I danas se na ulicama Pjongjanga, prestonice Severne Koreje, može naći švedski Volvo. Priča o tome kako je 1.000 ovih vozila dospelo na istok Azije, ujedno je i priča o jednoj od najvećih svetskih prevara.
Sedamdesetih godina prošlog veka, 1.000 klasičnih limuzina Volvo 144 iz 1973. godine poslato je u Severnu Koreju direktno iz Švedske.
U to vreme, Severna Koreja živela je od sovjetskog novca, pa nikome nije ni palo na pamet da ova porudžbina neće biti plaćena – faktura je ispostavljena na oko 70 miliona dolara.
Stokholm i Pjongjang su sledeće godine dodatno produbili odnose, pa je tako Švedska čak i otvorila ambasadu u ovom azijskom gradu.
Međutim, stvari su ubrzo počele da se raspadaju. Ekonomija Severne Koreje počela je da posustaje, a automobili, koji su služili kao taksiji, nikada nisu ni plaćeni – Pjongjang je samo ignorisao ovaj problem, što uspešno radi do dana današnjeg.
S obzirom na to da su kamate danas narasle na više od 325 miliona dolara, a Volvo se i dalje može videti na ulicama Pjongjanga, mnogi ovu situaciju navode kao “najveću krađu u istoriji automobila”.
North Korea's debt to Sweden has grown over the years to a massive $322 million. Sweden still sends twice-yearly reminders to Pyongyang, but North Korea has never upheld its end of the agreement. pic.twitter.com/OnfgbfpLyf
— Time Capsule Tales (@timecaptales) November 8, 2023