Indija namerava da nabavi 114 borbenih aviona, ali je uslov da dobavljači budu spremni da otvore proizvodne pogone u Indiji.
Francuski proizvođač vojnih i komercijalnih aviona Dassault Aviation, koji, između ostalog, proizvodi i borbene avione Rafale 4+ generacije, namerava da kupi zemljište u blizini međunarodnog aerodroma Jevar u Indiji kako bi tamo otvorio objekat za održavanje, popravku i remont višenamenskog Mirage 2000. borbenog aviona i Rafala.
To znači da bi budući avioni koje bi indijsko vazduhoplovstvo moglo naručiti iz Francuske, o čemu se dugo spekulisalo, mogli da se proizvode lokalno, piše The Economic Times.
Naime, vlada Emanuela Makrona i Dassault Aviation obavezali su se na proizvodnju lovaca Rafala u Indiji u okviru inicijative ‘Make in India’.
Pored toga, proizvođač motora Safran SA planira da otvori pogon motora Rafal u Hajderabadu, za koji se očekuje da počne sa radom 2025. godine.
Zašto je ovo bitno?
Indija, koja je već nabavila 36 Rafala C i B po ceni od 7,87 milijardi evra, namerava da nabavi još 114 višenamenskih borbenih aviona, ali je uslov da dobavljači budu spremni da otvore proizvodne pogone u Indiji. Ovo se radi u cilju jačanja kapaciteta za proizvodnju odbrane Indije i veće nezavisnosti u pogledu nabavke novih delova i održavanja aviona.
Francuzi nisu jedini u igri
Pretpostavlja se da će novi posao za nabavku višenamenskih borbenih aviona biti vredan oko 20 milijardi dolara, što ga svrstava među najveće vojne ugovore u svetu.
Među avionima koji su do sada pominjani kao potencijalni izbori su Dassaultov Rafale, Boeingov Super Hornet F/A-18, SAAB-ov JAS 39 Gripen E/F, Lockheed Martinov F-21 (zapravo F-16 prilagođen Indiji) i Eurofighter Tiphoon.
Ranije se pominjao i MiG-35, ali s obzirom na izuzetno mali broj proizvedenih aviona i trenutne globalne okolnosti (rat u Ukrajini) u kojima Moskva mora prvo da brine o sopstvenom vazduhoplovstvu, to se čini malo verovatnim.
Treba dodati i da indijska mornarica pregovara o ceni za 26 aviona Rafal M za “opremanje” svog nosača aviona INS Vikrant.
Indija već ima depoe za održavanje, popravku i obuku simulatora za Rafale u vazduhoplovnoj bazi Ambala.
U svakom slučaju, ovo bi bila nova u nizu velikih porudžbina za Dassault, kao i druge povezane kompanije koje rade na proizvodnji Rafala.
Prva inostrana porudžbina stigla je iz Egipta, za 24 primerka, a krajem prošle decenije i početkom 2020-ih tržište se otvorilo Francuzima.
Dassault Rafale su naručili Katar (36 aviona), Indija (pomenutih 36 aviona), Grčka (12 korišćenih iz “kataloga” francuskog ratnog vazduhoplovstva i 12 novih), Hrvatska (12 polovnih), Ujedinjeni Arapski Emirati (80 novih na standardu F4), Indonezija (42 nova) i Egipat dali su drugu porudžbinu za još 30 aviona, koje su im Francuzi rado ponudili uz pozajmicu.
Pre nekoliko meseci u medijima se pojavilo da Grčka želi da naruči još najmanje 10 modela, Irak (14 primeraka) se takođe pominje kao potencijalni kupac poslednjih godina, a šuškalo se da bi Saudijska Arabija mogla da naruči najmanje 54 modela, iako se čini da promena nemačke politike u vezi sa uslovima izvoza Eurofightera (oni u početku nisu bili skloni da prodaju nove modele Rijadu) čini taj posao dugoročnim.
Ne treba zaboraviti da Katar ima opciju da naruči još 36 Rafala, a vredi napomenuti da Srbija razmatra kupovinu 12 novih standardnih aviona F4.
Kada će biti proizveden?
Ukratko, Francuzi su nedavno popunili knjigu porudžbina do nivoa kojima se verovatno nisu ni nadali – treba naglasiti da je reč o poslovima čija se ukupna vrednost meri desetinama milijardi evra.
Uz sve ovo, treba dodati i novu narudžbinu za 42 Rafala koje su postavili sami Francuzi, čije vazduhoplovstvo navodno još uvek nije dobilo sve ranije naručene modele, kojih prema Međunarodnom institutu za strateške studije ima nekoliko desetina. (IISS).
Iako je neke od gore navedenih porudžbina Dassault već u potpunosti ispunio (Indija, Katar, početna porudžbina iz Egipta), veliki broj aviona tek treba da bude isporučen.
Kako je sam Daso naveo u prošlogodišnjem izveštaju, 31. decembra 2023. njihova knjiga porudžbina iznosila je 211 Rafala koji tek treba da budu isporučeni – 141 se odnosi na strane kupce, a 70 na Francusku.
Sledeće nedelje je knjiga porudžbina narasla na čak 228 neisporučenih borbenih aviona.
Ukoliko bi se ostvarile želje Dassaulta, koji smatra da bi do kraja godine proizvodnja Rafala mogla da poraste na 36 modela godišnje, svi trenutno naručeni Rafali bi mogli biti isporučeni pod idealnim uslovima do kraja decenije.
Međutim, mnogi analitičari smatraju da je realnije da se isporuke nastave 2030-ih, možda čak i do 2033. Što takođe objašnjava zašto bi za Indiju bilo mnogo bolje da mega-porudžbinu od 114 aviona proizvodi u svojoj zemlji.