Automatski menjači su sve zastupljeniji kod novijih automobila i to ne samo kod onih sa snažnijim motorima. Stoga i njihovo redovno održavanje, servisiranje i popravke postaju sve aktuelnija tema, piše sajt Polovni automobili.
Tema ovog teksta su isključivo klasični automatski menjači – one “robotizovane” kao što je DSG i kontinualno varijabilne (CVT) ostavljamo za drugi put.
• Glavno pitanje – šta ako uopšte nije predviđena zamena ulja u menjaču?
Šta ako proizvođač uopšte nije predvideo da se menja ulje u menjaču? Da li bi i nakon koliko godina ili kilometara ipak trebalo zameniti ulje?
U servisu automatskih menjača “Slavko” iz Jakova, odgovaraju:
“Ovo je jedno od najčešće postavljanih pitanja u vezi automatskih menjača. Međutim, odgovor zavisi od više faktora, a takođe moramo da razvrstamo proizvođače vozila i proizvođače automatskog menjača. Daćemo samo neke primere, pošto nemamo prostora za navođenje svih marki i proizvođača. BMW serije 5 – G30 konkretno, ima menjač proizvođača ZF pod oznakom 8HP. BMW ne savetuje zamenu ulja u tom menjaču, ali ZF ima zvaničnu objavu da na 8HP menjačima zamena ulja treba da se radi na svakih 80.000 – 120.000 km. Slična situacija važi i za Peugeot i Citroen vozila, gde je proizvođač automatskih menjača japanska firma Aisin-Warner koja takođe savetuje zamenu ulja na svakih 50.000 km.”
• Kako proveriti ulje?
Kako se uopšte obavlja provera stanja ulja u automatskom menjaču i koliko je ta provera pouzdana?
U servisu odgovaraju da ne postoji način da se stopostotno proveri “stanje” ulja automatskog menjača, iako postoje parametri kao što je temperatura ulja. Pored temperature ulja, jedina preostala provera je vizuelna provera kad se ulje ispusti.
• Kako da znamo da je ulje zrelo za zamenu?
Koji su pokazatelji da je ulje za zamenu? Na primer, da li ulje sme da potamni – da li je to normalno ili je znak da treba da se zameni?
Odgovor: “Ulje u automatskom menjaču se menja ili nakon određene kilometraže ili nakon određenog broja godina. Potpuno je normalno da će ulje da promeni boju relativno brzo u eksploataciji, kao što je to slučaj i sa motornim uljem.”
• Da li neki problemi mogu da ukažu da je ulje zrelo za zamenu?
Postoji li mogućnost da na osnovu nepravilnog rada menjača možemo da posumnjamo da bi trebalo zameniti ulje?
Odgovor: Zamena ulja u automatskom menjaču predstavlja redovno održavanje menjača. To ne spada u popravku i sama zamena ulja uglavnom ne može da reši probleme u radu menjača. Kada dođe do problema sa menjačem, potrebno je uraditi popravku menjača. I tu možemo uzeti motor kao primer. Ukoliko je oštećen ventil u glavi motora, zamenom ulja u motoru se ništa neće postići.
• Ispiranje automatskog menjača prilikom zamene ulja?
Prostim ispuštanjem ulja iz menjača i nalivanjem novog ulja ne može da se zameni svo ulje u menjaču, što znači da će u menjaču i dalje ostati određena količina starog ulja.
Stoga smo pitali kako se obavlja zamena i dobili odgovor: “Svakako je ispiranje menjača dobra stvar, jer se slobodnim padom ne može ispustiti više od 50-60% ulja. Ispiranje se vrši specijalnom mašinom koja se kači na vod menjača i dok je vozilo u radu ulje se menja.”
• Ako dođe do problema sa menjačem, da li bi zamena ulja trebalo da bude prvi korak u rešavanju problema kako bi se najbrže otklonila sumnja na to da je ulje problem?
Odgovor: Ne, to je uglavnom bacanje novca. Servis menjača se radi dok je menjač ispravan da bi duže ostao ispravan.
• Na kojoj kilometraži se obavlja redovna zamena ulje u automatskom menjaču?
Već smo napisali da to zavisi od proizvođača automobila i proizvođača menjača. Stoga treba proveriti uputstvo za auto. U servisu automatskih menjača “Slavko” dali su nam neke primere:
Audi/VW:
0AM – nema zamene ulja
02E, 0D9, 0GC, 0BH, 0CK, 0CJ – 60.000 km
ZF8HP – 100.000 km
BMW:
ZF6HP, ZF8HP – 100.000 km
TG81SC – 50.000 km
Mercedes-Benz:
722.6, 724.0 DCT – 60.000 km
722.9 – 80.000 km
725.0 – 100.000 km
PSA:
TF80SC, TG81SC – 50.000 km
• Da li treba menjati ulje u automatskom menjaču kada se kupi polovan auto?
Pošto ne možemo pouzdano da proverimo u kakvom je stanju ulje ili jednostavno ne želimo da rizikujemo, naročito ukoliko ne postoji servisna knjižica ili neki drugi dokaz da je ulje menjano, savetuje se da se ulje zameni.
• Da li prilikom zamene ulja u automatskom menjaču treba uraditi još neke provere?
Pošto uglavnom govorimo samo o zameni ulja, što podrazumeva i zamenu filtera, ostaje pitanje treba li tom prilikom uraditi još nešto, kao npr. kontrolu nekih delova, kompjutersku dijagnostiku i slično?
Odgovor: Pre servisa menjača prvo se radi provera automatskog menjača i servis se radi ukoliko je menjač ispravan. Ponavljamo, servis menjača predstavlja redovno održavanje i nakon redovnog održavanja nema potrebe za osnovnim podešavanjem menjača i sličnim stvarima, kao ni u slučaju servisiranja motora.