Propis star gotovo jedan vek, koji se prvobitno odnosio na poljoprivredna vozila, dozvoljava mladima od 15 i više godina da voze bez vozačke dozvole pod uslovom da je vozilo modifikovano da ima maksimalnu brzinu od 30 km/h.
Nazvani “A-traktori”, ovi automobili i kamioni postali su toliko popularni poslednjih godina da su vlasti sada zabrinute zbog porasta saobraćajnih nesreća.
“Dobila sam ga pre godinu dana, u aprilu, za moj rođendan”, rekla je 15-godišnja Evelina Kristijansen za AFP pozirajući ispred svog tamnoplavog BMW-a Serije 5 na prilazu porodične kuće u južnom predgrađu Stokholma.
Auto je bio poklon kao nagrada za uspeh u školi.
Deca voze BMW, Porsche…
Tinejdžeri u drugim zemljama moraju da se zadovolje mopedom ili skuterom dok ne dobiju vozačku dozvolu, ali mladi Šveđani mogu da voze skoro svako vozilo koje ima ograničenje brzine.
U bogatom predgrađu Stokholma, deca se redovno mogu videti kako voze Porsche Cayenne.
“Obično koristim BMW kada idem u školu ili izlazim sa prijateljima”, kaže Evelina.
Za “A-traktor” trouglasti znak upozorenja pozadi koji ukazuje na sporo vozilo i kuka za prikolicu su obavezni.
Zadnje sedište se takođe mora ukloniti tako da samo vozač i suvozač mogu da budu u vozilu. Potrebna je samo dozvola za moped, dostupna sa navršenih 15 godina ili dozvola za traktor od 16. godine.
Sistem je iznenađujuće popustljiv u zemlji poznatoj po svojoj posvećenosti bezbednosti na putevima, a postao je još blaži sredinom 2020-ih, kada je postalo moguće elektronski ograničiti maksimalnu brzinu vozila, što je znatno olakšalo modifikaciju modernih automobila.
San o nezavisnosti
Prvobitno namenjen mladima u ruralnim sredinama, propis sve više koriste gradska deca, pa se broj registrovanih A-traktora za samo dve i po godine udvostručio na 50.000 u zemlji od 10,3 miliona stanovnika.
Preteče današnjih A-traktora nastali su tokom depresije tridesetih godina prošlog veka, kada je vladao nedostatak poljoprivredne opreme. Da bi podstakla proizvodnju jeftinih vozila dok su traktori još uvek bili nedostupni poljoprivrednicima, vlada im je dozvolila da sklapaju jednostavne automobile.
Tokom 1950-ih, kako je privreda napredovala, pravi traktori su postali sve češći i potreba za priručnim domaćim vozilima počela je da se smanjuje.
Na selu, mladi ljudi bez dozvole rado su ih koristili za kretanje, posebno u sredinama bez mnogo javnog prevoza. Država je ozvaničila upotrebu A-traktora propisom iz 1963. godine, koji je decenijama pažljivo negovan u ruralnoj Švedskoj. Tek 2018. godine nadležni su uveli obavezni tehnički pregled ovih vozila.
Za mnoge tinejdžere sa sela A-traktor simbolizuje san o nezavisnosti.
U gradu Karlstad, na zapadu Švedske, 17-godišnja Ronja Lofgren redovno privlači pažnju svojim kamionom Scania Vabis od 5,5 tona iz 1964. godine, koji je njen otac spasao sa otpada.
Tinejdžerka je ukrasila restaurirani kamion jarko crvenom i plavom bojom i sa puno farova. Na prednjoj strani je postavila natpis “Kraljica puta”.
“Kada sam kamionom prvi put išla u grad, svi su me snimali svojim pametnim telefonima”, rekla je za AFP.
Povećan broj nezgoda
Nakon porasta broja ovih vozila na putevima, osiguravajuća društva i policija izrazili su zabrinutost zbog više od petostrukog povećanja nesreća sa A-traktorima za pet godina.
Broj povređenih premašio je 200 godišnje, a samo u 2022. zabeležena su četiri smrtna slučaja.
Za druge je ovaj rast broja vozila postao poslovna prilika. Oskar Fliman (21) i njegov mlađi brat započeli su posao 2021. godine transformišući automobile u A-traktore.
“A-traktore možete pronaći po ceni od 30.000 kruna (2.700 evra) do 200.000 kruna (18.000 evra)”, rekao je Fliman, objašnjavajući da tipična konverzija košta oko 25.000 kruna ako već imate automobil.
U svojoj garaži u predgrađu severno od Stokholma, prepunoj Audija i BMW-a, obavljaju oko pet do šest konverzija mesečno.
Švedska saobraćajna uprava nedavno je predložila da, kao i kod običnih automobila, upotreba sigurnosnih pojaseva i zimskih guma postane obavezna.