22. Februara 2024.

Krah NIKE-a: Daju otkaze, zvijezde bježe od njih, moraju da štede milijarde, napravili su veliku grešku!

Kolosalni plan za uštedu dve milijarde dolara osetili su i Nikeovi manekeni i brojne sportske zvezde.

Menadžment kompanije Nike, američkog proizvođača sportske opreme, prošle nedelje je najavio da će otpustiti oko 1.800 radnih mesta. Kao glavni razlog naveli su smanjenje broja porudžbina. Tržišni analitičari tvrde da građani manje kupuju novu sportsku opremu zbog visokih troškova života, a Nike je odgovorio smanjenjem troškova za dve milijarde dolara „prilagođavanjem strukture proizvodnje i upravljanja“.

Neposredno nakon objave, vrednost akcija je pala za 11 odsto. Prihodi u drugom kvartalu 2023. iznosili su 13,4 milijarde dolara, što je za 1 odsto više u odnosu na prethodnu godinu, ali i nekoliko procentnih poena manje nego što su predviđali. Korporacija, čije je sedište u američkoj državi Oregon, kaže da sada žele da usmere kapital na proizvode za žene, trčanje i brend Jordan, koji posluje pod okriljem Nikea. Ono što kompaniji hronično nedostaje, sugeriše Volstrit, jeste inovacija.

Trenutno ne radimo najbolje što možemo i za to u krajnjoj liniji smatram sebe i svoj tim zaslužnim. Otpuštanja su bolna, ali samo tako ćemo ponovo pokrenuti rast – objasnio je generalni direktor Džon Donahu, ističući da neće otpuštati prodavce i radnike u distributivnim centrima. Njegov plan je jasan: Nike mora da uštedi 2 milijarde dolara u naredne tri godine.

Brojevi i dalje rastu
Svakako treba imati na umu da je Nike već u trećem kvartalu 2022. ostvario rekordne prihode nakon velikih gubitaka izazvanih pandemijom. Tada su od prodaje zaradili 10,9 milijardi dolara, što je 7,6 odsto bolji rezultat od onog iz prošle predpandemijske sezone. Ovakve rezultate treba pripisati velikom povećanju potražnje za sportskom opremom koji je usledio nakon perioda zatvaranja, ali i velikom razvoju digitalnog odeljenja koji je korporacija preduzela kao odgovor na zatvaranje fizičkih prodavnica.

U 2023. Nike je zaradio 51,542 milijarde dolara od prodaje proizvoda, što je povećanje od 4,96 odsto u odnosu na prethodnu godinu. Dakle, brojke rastu, ali nedovoljno za korporativne apetite.

Inovativno takmičenje


Prava opasnost za Nike može da leži u tome šta budućnost nosi za kompaniju. Volstrit tako upozorava da Najk uskoro mora nešto da promeni. Analitičari smatraju da bi Najk, umesto retro modela, trebalo da se fokusira na inovacije. U suprotnom, konkurencija bi mogla da mu otme mušterije.

Na primer, 2023. podaci GOAT grupe, onlajn platforme za patike, pokazali su da su najprodavanije Nike patike dve godine zaredom bile model Panda, koji se pojavio pre skoro 40 godina.

Istovremeno, više od trećine svih patika kupljenih na platformama GOAT i Flight Club i objavljenih 2023. su novi modeli. Kako se konkurencija povećava, sa nadolazećim brendovima kao što je Hoka u vlasništvu Deckersa (DECK), veliki deo Vol Strita je uveren da Nike mora značajno da ubrza svoj tempo inovacija.

Cenim retro proizvode, ali upravo to je bio problem sa Adidasom, Vansom, a sada i Najkom. Uvek prodaju iste stvari i postaje, iskreno, prilično dosadno – rekla je Adrienne Iih, analitičarka Barclaisa, za Iahoo Finance.

Jedan od takvih inovativnih proizvoda su tenisice za trčanje sa debelim đonom koje proizvodi Hoka. Prodaja takvih patika u poslednjem kvartalu 2023. godine skočila je za neverovatnih 22 odsto.

Dejv Pauers, izvršni direktor kompanije Deckers, koja je vlasnik brenda Hoka, najavio je kao deo ovogodišnjeg plana cipele za trčanje Cielo Ks1, objavljene ranije ovog meseca, koje sadrže slojeve “krilnih panela od ugljeničnih vlakana u sendviču između dve elastične PEBA pene” i koštaju 285 dolara ), ali i ulaganje u „proizvode za život“.

Egzodus fudbalera


Kolosalni plan da se uštedi 2 milijarde dolara osetile su i Nikeove manekene. Ljubitelji fudbala su možda primetili da fudbaleri Mančester junajteda Kazemiro i Lisandro Martinez sada nose Adidas umesto Nike čizama. Najveći igrač golfa u istoriji Tajger Vuds i Najk nedavno su okončali desetogodišnji ugovor koji je, prema Forbsu, doneo Vudsu 500 miliona dolara.

Engleski centarfor Hari Kejn, jedan od deset najboljih fudbalera sveta, već je ovog leta, pre potpisivanja ugovora sa minhenskim Bajern, zamenio kopačke Nike opremom Skechers. Čak trojica igrača Mančester sitija, među kojima je i hrvatski reprezentativac Mateo Kovačić, u poslednjih 12 meseci Nike su zamenili Pumom.


Uobičajeno je mišljenje industrije da su vaše šanse da obnovite unosan ugovor sa Najkom u naredne dve godine zaista male ako niste poznati fudbaler Kristijano Ronaldo ili legende američke košarke poput Lebrona Džejmsa, Kevina Durenta ili Majkla Džordana.

Nike ostaje prvi izbor

Ali čak i kada novi brendovi uđu na tržište, moraće da se takmiče sa 60-godišnjim Najkom, koji, zahvaljujući svojim resursima i stručnosti, može brzo da ih pobedi u sopstvenoj igri.

Barclais je već izabrao Nike kao „najbolji izbor za potrošača u 2024. godini“. Pomenuta Adrienne Iih skrenula je pažnju na patike Air Mak Dn, čije se predstavljanje očekuje 26. marta, i na Pegasus 41, inovativni model namenjen trkačima.

Podijeli vijest na:

Pretplata
Obavijesti o
guest

0 Komentara
Inline Feedbacks
Pregledaj sve komentare