8. Decembra 2025.

Mercedes T-Modell serije 124 puni 40 godina

Pre 40 godina, karavan se već bio ustalio u Mercedesovoj ponudi. Dok su početkom proizvodnje T-Modella serije 123 od 1977. vladali izvesni skepticizam i sumnje, uspeh je vrlo brzo otklonio sve brige. Zato je kod naslednika odmah od početka planiran i T-Modell izdanje. Premijera je održana od 12. do 22. septembra 1985. na Međunarodnom salonu automobila (IAA) u Frankfurtu na Majni.

Mercedes S124 W124 T-Modell

Tako je Mercedes nastavio uspešnu tradiciju: T-Modell serije 124, interno označen kao S124, prvi je Mercedesov karavan koji će nositi ime E-klase, i ujedno drugi T-Modell u istoriji ove serije. Slovo „T” označava „turizam i transport” (Tourismus und Transport), što ukazuje na spoj praktičnosti i životnog stila.

Model je blisko povezan sa limuzinom predstavljenom decembra 1984. Kasnije seriju 124 dopunjuju kupei (1987) i kabrioleti (1991). Osim toga, Mercedes-Benz nudi limuzine sa produženim međuosovinskim rastojanjem, kao i šasije različitih dužina za specijalne nadogradnje. Do 1996. godine u fabrici u Bremenu proizvedeno je ukupno 340.503 primeraka ovog lifestyle karavana.

Mercedes S124 W124 T-Modell

I to uprkos činjenici da S124 nikada nije bio jeftin automobil. Osnovni model 200 T sa 109 konjskih snaga iz motora s karburatorom koštao je avgusta 1986. godine 39.843 nemačke marke, dok je za 200 TD trebalo izdvojiti 41.040 maraka. Za top-model 300 TE Kat sa 180 KS cena je iznosila čak 57.057 maraka, i to bez dodatne opreme. Poređenja radi, 260 SE sa katalizatorom bio je oko 700 maraka jeftiniji.

Mercedes S124 W124 T-Modell

Dizajn i tehnologija

T-Modell predstavlja još jedan dizajnerski vrhunac odeljenja pod rukovodstvom Bruna Sako. Na prvi pogled limuzina i T-Modell izgledaju gotovo isto, ali postoje suptilne razlike. Krov T-Modella nešto je viši, a lim iznad vrata do centralnog dela krova strmije je oblikovan, što automobilu daje skladniju estetiku. Zadnji deo, sa većim tovarnim prostorom, menja aerodinamiku: koeficijent otpora vazduha iznosi cW = 0,340 (limuzina: 0,300).

Mercedes S124 W124 T-Modell

U zadnjem delu poda napravljen je prostor za ravnu tovarnu površinu. Rezervoar, koji se kod limuzine nalazi iza naslona zadnjih sedišta, kod T-Modella je prebačen ispod poda. Ovakvo rešenje dodatno poboljšava pasivnu bezbednost pri udaru otpozadi – rezervoar se pomera nadole i zadržava ga sigurnosna sajla.

Mercedes S124 W124 T-Modell

Motorizacija i oslanjanje

T-Modell je startovao sa motorima od 53 kW (72 KS) u verziji 200 TD do 138 kW (182 KS) u modelu 300 TE. Ekskluzivno za T-Modell uveden je i 300 TD TURBO sa 105 kW (143 KS), rednim šestocilindarskim turbodieselom od tri litre, koji je pre toga bio dostupan samo u S-klasi 300 SDL namenjenoj Severnoj Americi. Od 1987. ovaj motor je ponuđen i u Nemačkoj. Sve verzije benzinskih motora, osim 200 T, mogle su opcionalno da se naruče sa kontrolisanim trostrukim katalizatorom, a od septembra 1986. katalizator postaje deo serijske opreme.

Mercedes S124 W124 T-Modell

Prednji deo oslanjanja preuzet je iz limuzine. Zadnja osovina standardno je kombinovana sa hidropneumatskom regulacijom nivoa. Pritom, T-Modell dobija kraće prenosne odnose diferencijala nego limuzina.

Mercedes S124 W124 T-Modell

Uspeh i dalji razvoj

Od samog početka T-Modell osvaja kupce, kroz dve modernizacije i više od deset godina proizvodnje. Na IAA sajmu 1985. već je prikazan novi sistem pogona na sve točkove 4Matic u modelima 300 TE i 300 TD TURBO. Serijska proizvodnja počinje 1987.

Mercedes S124 W124 T-Modell

Restilizacija iz 1989. donosi široku lajsnu, spoljne retrovizore u boji karoserije, deblja bočna stakla i unapređena sedišta. Nove varijante motora, tehnologija sa četiri ventila po cilindru, vazdušni jastuk, centralno zaključavanje i električno podesivi retrovizori pojavljuju se do 1992.

Mercedes S124 W124 T-Modell

Promena imena i visokoperformansne verzije

Od juna 1993. S124 nosi ime E-klase, u skladu sa novom nomenklaturom po uzoru na S- i C-klasu. Dizel motori prvi put dobijaju četiri ventila po cilindru, oksidacioni katalizator i EGR sistem recirkulacije izduvnih gasova.

Posebna verzija nastaje u saradnji sa AMG-om: E 36 AMG T-Modell sa 200 kW (272 KS), baziran na motoru M 104. AMG je već ranije, na osnovi T-Modella serije 124, proizvodio visoko performantne verzije „The Hammer“ sa V8 motorima snage od 203 kW (276 KS) do 283 kW (385 KS).

Mercedes S124 W124 T-Modell

magazinauto.com

Podijeli vijest na:

Pretplata
Obavijesti o
guest

0 Komentara
Najstariji
Najnoviji Najviše glasova
Inline Feedbacks
Pregledaj sve komentare