Tokom posljednje decenije većina proizvođača automobila izbacila je klasične tastere i dugmad iz kabina, zamjenjujući ih velikim, minimalističkim ekranima osjetljivim na dodir.
Danas se za najosnovnije radnje, od podešavanja klime, do aktiviranja brisača, često mora “kopati” po menijima, umesto da se jednostavno pritisne fizičko dugme. I dok je ovaj trend vođen uštedom i estetikom, sve veći broj stručnjaka i vozača počinje da mu se otvoreno protivi.
Brojna istraživanja pokazuju da ekrani značajno povećavaju distrakciju za volanom, što direktno utiče na rizik od saobraćajnih nezgoda. Zbog toga Euro NCAP od 2026. uvodi nova pravila u bezbednosnom ocenjivanju, prema kojima će fizičke kontrole ponovo postati obavezne – barem za modele koji žele da osvoje maksimalnih pet zvezdica.
Od januara 2026. svi automobili koji ciljaju najvišu Euro NCAP ocenu moraće da imaju fizičke tastere za pet ključnih funkcija: migavce, “sva četiri”, sirenu, brisače i obavezni eCall sistem.

Promena dolazi usred zabrinutosti da preterana digitalizacija kabina tera vozače da predugo gledaju u ekran umesto na put. Metju Ejveri, direktor strateškog razvoja u Euro NCAP-u, poručuje da je “preterana upotreba ekrana problem cele industrije” i da vraćanje osnovnih kontrola predstavlja važan korak ka bezbednijoj vožnji.
B92.