Iako mali mozak (lat. cerebellum) čini samo 10 odsto od ukupne mase mozga, više od tri četvrtine moždanih neurona je spakovano unutar njega.
Smatra se da ova regija, koja se nalazi u dnu lobanje, igra važnu ulogu u koordinaciji motoričkih funkcija – kao što su ravnoteža i kontrola pokreta. Međutim, nova istraživanja podržavaju hipotezu da je ovaj deo mozga uključen i u neke kognitivne funkcije, odnosno da igra ključnu ulogu u učenju.
“Dugo vremena smo pretpostavljali da je glavna funkcija malog mozga da kontroliše kretanje. Međutim, sada znamo da postoje delovi malog mozga koji su povezani i izgleda da su evoluirali zajedno sa delovima malog mozga koji su odgovorni za razmišljanja”, rekla je neurobiolog Andreea Bostan sa Univerziteta Pitsburg u SAD.
“Kada deaktivirate ovu regiju, ometate proces sticanja novih znanja”
Naučnici su trenirali majmune da pomeraju levu ili desnu ruku u zavisnosti od slike na ekranu; pri čemu su bili nagrađeni sokom ako su napravili pravi potez. Ali kada su im stručnjaci dali lekove koji privremeno onesposobljavaju zadnji deo malog mozga, njihova sposobnost učenja je značajno smanjena.
Uprkos soku kao nagradi, životinje su imale problema da se sete koju ruku da pomere kada vide određenu sliku. To se nije desilo ako su naučili određeni pokret pre uzimanja lekova.
“Kada deaktivirate ovaj cerebelarni region, ometate proces sticanja novih znanja. Proces učenja je mnogo sporiji, a krajnji rezultat nije na istom nivou”, rekao je Bostan, a prenosi Science Alert.
Dalja ispitivanja su pokazala da lekovi nisu uticali na izvođenje samog pokreta i da “isključivanje” drugih delova malog mozga nije uticalo na proces učenja.
Istraživanje pod nazivom “A cerebro-cerebellar network for learning visuomotor associations” objavljeno je u časopisu Nature Communications.