Domaću kinematografiju obeležio je legendarni glumac Velimir Bata Živojinović, koji je bi ove nedelje proslavio 90 rođendan.
Umetnik kog su svi obožavali – ne samo od Vardara do Triglava već i u dalekoj Kini – važi i za glumca s najvećim brojem uloga u domaćoj kinematografiji.
Bio je Valter, Stole u “Bici na Neretvi”, trgovac perjem Mirta, oficir JNA Gvozden, koji je “drugu Titu išao na sahranu 350 kilometara peške”. Iako je najpoznatiji po ulogama u partizanskim filmovima, Živojinović je ostvario i zapažene uloge u ostvarenjima čuvenih reditelja jugoslovenskog crnog talasa.
Tvrdio je da veruje računici svog naslednika Miljka Živojinovića, po kojoj je snimio 333 filmova. Neretko se šalio kako više uloga od njega ima možda neki glumac u Indiji.
Najveći aplauz za brkove
U svojim intervjuima pominjao je tokom decenija razne glumačke početke, a svoj najveći aplauz dobio je upravo na početku, tokom igranja diplomske scene. A za sve su bili krivi brkovi.
– Jedini i najveći aplauz u pozorištu, dobio sam u Narodnom pozorištu na čijoj sam sceni igrao diplomsku predstavu, junaka starca u komadu “Laža i paralaža”. To što nisam znao tekst, rešeno je tako što mi je sufler sve vreme pomagao, ali smejurija je počela i završila se sa brkovima. Taj lik je imao veće brkove od Filipa Višnjića i Vuka Karadžića zajedno. Tokom cele predstave ja sam na sceni, i u jednom trenutku se zakašljem, a meni se odlepi pola brka. Zalepim ga, nastavim, ponovo se nakašljem, odlepi se druga polovina.
– Opet zalepi, a publika počinje sve glasnije da se smeje. Kad sam se ponovo zakašljao i brk se ponovo odlepio, ja lepo odlepim obe polovine i stavim ih u džep. Krenuo je aplauz koji nije prestajao. I svima u sali je pao kamen sa srca jer više nisu znali šta ću s naizmeničnim odlepljivanjem jedne pa druge polovine brkova. Niko nije govorio kako sam igrao, svi su samo pričali kako sam lepo skinuo brkove i stavio ih u džep. Bilo je to moje prvo uspešno rešavanje problema na sceni – rekao je Bata u jednom intervjuu.
Bata Životinja
Kao mlad glumac u Beogradskom dramskom pozorištu Bata je radio sve ono što niko nije hteo, a nekada i više. Shodno tome Soja Jovanović je u jednom trenutku izjavila: “Izdržavaš kao životinja”, nakon toga je ostalo – Bata Životinja.
– Kako sam bio stipendista Beogradskog dramskog pozorišta, dođem na Crveni krst, i u tom pozorištu sam uglavnom statirao. Jer, bio je to ubistven ansambl, najbolji koji je postojao u ta dašnjoj Jugoslaviji – LJuba Tadić, Cica Perović, Sima Janićijević, Mika Vitorović, Rade Marković… I ja pored njih da dobijem glavnu ulogu? Može, ali samo ako nijedan od njih nije hteo da igra. Tako sam jedno tri-četiri puta dobio glavnu ulogu, ostalo bih prošetao po sceni, kao u “Mački na usijanom limenom krovu”, gde sam igrao crnca koji pređe preko scene i ništa više.
– A imao sam našminkanu samo onu polovinu lica okrenutu publici. Crnac, a pola crn, pola beo. I, naravno, kaznili su me zbog te nepodopštine. I čim sam počeo da snimam, najpre kod Soje Jovanović, posle kod Veljka Bulajića, u “Vlaku bez voznog reda”, gde sam imao jednu od prvih većih uloga, praktično sam završio sa pozorištem – otkrio je Živojinović.
Zanimljivo je da su ga tokom karijere povre meno zvali da se vrati u pozorište, a on je odlučio da se ipak posveti filmu i serijama.
Podsećamo, porodica velikog umetnika najavila je osnivanje Fondacije “Velimir Bata Živojinović”, koja će čuvati uspomenu, na velikog glumca.