Micron pravi odvažne tvrdnje o sposobnostima GDDR7 memorije za predstojeće grafičke karte: Da li je 30% poboljšanje stvarno?
Proizvođač RAM čipova, američka kompanija Micron je nedavno izašla sa tvrdnjom da njihova sledeća generacija ultra-brze memorije za grafičke kartice, GDDR7, može postići 30 % veći frejmrejt (FPS) u Ray Tracing i raster renderovanim igrama u odnosu na trenutno aktuelne GDDR6X i GDDR6 standarde.
Iako GDDR7 ima 30 % veću brzinu prenosa podataka i propusnu moć, stvarni uticaj na igre i aplikacije može varirati. Micron trenutno jedini nudi memoriju sa GDDR7 specifikacijama za grafičke karte, sa dva modela čipova koji postižu brzine od 28 i 32 MT/s.
Uzmimo brzinu od 24 GT/s, povećamo je za 30 % i dobijamo vrednost od 31,2 GT/s, što objašnjava činjenicu odakle Micronove tvrdnje o performansama vode poreklo. Ali, da li bi igre i benchmark testovi zaista bili 30% brži u realnosti ako bismo GDDR7 dodali na neki od trenutnih modela grafičkih karti (ignorišući činjenicu da GPU to ne bi mogao koristiti)?
PC Gamer je testirao ovu pretpostavku na primeru GeForce RTX 4080 Super modela, menjajući taktove VRAM-a u najširem rasponu. Sve ostalo je ostalo isto, a razlike u performansama su isključivo posledica promene taktova memorije.
Na žalost, nije bilo moguće postići razliku u taktovima u tako velikom rasponu od 30 %, ali ostvarenih 18 % je dovoljno veliko povećanje za ekstrapolaciju i pretpostavku na nekim realnijim osnovama, koliko bi brža VRAM memorija napravila razliku u performansama.
Ostvareni rezultati pokazuju da povećanje radne frekvencije memorije od 18% između najnižih i najviših radnih brzina VRAM-a, donosi samo 5% i 7% povećanja frejmrejta (FPS) u 3DMark testovima.
Micron GDDR7 memorija obećava opipljivo bolje gejming performanse
Slična situacija je bila i u dve igre, Cyberpunk 2077 i Returnal, obe testirane u 4K rezoluciji. Bez Ray Tracing-a, najveće zabeleženo poboljšanje vrednosti minimalnog FPS-a iznosi 12% za Cyberpunk 2077 i 11% za Returnal. Uključivanjem RTX opcije (path tracing za CP2077), zajedno sa DLSS Balanced i Frame Generation za postizanje iole igrivog gejmpleja, poboljšanje performansi je palo na 11 % i 7 % respektivno za ove dve igre.
Za povećanje brzine VRAM-a od 18%, najveće izmereno poboljšanje iznosilo je 12%, a što je budimo realni, prilično dobar rezultat. Međutim, to važi samo u slučaju minimalnih FPS vrednosti, dok su performanse prosečnog frejmrejta unapređene najviše 6%. Ovo implicira da, čak i ako bi RTX 4080 Super mogao biti opremljen 30% bržom mmeorijom, dobitci u realnim performansama sigurno ne bi odgovarali u istoj srazmeri kada su u pitanju igre i testovi.
Možda je u pitanju samo beznačajno mali broj i primer svih trenutno dostupnih igara koje su testirane u ovom primeru, ali s obzirom na to koliko su grafički zahtevne, bile su pravi kandidati za merenje promena hardvera koje bi eventualno mogle poboljšati performanse.
Da li je 30% nominalnog poboljšanja ostvarivo u realnim igrama?
Da li to znači da Micron preteruje sa svojim tvrdnjama? Ne baš, jer verujemo da postoje neki “radni zadaci za ray tracing i rasterizaciju” koji će pokazati značajno povećanje frejmrejta kada se koristi brži VRAM, i kada GDDR7 bude izašao na tržište, sigurno će postojati barem jedna igra koja će se koristiti kao marketinški alat da istakne poboljšanja koja donosi GDDR7 standard.
Međutim, treba imati na umu da velika većina programera neće napraviti igru koja ima 100% performanse renderovanja ograničene memorijom. Mnogo više će zavisiti od broja izvršnih jezgara i arhitekture grafičkog procesora.
U ovom trenutku se možda pitate koja je svrha imati GDDR7? Odgovor leži u činjenici da su trenutni GPU-ovi delimično dizajnirani oko najbolje dostupne memorijske tehnologije današnjice jer nema smisla praviti GPU sa ogromnim brojem šejder procesora kada ne bi bilo moguće obezbediti dovoljno široku magistralu ka VRAM-u da ih sve snadbe sa dovoljno podataka.
Međutim, budući GPU-ovi će definitivno imati više šejder procesora od onih koje trenutno možemo kupiti, i moćniji modeli će zahtevati brži VRAM da bi im dopremili dovoljnu količinu podataka. Sledeći GeForce RTX 5090 bi mogao biti 30% brži u igrama od trenutnog RTX 4090, ali to neće biti zbog toga što je GDDR7 30% brži od GDDR6X. To će biti zbog uobičajenih stvari: više šejder procesora, većih vrednosti GPU takta i više keš memorije, prenosi PC Gamer.
Benchmark.rs