Lanac i lančanici su najčešće rešenje finalnog prenosa na motociklima svih kubikaža. Koje su prednosti i mane ovo tipa prenosa, već je objašnjeno u tekstu “Razlike između lanca, remena i kardana”.
Prenos preko lanca i lančanika je prost sistem. Koristi se u industriji čitav vek, piše sajt Polovni automobili.
Kada su pitanju motocikli, lanac je evoluirao, pa sada uglavnom na drumskim motociklima koristimo zaptiveni lanac.
Održavanje zaptivenog lanca, bez obzira na različitu konstrukciju, u odnosu na onaj koji nije zaptiven je nešto drugačije, ali ne dramatično.
U ovom tekstu napisaćemo kako da lanac održavate na najprostiji i najjeftiniji način.
Zašto toliko “drame” oko održavanja lanca?
Pre Interneta održavanje lanca motocikla nije bio problem. Šta se desilo?
Negde oko 2010. godine, a možda i ranije, kardanski prenos je postao norma za motocikle velikog kapaciteta.
Tada najprodavniji motocikl na svetu, BMW R1200GS, bio je reper po kojem se ocenjivao svaki njegov konkurent.
Zato su mnogi proizvođači prešli na kardanski prenos, jer bi održavanje lanca bilo viđeno kao “mana” u odnosu na glavnog konkurenta i kralja klase.
Zašto mana? Zamislite da krenete na dug put, pa usput morate da čistite lanac. Mora da se čuči oko motocikla, čisti, pa sprejevi, itd.
Čak iako se vozite po gradu, prenos preko lanca i lančanika takođe mora da se održava. Bez obzira što i kardanski prenos takođe zahteva održavanje, dodaje težinu motociklu, a i nije da se ne kvari, kroz medije je predstavljan uglavnom kao bolje rešenje od lanca.
Da ne bismo širili temu dalje, vratite se na tekst (link je na početku ovog teksta) pa ćete tu pročitati prednosti i mane.
Na tom trendu nepobedivosti kardanskog prenosa, kulminira i izbor proizvođača sprejeva za podmazivanje i čišćenje lanca.
Ima ih zaista puno na tržištu pa su kupci izloženi gomili informacija da kupe baš najbolji. Tako se od jedne proste stvari, od mnoštva diskusija i prezasićenosti informacijama, održavanja lanca preuveličalo.
Šta treba da radim oko lanca?
U većini uputstva za održavanje lanca motocikla, proizvođači kažu:
Na 1000 km:
– Proveriti zategnutost lanca i po potrebiti podesiti.
– Proveriti poravnjanje zadnjeg točka
– Očistiti i podmazati. Takođe posle svake vožnje po kiši ili pranja.
Ovo može da varira od proizvođača do proizvođača, mada je u većini slučajeva takva procedura. Uvek je dobro da proverite uputstvo za konkretni motocikl.
Proces čišćenja
Uglavnom, čak vam ne treba sprej za podmazivanje lanca, sprej za čišćenje lanca, niti specijalne četke i bilo kakav alat.
– Nađite prigodno mesto za rad
– Isecite plastičnu flašu tako da od dna dobijete otvorenu posudu
– Uzmite staru četkicu za zube.
– Za čišćenje koristite petrolej. Jeftin je, ima ga u svakoj većoj farbari
U posudu koju ste napravili od plastične flaše sipajte petrolej. Umočite četkicu i trljate lanac. Članak po članak sa svih strana. Nije loše da ispod postavite karton da ne prljate podlogu.
Ne štedite petrolej. Trljajte četkom dok ne očistite svaki članak lanca. U zavisnosti od toga koliki ste fanatik, možete uraditi dve ili tri ruke dok sve ne zasija, ali nije nužno.
Podmazivanje
Lanac koji smo pre toga oprali petrolejem, očistite, tj. osušite starom krpom. Dobro opran lanac je onda kada ne čujete prašinu kako krcka između lančanika i lanca.
Za podmazivanje lanca koristimo ulje za menjače. Možete da koristite SAE90, 80W90, itd.
Kao što ste čistili lanac, sada podmazujemo uljem. Ulje može da se nanese četkicom (koja je pre toga čista).
Litar ovog ulja trajaće vam godinama. Možete koristiti i pumpicu za ulje.
Nemojte preterivati sa uljem. Motocikl će višak ulja izbaciti sa lanca u pokretu. Nema potrebe da se prlja motocikl. Kada nanosimo ulje, nanosimo na unutrašnji deo lanca.
Glavna stvar kod ovog ostupka je da nakon što završite podmazivanje krpom pokupite višak ulja. Kako se ulje bude razlivalo po lancu, formiraće se viškovi nalik “suzama” koje treba ukloniti krpom.
Taj višak bi inače završio okolo lanca po motociklu. To je sve, lanac je spreman za vožnju.
Zašto ulje za menjače umesto spreja?
Na početku smo rekli da je većina lanaca zaptivena, što znači da su fabrički podmazani unutar, a mast je osiguran gumenom zaptivkom. To znači da mast ne može da izađe, ali ne može ni da uđe.
Možemo zaključiti da lanac peremo i podmazujemo da bi ga oslobodili od prljavštine koja uništava lanac, rđe i podmazivanja rolera koji “gazi” na lančanik. Svakako između njega i lančanika pri kontaktu svaka mast će biti istisnuta, ali moramo da održimo roler pokretnim što je duže moguće.
Dakle, za ove kriterijume nije potreban poseban sprej za lanac. Sprej čak ima negativnu osobinu da “skuplja” prljavštinu koja se lepi za njega.
Onda umesto podmazivanja imate i prašinu u prilogu koja krcka, kao kristalni šećer na krofni između zuba. Na kraju, teško se i pere sa lanca.
Tu dolazimo do toga da gore pomenute kriterijume: zaštita od korozije, podmazivanje rolera, kontaminacija prašine, sve ovo uspešno i značajno jeftinije odrađuje menjačko ulje. U redu, treba malčice više truda naneti ga nasuprot spreju.
Ako mislite, pa ulje će mi prljati okoliš i felnu, sprej je postojaniji i čistiji, imate pravo, ali razmislite ponovo. Ulje koje se kontaminira prašinom jednostavno će stvoriti “grudvicu” i otpašće sa lanca.
To znači kada se lanac “osuši”, da je pokupio svu prašinu i izbacio je van. Nešto prljaviji motocikl u ovom slučaju je opravdan. Ulje se lakše pere nego sprej. Uostalom, nakon učestalog korišćenja spreja, pogledajte na šta vam liči prednji lančanik kada demontirate poklopac.
Tu su debeli slojevi spreja koji je pomešan sa štrokom.
Na kraju krajeva, pogledajte u uputstvu svog motocikla šta proizvođač propisuje za lanac? Upravo menjačko ulje.
Zbog čega prati petrolejem?
Petrolej je odavno poznat kao sredstvo koje dobro rastvara kontaminacije starih masti. Ostavlja mastan film koji štiti od korozije i ne isušuje gumene zaptivke lanca. Jeftin je i lako dostupan.
Ja perem lanac puškom, šta će mu faliti?
Pranje pod pritiskom generalno treba izbegavati na motociklu. Lanac nije izuzetak. Pranjem puškom, rizikujete oštećenja zaptivki lanca.
Čim zaptivka popusti, lanac na tom članku gubi mast. Ostaje suv.
Druga stvar, lanac posle pranja vodom morate u potpunosti osušiti. Nije dovoljno samo prebrisati. To će kasnije dovesti do korozije.
Da zaključimo celu priču oko održavanja lanca
Za dugotrajan lanac sasvim je dovoljno da lanac periodično jednostavno očistite suvom krpom i namažete ga uljem za menjače. Ulje ujedno i čisti lanac, tako što skuplja prljavštinu i odbacuje je.
Tako da je redovno podmazivanje zapravo bitnije o temeljnog čišćenja, u slučaju da se koristi ulje, ne sprej.
Takođe, ne tvrdimo da je način održavanja i pristup koji smo opisali jedini ispravan, da je to tako i nikako drugačije. Ovo je jedan od, lakih i jeftinih načina da održavate lanac.
B92.