sa visokim emisijama azotnih oksida (NOx).
Zbog toga je amonijak povučen iz pomorskog transporta, na primer, a upotreba ovog goriva je zabranjena u SAD.
Po svemu sudeći, i kineske i japanske kompanije već znaju kako da prevaziđu ove probleme i tada je moguće smanjiti emisiju ugljen-dioksida za 90 odsto u poređenju sa benzinskim motorom, odnosno smanjiti ih skoro na nulu.
Prototip motora predstavljen krajem 2023.
To je prvi motor na amonijak dizajniran za putničke automobile. Sa kapacitetom od dva litra, atmosferski četvorocilindarki motor dostiže maksimalnu snagu od 163 KS.
Toyota i GAC obećavaju da je ovo samo početak, a amonijak bi mogao postati ekološko gorivo budućnosti za motore putničkih automobila.
Skeptici tvrde da je to ćorsokak iz više razloga, od kojih smo nekoliko već naveli, a svi zajedno ne ulivaju optimizam, ali je teško poverovati da naučnici jedne vodeće automobilske kompanije ne znaju za ove probleme.
Očigledno misle da se problemi mogu savladati.
Ako Toyota i GAC počnu da proizvode automobile sa amonijakom, mogli bi da postanu održiva alternativa električnoj energiji u regionima sveta sa nerazvijenom infrastrukturom za punjenje električnih automobila.
B92.