Naučnici u Kini postigli su tri velika otkrića koja bi omogućila primenu baterije sa čvrstim elektrolitom i dometom od 1.000 km po punjenju
Baterije sa čvrstim elektrolitom već se dugo smatraju ključem tehnologije električnih vozila sa većim dometom, bržim punjenjem i boljom efikasnošću. Nakon više godina istraživanja, kineski naučnici su sada uspeli da prevaziđu glavne prepreke koje su sprečavale komercijalnu primenu ove tehnologije.
Za razliku od današnjih litijum-jonskih baterija, koje koriste tečni elektrolit, baterije sa čvrstim elektrolitom zamenjuju ga čvrstom supstancom. Glavni izazov bio je pronaći materijal koji ima visoku provodljivost, ali nije lomljiv. Dosadašnji sulfidi korišćeni u ovim baterijama pokazali su se krutim i osetljivim, što je otežavalo vezivanje i pogoršavalo performanse.
Tri kineska otkrića koja menjaju budućnost električnih automobila
Prema izveštaju kineske državne televizije CCTV, naučnici su razvili tri ključne inovacije. Prva, nazvana „specijalno lepilo“, koristi jone joda kao aktivne „tranzitne regulatore“ koji se kreću prema spoju između elektrode i elektrolita i privlače litijum-jone, popunjavajući mikropukotine i stvarajući stabilniju vezu.
Druga inovacija dolazi iz Instituta za istraživanje metala Kineske akademije nauka – fleksibilna struktura elektrolita izrađena od polimernog materijala koja se može savijati do 20.000 puta bez pucanja. Ovaj materijal ubrzava kretanje litijum-jona i povećava kapacitet skladištenja energije za čak 86%.
Treće rešenje, „fluorovo ojačanje“, razvijeno je na Univerzitetu Tsinghua. Upotrebom fluorisanih polietarskih materijala formiran je zaštitni sloj na površini elektrolita koji je uspešno prošao testove probijanja iglom i izdržao temperature do 120°C.
Prema procenama, nova tehnologija omogućava da paket baterije mase 100 kg obezbedi domet veći od 1.000 km.
Kina već dominira tržištem baterija za električna vozila zahvaljujući kompanijama CATL i BYD, a ova otkrića mogla bi dodatno učvrstiti njenu globalnu prednost. MG je već predstavio prvi komercijalni model sa polučvrstim elektrolitom, dok Mercedes-Benz i Toyota razvijaju sopstvena rešenja i planiraju komercijalnu proizvodnju između 2027. i 2028. godine.
Ako se najave ostvare, ova kineska dostignuća mogla bi označiti početak nove ere u svetu električne mobilnosti, u kojoj će baterije sa čvrstim elektrolitom postati novi standard, prenosi Electrek.
Benchmark.rs