Neodržavanje unutrašnjih instalacija i zajedničkih unutrašnjih instalacija, a što spada u nadležnosti pojedinačnih korisnika daljinskog grijanja u Banjaluci, odnosno zajednica etažnih vlasnika (ZEV), može donijeti niz problema, pa i prouzrokovati veću štetu u stambenim i poslovnim objektima.
To nam je rečeno iz banjalučkog preduzeća “Eko toplane”, koje smo pitali zašto su nedavno ZEV-ovima poslali pismo u kojem ih mole da stanare u stambenim i poslovnim objektima informišu, odnosno podsjete na dužnosti i obaveze.
Kako ističu, ako se instalacije ne održavaju redovno, tek tokom sezone mogu se vidjeti konkretni nedostaci i tu i nastaje problem, jer je u sezoni za otklanjanje kvarova potrebno ispustiti vodu iz instalacija, što često podrazumijeva i prekid isporuke i ostalim korisnicima čiji stambeni i poslovni objekti se napajaju iz iste podstanice.
Iz “Eko toplana” navode da je potrebno odmah po završetku sezone angažovati stručna lica da poprave kvarove i utvrde ispravnost instalacija, kako ne bi bilo problema tokom sezone i kako bi korisnici imali urednu i kvalitetnu isporuku toplotne energije, jer kvarovi utiču na kvalitet isporuke.
Kako napominju, iz dosadašnjeg iskustva u odnosima sa korisnicima i problemima sa kojima su suočeni na terenu, uvidjeli su da ne postoji dovoljno razvijena svijest potrošača o dužnostima i obavezama kada je riječ o sistemu daljinskog grijanja.
Podsjećaju da su Opštim uslovima za proizvodnju, isporuku i korištenje toplotne energije, koju je 2018. godine donijela Skupština grada Banjaluka, kada je “Eko toplanama” povjerena komunalna djelatnost proizvodnje i isporuke toplotne energije, propisane obaveze i odgovornosti ovog preduzeća, ali i obaveze i odgovornosti pojednačnih korisnika i ZEV-ova, koje su oni dužni da poštuju.
“U skladu sa odlukom, održavanje i popravke unutrašnjih instalacija i zajedničkih unutrašnjih instalacija su u nadležnosti pojedinačnih korisnika, odnosno zajednica etažnih vlasnika. Za otklanjanje svih nedostataka, kao i za provjeru ispravnosti instalacija, potrebno je angažovati ovlašteni stručni servis za ovu djelatnost”, podsjećaju iz “Eko toplana”.
Ističu da je u pitanju inicijalno pismo koje su uputili na adrese svih registrovanih ZEV-ova koji su na sistemu daljinskog grijanja, a kojim žele da unaprijede komunikaciju sa korisnicima, te da i na ovaj način daju dodatni doprinos razvoju svijesti korisnika.
“Iako godinama već aktivno radimo na tome, odnosno obavještavamo i podsjećamo korisnike preko sredstava javnog informisanja, društvenih mreža, slanjem letaka uz račune o utrošenoj toplotnoj energiji, uvidjeli smo da i dalje potrošači ne poznaju dovoljno svoje nadležnosti i namjera nam je da ovim pismom dođemo do svakog pojedinačnog korisnika, preko predstavnika stanara u zajednicama etažnih vlasnika. Takođe, na ovaj način želimo da ostvarimo direktnu komunikaciju sa potrošačima kako bismo na što kraći način rješavali sve eventualne probleme i otklanjali nedoumice”, napominju iz “Eko toplana”.
Prošle sedmice je, dodaju, zabilježeno više primjera, odnosno neželjenih situacija nastalih upravo zbog neizvršavanja dužnosti korisnika i ZEV-ova.
“Na jednoj adresi je pukla vertikala na zajedničkim instalacijama, kod drugog korisnika poplavljen je stan zbog neadekvatnog uklanjanja grijnih tijela, sa jedne adrese smo imali poziv za intervenciju zbog šupljeg radijatora, iz kojeg je curila voda… Imali smo pozive sa više adresa zbog curenja vode zbog dotrajalih ili nedovoljno zavrnutih ventila, do čega je došlo usljed neadekvatnog ili neodržavanja instalacija” pojašnjavaju iz “Eko toplana”.
Kako dodaju, sve su ovo intervencije koje su u nadležnosti ZEV-ova, odnosno pojedinačnih korisnika i nažalost dešavaće se i dalje, sve dok nema dovoljno razvijene svijesti o odgovornostima i nadležnostima korisnika sistema daljinskog grijanja.
Inače, u pismu koje je poslato ZEV-ovima podsjeća se da postupanje protivno spomenutim obavezama predstavlja prekršaj za koji je članom 66. Odluke o opštim uslovima za proizvodnju, isporuku i korištenje toplotne energije predviđena novčana kazna u iznosu od 100 KM do 10.000 KM.
Iz “Eko toplana” pojašnjavaju da, kao što korisnici u velikoj mjeri nisu upoznati sa odredbama u vezi sa održavanjem instalacija, takođe je veliki broj i onih koji ne znaju da se zbog nepridržavanja obaveza iz pojedinih članova Odluke o opštim uslovima, propisuju i novčane kazne.
“Svakako, najveći problem zbog neodržavanja instalacija i nepostupanja prema odluci jeste materijalna šteta koju ovakvi kvarovi mogu da prouzrokuju u stambenim i poslovnim objektima”, navode iz “Eko toplana”.
Milorad Arlov, predsjednik jednog ZEV-a, kaže da je zaprimio pismo “Eko toplana”, na koji je i odgovorio. On kaže da ZEV nije nikada potpisao ugovor sa ovim preduzećem.
“Isključivi korisnici su fizička lica, odnosno vlasnici stanova. Stanari znaju da je u njihovoj nadležnosti održavanje koje se odnosi na unutrašnje instalacije”, rekao je Arlov.
Za svoje obaveze, koje se odnose na održavanje unutrašnjih instalacija, zna i Banjalučanin Milan S., koji živi u banjalučkom naselju Starčevica.
“Podstanar sam u garsonjeri i vlasnica stana me obavijestila da je njih predsjednik ZEV-a obavijestio o pismu iz ‘Eko toplana’. U suštini, u tom pismu smo samo obaviješteni na obaveze koje imamo mi, stanari. I odranije mi je poznato da smo mi, korisnici, nadležni za unutrašnje instalacije. Ovih dana ću zvati servis, da provjere sve, kako ne bi došlo do problema kada grijanje počne”, kaže ovaj Banjalučanin.