Većina nezavisnih procjena sugeriše da se indikator rezerve za gorivo obično uključuje na preostalih 10% do 15% kapaciteta rezervoara. S obzirom da današnji automobili imaju sve manje i manje tankove, treba biti još oprezniji kada se upali vozačima jedna od najmržih lampica.
U zadnjih 10 godina proizvođači su na račun downsizinga smanjivali rezervoare za gorivo kako bi ostvarili uštede na masi i ujedno na potrošnji. Istovremeno, dodatak AdBlue tekućine kod modernih Euro 5 i posebno Euro 6 dizela je prouzrokvao ugradnju dodatnog tanka, koji zna mjeriti i do 20 litara, pa se prostor za regularni rezervoar goriva neminovno smanjio. Koliko god su se proizvođači pravdali da su smanjili potrošnju, s obzirom na sve manje i manje rezervoare, treba paziti kad se upali lampica za gorivo.
Zašto je to tako? Iako većina nezavisnih procjena sugeriše da se lampica rezerve obično uključuje na preostalih 10% do 15% kapaciteta rezervoara, moramo se prisjetiti da 10 ili 15% nije isto na tanku od 45 ili onom od 55 litara. Dakle, količina ”rezerve” u novijim automobilima je manja nego prije.
Aktuelna Škoda Octavia, ujedno najprodavaniji automobil u BiH, ima tank od svega 45 litara na većini verzija. Prva i druga generacija Octavije su imale kapacitet rezervoara od 55, s trećom je krenula redukcija, pa je tank smanjen na 50 litara, dok četvrta generacija sa 45 litara ima kapacitet na nivou stare Fabije. Istina, 2.0 TDI u Octaviji troši poput upaljača, ali sa upaljenom lampicom na 45-litarskom tanku morate biti više oprezniji.
Istovremeno, jedan Suzuki Swift ima minijaturni tank od 37 litara, a Seat Arona ili VW T-Cross jedva 40. Evropski automobil godine Renault Clio 3 iz 2005. je mjerio čak 55 litara, što je bilo na nivou broj većih vozila iz Golf klase, dok tank kod aktuelnog modela kod benzinca ima kapacitet od 42, a kod dizelaša tek 39 litara. S Passatom se nekad prelazilo i više od hiljadu kilometara u cugu, jer je rezervoar imao kapacitet od 70, a aktuelni B8 mjeri 59 litara na većini verzija.
Čak i veći SUV modeli s izraženom većom potrošnjom nisu naklonjeni kupcima. Tako recimo najprodavaniji model na bh. tržištu – Hyundai Tucson i njegov tehnološki dvojnik Kia Sportage imaju tankove od svega 54 litra. Postoji par iznimki na određenim verzijama kod Korejaca, a pri tom se misli na plug-in hibridnu verziju (PHEV) sa svega 42 litra računajući da dio kilometraže može preći na čistu struju, pa je kumulativna autonomnija veća. Srećom ili nesrećom, ova verzija se ne prodaje kod nas. Takođe, kad smo kod PHEV modela, kapacitet rezervoara kod Citroenove, skoro pet metarski duge, limuzine C5X iznosi minijaturnih 40 litara. Koliko god bila proračunata ”rezerva” na 40-litarskom tanku u autu od 1,7 tona, koje ionako ima smiješnu autonomiju spram popularnog prethodnika C5 HDi, morate biti još oprezniji. Spas i kompenzacija može biti mala baterija koja će omogućiti dodatnih nekoliko desetina kilometara, ali šta ako je prazna.
Na pitanje koliko se s ”rezervom” može još preći kilometara ne postoji univerzalni odgovor. Kada se upali lampica od goriva, i kada je čak riječ o istim automobilima, oni neće preći istu udaljenost prije nego što se potpuno zaustave. Uslovi na cesti, težina noge na gasu, odabir stepena prenosa ili pritisak u gumama samo su neke od varijabli koje čine razliku.
Većina novijih automobila odustaje od tradicionalnog mjerača goriva u obliku kazaljke u korist digitalnog očitanja. Ono bi vozačima trebalo dati precizniji prikaz koliko tačno mogu preći prije nego što očitanje potpuno nestane i lampica počne treperiti što znači da vam je preostalo minimlano goriva u rezervoaru i da što prije morate do benzinske pumpe. Ne ignorišite ovaj faktor, jer sa sa posljednim decilitrima sistem vuče svu prljavštinu i sitne komadiće sa dna rezervoara i tada rizikujete veliki kvar na vašem vozilu. Često se znaju desiti oštećenja rezervoara, pumpe za gorivo i sistema filtriranja. Dok neželjeni materijali putuju kroz pumpu, čestice se mogu zaglaviti i začepiti sistem. Često ponavljanje vožnje sa rezervom također može uzrokovati pregrijavanje pumpe i njeno trajno oštećenje čiji popravak nije nimalo jeftin čak i sa polovnim dijelom.
Nezavisno istraživanje koje je nedavno obavljeno u Velikoj Britaniji, a koje su prikupili tamošnji vozači testirajući rezervu na najprodavanijim modelima, sugeriše da je riječ o manjim vrijednostima nego što su nekad bile. Detalje testa nisu objavili, ali može se vidjeti okvirna pređena kilometraža u vožnji sa upaljenom lampicom do potpunog zaustavljanja vozila.
- Ford Fiesta – 59,2 km
- Opel Corsa – 57,6 km
- Ford Focus – 65,6 km
- Volkswagen Golf – 70,4 km
- Nissan Qashqai – 68,8 km
- Volkswagen Polo – 67,2 km
- Opel Astra – 48 km
- Audi A3 – 68,8 km
- Mini Cooper – 70,5 km
- BMW serije 3 – 70,3 km