Američki proizvođač automobila Tesla snizio je cene svojih električnih vozila u SAD i Evropi do 20 odsto. Cilj kompanije je da agresivnom politikom popusta privuče kupce i poboljša prodajne rezultate nakon što su poslednji rezultati podbacili.
Ovaj potez bi mogao imati dalekosežne posledice na tržištu električnih automobila i, prema nekim analitičarima, podstaći rat cenama sa evropskim i američkim proizvođačima.
“Sramotno visoke cene”
Ovaj potez je prvobitno spustio cenu Teslinih akcija za 4,5 odsto na otvaranju američkog tržišta, a usledio je ubrzo nakon što je izvršni direktor Ilon Mask upozorio da bi više kamatne stope i moguća recesija mogli da smanje cene kako bi se održao rast na račun profita.
Ovo je preokret u odnosu na strategiju koju je kompanija koristila u poslednje dve godine, tokom kojih su porudžbine premašile ponudu.
Rojters podseća da je Mask prošle godine priznao da su cene postale “sramno visoke” i da bi mogle da naškode prodaji.
Američke kupce Teslinih vozila obradovaće popusti koji se kreću između 6 i 20 odsto popusta na najprodavaniji Model 3 i krosover Model Y, prema proračunima Rojtesa.
Osnovna verzija Modela Y košta 52.990 dolara, u poređenju sa prethodnih 65.990 dolara.
U SAD su pojeftinili i luksuzni SUV, Model X, kaoi i limuzina Model S. U Nemačkoj su Model 3 i Model Y sniženi u rasponu od jedan do skoro 17 odsto, u zavisnosti od opreme, a cene su niže i u Austriji, Švajcarskoj i Francuskoj.
Nova strategija agresivnog smanjenja cena u kombinaciji sa subvencijama mogla bi da električne automobile učini pristupačnijim za znatno širi krug kupaca nego ranije.
Za Francuze, na primer, Model 3 košta 44.990 evra, a ubuduće će dobiti i 5.000 evra državnih podsticaja.
“To bi zaista trebalo da poveća obim prodaje za 2023. To je pravi potez”, rekao je Teslin investitor Geri Blek u tvitu, i dalje optimističan u pogledu izgleda kompanije.
Neki investitori su bili zabrinuti zbog velikodušnog smanjenja cena, plašeći se da će to “nagrizti” marže dok se konkurencija pojačava.
Mask u ofanzivi
Međutim, odluka o spuštanju cena je naljutila one ljubitelje Tesle koji su nedavno kupili vozila jer smatraju da su ih popusti doveli u nepovoljniji položaj u odnosu na nove kupce, ali i da njihovi polovni automobili sada zato manje vrede.
U Kini, gde su modeli jeftiniji od 6 do 13,5 odsto, vlasnici vozila protestovali su u dostavnim centrima tražeći odštetu.
Oko 75 odsto ukupne proizvodnje kompanija plasira na tržišta SAD i Kine, a prodaje raste i u Evropi, zbog čega Teslina fabrika u Berlinu povećava kapacitete. Pre odluke o oštrom snižavanju cena, američke zalihe Teslinih električnih vozila bile su na uzlaznoj putanji.
Istovremeno su pale i cene polovnih automobila, što je dodatno povećalo pritisak na prilagođavanje cena novih automobila.
Analitičar Vedbuša, Den Ajvs, veruje da bi ovaj potez mogao da poveća globalne narudžbine Tesla vozila između 12 i 15 odsto ove godine, što ukazuje da je “Mask u ofanzivi”.
“Jasan je udarac evropskim proizvođačima automobila i vodećim američkim kompanijama (GM i Ford) to što Tesla neće igrati ‘nežno’ sa tekućim ratom cena električnih vozila. To će pogoditi profitne marže, ali nam se sviđa ovaj strateški poker potez Maska i Tesle”, zaključio je on.