Kompanija CATL (China’s Contemporary Amperex Technology Co. Ltd.) predstavila je u sredu svoju do sada najnapredniju bateriju, za koju tvrdi da bi jednog dana mogla pokretati i električne letelice. Ona se bazira na tehnologiji koju CATL naziva baterija kondenzovanog stanja (condensed state battery).
Kako je istakao glavni istraživač CATL Vu Kai tokom prezentacije na sajmu automobila u Šangaju, ova baterija nosi više energije u manjem pakovanju, sa gustinom energije od 500Wh/Kg. Poređenja radi, prethodna CATL baterija koja je u upotrebi ima gustinu od 255 Wh/Kg i u stanju je da pokreće električno vozilo 1,000 kilometara sa jednim punjenjem.
U svom govoru, Vu je rekao da baterije kondenzovanog stanja imaju strukturu mreže na mikronskom nivou, što povećava efikasnost litijum-jonske tehnologije teb kompromisa u pogledu bezbednosti. On je pomenuo i da je ova tehnologija drugačija od drugih eksperimentalnih solid state baterija za koje tvrdi da imaju nerešenih naučnih i tehničkih problema.
Nova CATL baterija donosi potencijalni proboj koji će pomoći elektrifikaciju čak i onih sektora koji su i dalje zavisni od fosilnih goriva, jer su trenutne baterije ili suviše teške, ili nedovoljno bezbedne. Ostaje doduše pitanje o materijalima koje ove baterije koriste i njihovoj dostupnosti, kao i ceni, što će odrediti njihov uspeh na tržištu.
CATL, koji je najveći svetski proizvođač baterija za električna vozila, planira da masovnu proizvodnju novih baterija, inicijalno samo za električne automobile, pokrene ove godine. U startu će gustina energije biti niža od 500 Wh/Kg za koje kompanija tvrdi da je dostižna za upotrebu u električnim avionima. CATL navodi da već ima saradnju u razvoju eletričnih aviona upotrebom ove tehnologije, ali nisu želeli da otkriju sa kime, zbog navodnih ugovora o poverljivosti.
Prema rečina Điajan Ši, analitičara Bloomberga, evidentan je trend razvoja tehnologija za povećavanje gustine energije, što donosi i niže cene, višu bezbednost i izdržljivost. Ipak, nijedna druga kompanija nije do sada postavila tako visok cilj kao CATL. Ši kaže da je najnovija CATL baterija tip solid-state tehnologije koji bi mogao biti veoma značajan i smatra se “narednom generacijom”, ali da je ona i dalje nekoliko godina udaljena od zrele tehnologije i masovne upotrebe.
U CATL nisu otkrili kolika bi mogla biti cena baterija kondenzovanog stanja, za električna vozila, ali su rekli da se očekuje da ona za električne avione bude 10 puta veća od nego za vozila. Pred ovom tehnologijom je još uvek dug put sertifikacije i dokazivanja u praksi pre nego što se ona može zasigurno nazvati revolucionarnom.
Benchmark.rs