30. Maja 2024.

Ma šta to škripi i krcka? Zašto čujemo neprijatne zvuke u automobilu i kako ih se rešiti

Pre svega, trebalo bi da locirate deo vozila gde se čuje buka.

Današnji automobil sa motorom sa unutrašnjim sagorevanjem ima oko 2000 delova (električni oko 500).  Ako tome dodamo i razne sitnice koje se nalaze u kabini, prtljažniku ili motornom prostoru, povećava se broj raznih predmeta u vozilu.

Kao rezultat toga, neki od ovih delova mogu izazvati neželjene i svakako neprijatne zvukove u kabini tokom vožnje. Možda su to samo novčići ubačeni u džepove na vratima, može biti i opruga u sedištu, ali može biti i posledica prethodnog sudara za koji, kao drugi ili treći vlasnik automobila, ne znate da se dogodio.

Torziona čvrstoća vozila je jedna od najvažnijih stavki pri razvoju novog automobila. Takođe, potencijalni izvor škripe su i razni delovi instrument table, koji mogu da dođu u dodir jedni sa drugima, što može biti posebno iritantno kod vozila sa tvrdom plastikom u kokpitu.

Zvuk može biti skriven i mogu proći godine dok ga ne otkrijete. Stoga, ako čujete čudne i neželjene zvukove, prvo izbacite sve nepotrebne stvari iz vozila – iz kabine, prtljažnika, motornog prostora.

Najveća  je šansa da nešto zvecka u kabini i tada treba pregledati svaki deo kako biste otkrili uljeza. Normalno, svi nosimo bar nekoliko nepotrebnih stvari u prtljažniku, koje povećavaju težinu i direktnu potrošnju goriva.

Ipak, “najskuplji” zvuk mogao bi doći iz motora ili delova oko njega, piše Revijahak.

Pre svega, trebalo bi da locirate deo vozila gde se čuje buka, a za to ćete morati da pronađete neravni put kojim ćete se kretati različitim brzinama, a zatim otpustiti papučicu gasa.

Bilo bi dobro da neko sedne pozadi. Tako, na primer, možete otkriti da je vozilo bilo u sudaru i da su tada udarena zadnja vrata – dobar savet bi bio da, kada testirate polovno vozilo koje potencijalno želite da kupite, zamolite drugu osobu da vozi dok vi sedite pozadi i slušate zvuke.

Zato obavezno isključite radio pre kupovine vozila, a ako vlasnik tokom probne vožnje insistira da radio ostane uključen, to može biti znak prikrivanja nedostataka vozila.

Osim dotrajalosti raznih delova vešanja, karoserije i mehaničke osnove, buku mogu izazvati i pohabani izolacioni materijali u motorskom delu koji su izgubili elastičnost ili su se raspali i izazivaju buku usled strujanja vazduha ispod haube u vožnji.

Problem može biti i sa ventilatorom grejanja/klime koji se nalazi na komandoj tabli, a to je jedan od kvarova koji retko koji serviser želi da otkloni, jer je skidanje ili sklapanje kompletnog ventilacionog sistema jedan od najkomplikovanijih poslova

Zbog toga je takav posao prilično skup i zahteva iskustvo.

Otvaranje lajsni sa unutrašnje strane vrata je jedna od jednostavnih operacija, tamo možete naći deo koji je otpao sa mehanizma za podizanje prozora ili sa sistema centralnog zaključavanja, ali budite oprezni i pre toga nabavite nove držače, odnosno kupče, jer će stari nakon vraćanja sigurno lošije “dihtovati”.

Takođe postoji velika šansa da će se neki od konektora pokvariti tokom uklanjanja.

Najbolje je da prilikom lociranja neprijatnih zvukova u kabini vozilom upravlja neko drugo lice, član porodice ili prijatelj, odnosno neko ko nije vozač tog vozila, pa će osoba biti manje opterećena i lakše će primetiti neželjeni zvuk.

Sledeće što treba da uradite je da pritisnete prstima apsolutno sve delove u kabini da biste locirali barem smer odakle zvuci dolaze (prednji, zadnji, bočni).

Pritisnite svu plastiku, gumu, tkanine i opruge i proverite da li zvuk dolazi od nečega. Ako nešto nije kako treba, odmah ćete primetiti.

Ako ne pronađete odmah izvor zvuka, nastavite strpljivo da ispitujte dodirom šta bi moglo da izazove “cvrčke” u kabini. Na taj način ćete suziti i mesta sa kojih bi neprijatan zvuk mogao doći.

Ako imate glasan stereo uređaj u vašem vozilu, to svakako utiče na komponente u vozilu, a ne samo prebrzi prelazak preko rupa i ležećih policajaca.

Vibracije moćnog audio-sistema će sigurno vremenom izazvati neke probleme u kabini, a da toga niste ni svesni.

Možda će biti potrebno ukloniti apsolutno sve iz kabine i početi polako da ga vraćate nazad, uz pažljivo fiksiranje svakog dela.

Problem može biti i unutrašnji retrovizor, pa ćete možda morati da pritisnete određene delove u kabini tokom vožnje da biste saznali šta škripi. Zamolite zato nekog drugog da vozi, dok vi pregledate sve tačke oko kabine, na neravnom putu.

Ako ste isprobali sve navedeno, ispraznili sve iz vozila, uključujući i džepove tokom vožnje, neobična buka može biti i upozorenje da nešto nije u redu sa samim vozilom.

Ako u početku zanemarite slabije zvukove, kasnije se to može pretvoriti u veći problem. Na primer, struganje kočnica ne samo da će istrošiti diskove i kočione pločice, već će uticati i na kočenje jer neće raditi dobro.

Možda je to samo mali kamenćić zalepljen za kočioni disk. Naravno, sitan šljunak je redovni “gost” svih guma na točkovima.

Ako čujete zveckanje kada prelazite preko ležećeg policajca, to može značiti problem sa vešanjem ili nečim u vezi sa izduvnom cevi, odnosno problem sa nosačima auspuha.

Najčešća stvar koju vlasnici starijih vozila čuju tokom vožnje su ležajevi točkova, ali to je zvuk koji je konstantan.

Problem može biti i od zupčanika, menjača ili istrošenog kvačila, a često se čuje i pogonski kaiš.

Pokušajte da primetite u kom trenutku se pojavljuju čudni zvuci – odmah pri pokretanju motora, pri malim brzinama vožnje, pri kočenju, pri skretanju, na auto-putu iznad 120 km/h…

Ovo će vam olakšati traženje izvor zvuka, a pomoći će i stručnjaku kome ćete na kraju ostaviti da reši problem.

Ako čujete zvukove nakon gašenja motora, to nije neobično jer je to obično samo zvuk hlađenja motora.

Primera je koliko i delova u automobilu, a svaki od njih potencijalno može biti izvor neželjenih zvukova.

Podijeli vijest na:

Pretplata
Obavijesti o
guest

0 Komentara
Najstariji
Najnoviji Najviše glasova
Inline Feedbacks
Pregledaj sve komentare