Tek što je iznenadila svet činjenicom da je brzo preuzela poziciju najuspešnijeg globalnog izvoznika automobila pretekavši Japan i Nemačku, NR Kina je napravila novi veliki iskorak u avio-industriji.
Nakon ovogodišnjeg auto-sajma u Šangaju, gde su impresionirali svet spektakularnom ponudom e-vozila s povoljnim cenama, Kinezi su lansirali novu liniju sopstvenog komercijalnog aviona, što je najava dalje brze promene u trgovinskim bilansama najvećih ekonomija sveta s dramatičnim posledicama na njihov rast i prosperitet, piše Jutarnji list.
Kompanija Commercial Aircraft Corporation of China (COMAC) predstavila je prošlog meseca novi C919 avion za koji najavljuju da će globalno postati deo mnogih flota, ali i zadovoljiti ogromne potrebe domaćeg tržišta.
Postaje sve očiglednije kako KP Kine strateški priprema smanjivanje zavisnosti od uvoza, što se u avio-industriji ne odnosi samo na finalni proizvod (avion) nego na lance snabdevanja delova koji zapošljavaju milione.
Uz to što im je auto-industrija postala najveći globalni izvoznik praktično preko noći, sada spremaju zamah avio-industrije kako bi drastično redukovali uvoz. Zabrinutost raste u najvećim svetskim kompanijama jer će u jednom trenutku krenuti i kineski izvoz, i to vrlo agresivno prema drugim BRIKS zemljama.
Nema sumnje da se u Boingu i Erbasu već održavaju hitni sastanci o budućnosti biznisa.
Uz Kinu kao novog velikog globalnog igrača avio-industrije, odjednom se za stare zapadne gigante potencijalno tržište sužava zastrašujućom brzinom, i to u situaciji dok se još međusobno žestoko takmiče.
U septembru prošle godine Boing je izgubio veliku narudžbinu od 40 aviona nakon što je neposredno pre toga, sredinom leta, Erbas osvojio kinesku narudžbinu 300 aviona vrednu 37 milijardi dolara. Dva velika poraza Boinga u kratkom roku.
Tenzije Sjedinjenih Država s Kinom oko Tajvana i drugih geopolitičkih pitanja čini sve veće probleme američkim izvoznicima, pa ne čude pokušaji niza američkih korporativnih lidera, kao i američke diplomatije, da opuste visoku napetost u odnosima.
Boing je poslednje isporuke aviona u Kinu imao 2017. godine, a o tome koliko su bili pogođeni gubitkom velikog posla svedočila je i posebna izjava koju su pripremili.
Inače, Boingov konkurent, Erbas, je u prvom delu ove godine najavio gradnju druge linije za sklapanje aviona u Kini, i to nakon Makronove posete Kini.
Očekuje se posao milenijuma
U Kini se očekuje posao milenijuma za avio-industriju; Erbas procenjuje rast kineskog vazdušnog saobraćaja po stopi od 5,3 posto godišnje u sledećih 20 godina, dok će globalni rast iznositi 3,6 posto.
Prognozira se da će prvenstveno zahvaljujući Kini globalna potražnja za avionima porasti za 8.420 komercijalnih i teretnih aviona do 2041., ili 20 posto globalnog tržišta.
Problem za stari kontinent i severnu Ameriku biće vrlo brza promena odnosa snaga na globalnom tržištu šira od avio-industrije, ali treba shvatiti da je ona tu vrlo važna. Ako se pogledaju najveći izvozni biznisi, oni će biti pod sve žešćom konkurencijom kineskih proizvođača, ali i regulatornim pritiskom EU i Sjedinjenih država, piše Jutarnji.
Ako se posmatra, na primer, lista najvećih izvoza po sektorima u Sjedinjenim Državama, vidi se da će veći deo liste trpeti udarce zakonodavaca i konkurencije, primećuje ekonomista Majk Miš Šedlok.