Zašto se električni aparati kvare odmah po isteku garancije?
“Kupiš jednom, traje večno”, ne tako davno reklamirali su se električni uređaji poput šporeta i frižidera, dok su, kako RTS piše, današnji aparati, moderni i skupi, sa garancijom od samo dve godine.
Kad garancija istekne, počnu da se kvare, a onda stižu i majstori. Zbog cene delova, pa i majstorskih ruku, na kraju se više isplati kupiti novo – što većina i uradi. A to je ono na šta i proizvođači računaju.
Proizvođači koji žele bolje da se pozicioniraju na tržištu, daju garanciju na 5, 10, pa i 20 godina na motor ili kompresor. Ali to ima svoju cenu. Da li onda znači da je skuplje – bolje ili je u pitanju samo marketinški trik?
“Razlika između dve, pet ili 10 godina garancije je samo momenat kada proizvođač ili određeni brend odluči da privuče više kupaca, znači da ostvari bolju prodaju tako što će im omogućiti pet godina produženu garanciju ili 10 godina garanciju na određeni deo uređaja jer time privlači kupce, povećava jačinu svog brenda i zadovoljan kupac dobija garanciju produženu uz registraciju na sajtu određenog proizvođača”, kaže marketing menadžer Aleksandar Ilić.
Masovna proizvodnja, jeftiniji materijali koji se ugrađuju i potrošačko društvo kumovali su slabijem kvalitetu robe široke potrošnje, među kojima prednjače tehnički i električni uređaji. Sve češće se može čuti da proizvođači ugrađuju nedostatke.
“Ovo je EU prepoznala kao problem i već dugi niz godina se evropski parlamentarci bore za to da se unese i u zakonske propise kao novina da nemamo te takozvane programirane kvarove na uređajima. Bilo je teško izboriti se za ovo jer je proizvođački lobi prilično snažan”, kaže Nikica Matanović iz NOPS-a.
Posle desetogodišnje kampanje protiv ugrađenih kvarova, naziru se rezultati. Trebalo bi, navodi RTS, da u Evropskoj uniji počnu da se primenjuju novi propisi, posle čega sledi i usaglašavanje naših propisa.
Cilj je da se promeni praksa “kupi, koristi, baci”.