3. Januara 2023.

Norveška okreće novi list i uvodi porez na električne automobile

Električna vozila činila su 79,3 odsto prodaje novih automobila prošle godine, najviše od kada su se pojavili na tržištu, saopštila je u ponedeljak Norveška federacija za drumski transport (OFV).

U 2021. njihov udeo je bio 65 odsto, a pre deset godina samo 2,9 odsto.

Norvežani su prošle godine najviše kupovali Teslin Model Y, zatim Volkswagen ID.4 i Škodu Eniaq. Tesla je tako zadržala vodeću poziciju na tržištu, sa učešćem od 12,2 odsto, ispred VW-a, koji je imao 11,6 odsto udela.

Na podsticaje prošle godine potrošeno 3,75 milijardi evra

Kina je daleko najveće tržište automobila, ali Norveška prednjači u svetu po udelu električnih automobila na tržištu, podržana izdašnim državnim subvencijama.

Kako bi podstakla građane da kupuju vozila na struju, tamošnja vlada je ukinula poreze na kupovinu automobila, koje i dalje plaćaju kupci vozila sa SUS motorima

Tako je, na primer, električni Porsche Turbo S koštao od 1,7 miliona norveških kruna. Kada bi se oporezovao kao benzinac, koštao bi 2,1 milion kruna.

U međuvremenu, opterećenje budžeta nateralo je vlasti u Norveškoj da preispitaju poresku politiku. Podsticaji su 2022. koštali državnu kasu 39,4 milijarde kruna (3,75 milijardi evra), saopštilo je ministarstvo finansija, a vlada sada planira izmene sistema podsticaja.

Mnogi građani odlažu kupovinu električnog automobila

Vlada je najavila uvođenje novog poreza koji će se zasnivati na težini vozila i već je izazvala kritike udruženja vlasnika automobila, uz upozorenja da je pogonski sklop električnog vozila (uključujući baterije) teži od motora na fosilna goriva.

“Plašimo se pada prodaje jer je vlada predložila novi porez koji će biti zasnovan na težini automobila”, objasnio je portparol Norveške automobilske federacije (NAF) Tor Egil Bradland.

Istovremeno, vlada nije ponudila kompletno rešenje za ključne praktične probleme vlasnika električnih automobila, koji i dalje muku muče sa stanicama za punjenje i plaćanjem za njihovo korišćenje, dodao je Bredlend.

“Da bi se dobro pripremio za električni automobil, vlasnik u Norveškoj mora imati 10 do 15 aplikacija. Znamo da mnogi građani zato odlažu kupovinu električnog vozila”, dodao je on.

Norveška vlada sada mora da se fokusira na teške kamione

Vlada brani svoju politiku i tvrdi da najavljeni porezi neće pokolebati građane.

“Električni automobil je nova normalnost za Norvežane, a to znači da moramo da preispitamo raspodelu novca kojim društvo raspolaže“, rekao je državni sekretar u Ministarstvu saobraćaja Johan Vasara.

“Apsolutno smo sigurni da ništa ne može ugroziti budućnost električnih automobila (u Norveškoj)”, rekao je Vasara i dodao da se vlada sada mora fokusirati na druge segmente transporta, kao što su teški kamioni.

Podijeli vijest na:

Pretplata
Obavijesti o
guest

0 Komentara
Inline Feedbacks
Pregledaj sve komentare