31. Decembra 2023.

Koliko su snažniji farovi današnjih automobila od onih prije 60 godina? Razlika je nevjerovatna

Raspon osvjetljenja je porastao od 60 metara, kod prvih halogenih svjetala, do dometa od 600 metara koje nude najnovija laserska svjetla.

Sistem osvetljenja automobila je toliko evoluirao kroz istoriju da se domet današnjih svetala desetostruko povećao u odnosu na one od pre šezdeset godina, tvrdi Euromaster, kompanija za održavanje vozila. Raspon osvetljenja je porastao od 60 metara kod prvih halogenih svetala, koja su već osvetljavala 50% više od sijalica pre njih, do dometa od 600 metara koje nude najnovija laserska svetla.

Ako pogledamo istoriju automobilske rasvete, vidimo da je prvi veliki tehnološki napredak u ovoj oblasti došao krajem 1960-ih sa halogenim sijalicama. Nakon toga, 1991. godine, prvi put su se pojavili ksenonski farovi, sistem osvetljenja koji je nudio veću svetlostnu snagu i manju potrošnju energije.

Međutim, troškovi razvoja ove tehnologije su bili prilično visoki i proizvođači su se opredelili za jeftiniji, pouzdaniji i dugotrajniji sistem: LED diode. LED osvetljenje je debitovalo u serijskom automobilu 2007. godine, pozicionirajući se kao osnovna tehnologija za druga mnogo modernija i efikasnija tehniloška dostignuća, kao što su adaptivna prednja svetla i matrična LED svetla, dva sistema koja prilagođavaju farove vozila uslovima na putu.

Tokom protekle decenije, napredak u sistemima automobilske rasvete rezultirao je laserskim i OLED svetlima. Laserska svetla nude još veći kapacitet osvetljenja, kako po količini svetlosti tako i po dometu, jer mogu da osvetle do 600 metara ispred vozila.

Foto: Yauhen_D/Shutterstock

Sa druge strane, OLED svetla su sastavljena od dioda koje emituju homogenu svetlost na svojoj površini, a pored toga omogućavaju i odvojeno aktiviranje različitih svetlosnih modula, što daje odličan vizuelni i estetski identitet pojedinim delovima automobila.

Bez obzira na sistem osvetljenja vašeg automobila, veoma je važno da svetla budu uvek u dobrom stanju, posebno zimi, i da su postavljena na odgovarajuću visinu kako ne bi ometala druge učesnike u saobraćaju, a sa druge strane, da obezbede dobru vidljivost.

Aspekt koji često ostaje neprimećen, a koji takođe utiče na bezbednost na putu, jeste stanje spoljašnje optike. Treba napomenuti da je materijal od kojeg su farovi napravljeni veoma osetljiv na vremenske uslove, pa njihova površina vremenom može postati potpuno mat i neprozirna, što onemogućava pravilno projektovanje snopa svetlosti na put.

Da biste rešili ovaj problem, preporučuje se poliranje farova.

Foto: supergenijalac/Shutterstock

Izvor: B92

Podijeli vijest na:

Pretplata
Obavijesti o
guest

0 Komentara
Inline Feedbacks
Pregledaj sve komentare