Iako još nije 100% sigurno da je električni automobil izazvao požar na teretnom brodu Fremantle Highway, debata o protivpožarnoj bezbednosti e-automobila se ponovo rasplamsava.
Prema statistikama velikih osiguravača, električni automobili se ne zapaljuju češće od benzinaca i dizelaša. Ali kada se zapale, požar je teže ugasiti – posebno na brodu.
To je zato što konvencionalne metode gašenja mogu da obuzdaju požar na električnom vozilu samo u ograničenoj meri, a ne trajno. O bezbednosnim uređajima na brodovima do sada se nije mnogo govorilo, a može se sa sigurnošću pretpostaviti da brodarske kompanije nisu dobro pripremljene za požare e-automobila.
Kako se požari električnih automobila mogu efikasno ugasiti ili obuzdati – bilo na brodu ili na putu? Novi proizvod, nazvan RecoverEBag, mogao bi da reši taj problem.
To je zapravo velika torba u koju se može spakovati zapaljeni e-auto. Protivpožarna torba za e-automobile je specijalno dizajnirana za brzu reakciju na električni požar u e-vozilima, jer transport “čelične kade” do mesta nesreće radi efikasnog hlađenja zapaljenog vozila često traje predugo ili je potpuno nemoguć .
“Naravno, kada dođe do požara na brodovima, vatrogasna jedinica najčešće nema pristup”, kaže Harald Samoiski iz vatrogasne brigade Bad Homburg, koji je zajedno sa kolegama vatrogascima razvio torbu i predstavio je na tržištu, zajedno sa kompanija iz Vestervalda (Nemačka).
Tada je važno brzo stabilizovati situaciju, a to znači hlađenje vozila. RecoverEBag je, kaže vatrogasac, trenutno jedini način da se nosite sa zapaljenim e-autom na brodovima.
Sistem je koncipiran tako da obučena ekipa za tri do četiri minuta ima spremnu torbu, vrednu 2.000 evra, za upotrebu. U zavisnosti od veličine vozila, vreća se puni sa oko 1.500 litara vode (na moru može biti i slana voda).
Pre nego što se vozilo stavi u torbu, ono se ohladi na maksimalno 70 stepeni Celzijusa kako biste mu mogli čak i prići. Zatim se postavlja tobra kako bi se sprečili sekundarni požari…
“Onda možemo da podignemo vozilo dizalicom ispod B stuba i podvučemo torbu ispod njega. Nakon toga, druga strana vozila se podiže i torba se povlači nagore. Važno je znati da požari električnih automobila nisu eksplozivni, već je bitno trajno ohladiti bateriju kako se ne bi ponovo zapalila”, objašnjava Samoiski.