Porsche je 1973. predstavio ideju automobila nastalog iz protesta protiv mentaliteta odbacivanja. Ovaj koncept dugotrajnog automobila trebalo je da služi vlasniku najmanje 20 godina…
Početkom sedamdesetih godina prošlog veka automobilski skepticizam je dostigao svoj prvi vrhunac, koji će uskoro biti potvrđen zahvaljujući velikoj naftnoj krizi.
Masovna motorizacija bila je u punom zamahu, ali su sa njom stigle i ozbiljne kritike njenog negativnog uticaja na našu planetu, za koju se smatralo da je preterano iskorišćavamo. Svake godine je oko 12 miliona automobila odlazilo na otpad, a životni vek četvorotočkaša bio je samo 10-ak godina.Ovakav mračni scenario očigledno je uticao na inženjere Porschea u Cufenhauzenu, koji su 1973. predstavili projekat FLA (Forschungsprojekts Langzeit-Auto) na sajmu IAA u Frankfurtu.
Projekat stvaranja “automobila dugog veka” predstavljao je kompaktni automobila sa 2 vrata i 5 sedišta, a cilj studije bio je da auto traje duplo duže od standardnog automobila tog vremena – najmanje 20 godina.
Uz to, tehnička osnova je trebalo da služi bez problema najmanje 300.000 pređenih km.
Ideja dizajna automobila koji se suprotstavlja “rasipanju sirovina i mentalitetu bacanja” i time doprinosi spasavanju planete bila je očigledna.
Početkom sedamdesetih, kada su automobili prebrzo korodirali i zahtevali intenzivno održavanje, ovo je svakako izgledalo kao cilj kome vredi težiti.
Materijali za FLA noseću strukturu su odabrani zbog njihove otpornosti na koroziju, kao i lakoće recikliranja. Iako FLA nikada nije dobio kompletnu karoseriju, ideja je bila da paneli budu napravljeni od aluminijuma ili nerđajućeg čelika i da se lako zamene po potrebi.
Pored aluminijuma, u fokusu je bio nerđajući čelik, kao i toplo cinkovanje za zaštitu onih delova koji su napravljeni od običnog čelika.
Staklene površine su bile otporne na ogrebotine, modernizovani akumulator već tada nije zahtevao održavanje, izduvni sistem je bio od nerđajućeg čelika, električni priključci posrebreni, a električna instalacija od aluminijumskih kablova je maksimalno minimizirana i podeljena na sektora tako da je bilo lako menjati snopove provodnika i tako brzo, i jeftino, rešavati probleme.
Šarke za vrata, razne ručke, prekidači, brave i čitav niz drugih sitnih detalja dizajnirani su na ovom automobilu za maksimalnu izdržljivost i dugovečnost.
Maksimalna pažnja je posvećena reciklaži ugrađenih materijala i bezbednosti karoserije.
Porscheovi inženjeri su takođe razmišljali o modularnosti. S obzirom na planirano trajanje od 20 godina, u kojem su se svakako očekivale nove tehnologije, problem modernizacije automobila u ovlašćenim servisima bi se rešio zamenjivim modulima ili bi se na ovaj način, generalno, obavljale sve popravke.
Za pogon, Porsche je upotrebio pozadi postavljen 2.5 litarski četvorocilindarski redni motor sa vazdušnim hlađenjem. Snaga motora od 75 KS prenosila se na točkove preko trostepenog poluautomatskog ili automatskog menjača.
Prilikom predstavljanja FLA, Porsche je priznao da bi cena takvog vozila bila oko 30 odsto viša od cene uporedivog konvencionalnog automobila. Međutim, životni vek bi se produžio za 100 odsto.
Čim je FLA studija predstavljena, obasuta je kritikama.
“Ko još želi da vozi isti automobil dvadeset godina kada se svake godine pojavljuju novi razvoji u automobilskoj tehnologiji i dizajnu”, razmišljali su naglas novinari.
Menadžeri Mercedesa ocenili su ovu ideju kao potpuno iluzornu.
“Panhard je već bankrotirao sa aluminijumskim karoserijama otpornim na rđu”, VW je izneo svoju presudu pozivajući se na francuskog proizvođača koji je propao šezdesetih godina.
Porsche FLA je ostao unikatan automobil, koji nikada nije pretočen u funkcionalan koncept. Ali ideje nisu bile uzaludne.
Porsche je u svoju ponudu automobila ugradio brojne FLA karakteristike. Zaštita od korozije galvanizacijom i toplim cinkovanjem postaje uobičajena pojava za zaštitu od korozije u proizvodnji automobila, pa kompanija uvodi šestogodišnju garanciju protiv rđe karoserije.
Uvodi se i jednogodišnja opšta garancija bez ograničenja kilometraže. Upotreba plastike i legura je takođe počela da se pojavljuje u modernoj Porsche ponudi, a više se vodi računa o korišćenju materijala koji se mogu reciklirati.
Takođe se pokazalo da su početne kritike konkurencije upućene Porscheu FLA bile neosnovane. Ovu ideju iz labaratorije ubrzo su ozbiljno shvatili i drugi proizvođači, a planeta na kojoj živimo dobila je veće šanse za opstanak.