Ilon Mask je za AfD (Alternative für Deutschland/Alternativa za Nemačku – nemačka partija ekstremne desnice), meša se u evropsku politiku i tako bi mogao da ugrozi Teslu. Ovo bi mogao biti deo plana, kaže berzanski analitičar Jirgen Piper.
Gospodin Jirgen Pieper radi kao slobodni konsultant i analitičar za automobilsku industriju, između ostalog. Do penzionisanja 2023. godine radio je 24 godine u renomiranoj banci Metzler na različitim rukovodećim pozicijama, uključujući šefa tima za automobile i transport, šefa istraživanja kapitala i šefa istraživanja. Piper je dokazani stručnjak u automobilskoj industriji.
Da li Ilon Mask svojim ponašanjem šteti sopstvenoj kompaniji Tesla?
Posao sa automobilima je postao politizovan. S jedne strane je tabor konzervativnijih pristalica motora sa unutrašnjim sagorevanjem, sa druge strane je uglavnom levičarska, zelena ili liberalna električna frakcija.
Procenjujem da između deset i 30 odsto kupaca Tesle ne želi da ima veze sa Maskovim političkim pravcem i da će u budućnosti kupovati nešto drugo.
Vozači Tesle imaju tendenciju da budu progresivniji i tehnički pametniji.
Da li investitori reaguju slično negativno ili potpuno drugačije na eskapade i tirade direktora Tesle?
Investitori su veliki oportunisti. Mnogi od njih verovatno govore sebi: Posle nekoliko godina energetske tranzicije i zelenih poslova, sada se satovi ponovo vraćaju.
Na primer, politika se ponovo približava nuklearnoj energiji, a naftne kompanije dobro zarađuju.
Investitori su skloni da budu konzervativni i mogli bi da pomisle: U suštini, ispravno je da se neka pitanja radikalnije menjaju za nekoliko godina, kao što su migracija ili društveni sistemi.
Za AfD, koju podržava Mask, nije poznato da previše podržava električne automobile. Ona se uporno bori za motore sa unutrašnjim sagorevanjem.
Ovo u početku izgleda kontradiktorno. Ali Mask ne prodaje samo električne automobile, on je takođe uključen u svemir, medijski je preduzetnik nakon što je kupio Twitter/X, takođe je deo predstojeće američke vlade i stoga je takođe aktivan u svetskoj politici.
Verujem da će se pre ili kasnije odvojiti od Tesle. Možda i zato što nikada neće postići svoj cilj da proda 20 miliona Tesli godišnje, čak i uz ogromnu podršku Trampove administracije.
Priredio: Vladimir Matijašević