11. Jula 2023.

Kako iznajmiti jedrilicu?

Oko onog nultog pitanja: “Da li je jedrenje za mene?”, ja vam ne mogu pomoći. Na to odgovor morate dati sami, budite iskreni, pre svega prema sebi. Ovaj tekst je putokaz onima koji su već “prelomili” i odlučili se otisnuti na pučinu, u veliku avanturu zvanu jedrenje.

Dva su glavna, lična motiva za ovaj tekst. Jedan je april, često maj, a drugi je oktobar.

U proleće, pred letnju sezonu, u danima kad zamiriše april u Beogradu, svake godine odgovaram uvek na jedna te ista pitanja, uglavnom trivijalna, koja nemaju baš mnogo veze sa kvalitetom odmora niti komforom na brodu. Ona, još tužnija istina, ispliva u jesen, u oktobru, kada se prepričavaju letovanja, a oni neiskusni što su letos propatili na jedrenju bi najrađe sve da zaborave. Takve posade, svojim lošim iskustvima i prepričavanjima koja se često preuveličavaju, samo plaše ljude i odvraćaju ih od velike avanture kakva jeste jedrenje. Ako planirate ili razmišljate o jedrenju, ovaj tekst je za vas.

Neke od osnovnih stvari na koje treba obratiti pažnju prilikom planiranja jedrenja taksativno i pregledno su navedene, razjašnjene i ja se nadam da će vam biti od pomoći.

BROD

Pođimo od glavne stvari kada je jedrenje u pitanju. Da nije jedrilica ne bi bilo ni jedrenja! Odabir broda, pogotovu u situaciji kada niste u mogućnosti da ga pre putovanja obiđete i dobro pregledate jeste zadatak koji traži vreme i posvećenost, ali verujte mi kada vam kažem da će svaka istrajnost i opreznost u ovom koraku da vam se višestruko otplati na letovanju.

Stvari na koje treba obratiti pažnju tokom odabira jedrilice su:

VODA

Resurs koji, verovatno, najviše nedostaje na brodu jeste tehnička voda! Koristi se za tuširanje, pranje, pranje suđa, ponekad i za kuvanje. Posade, pogotovu neiskusne, kada se ukrcaju na brod, prvi šok koji dožive jeste obaveza za racionalnim korišćenjem vode. Tek tada uvidite kako svakodnevno bahato i neodgovorno rasipamo vodu, koliko smo se opustili i kako naivno verujemo u njen bezgraničan dotok. I pored svih upozorenja koje skiperi upute posadi, iz proste navike, česme će biti otvorene dok se peru zubi ili posuđe, tuševi će raditi i dok se sapunjate…I vode će ubrzo nestati. Ružan je osećaj kada nestane vode, ali još uvek niko nije umro od žeđi na sedmodnevnom krstarenju. Problem je u tome što vodu možete natankovati samo u određenim marinama, a da bismo do njih došli, kao po nekom pravilu, treba nam par sati plovidbe, pa kada napokon stignemo, marina je puna, a mi moramo da se vrtimo oko nje čekajući da se pristan oslobodi. Kada napokon natankujemo vodu, opet nam je potrebno par sati plovidbe do uvale u kojoj smo bili pre njenog nestanka…. i tako prođe čitav dan u jurnjavi za vodom. To i jeste razlog zbog kojeg ćete često videti posade kako suđe peru u moru, kako se u moru kupaju pa se onda samo „odsole“ pod tušem, a sve u cilju uštede vode, odnosno da ne gubimo dane odmora uzaludno. Pravilo je da ćete uvek i sigurno imati barem jednog člana posade kojem će to biti suviše komplikovano, mučno, dosadno ili gadno pa će vodu trošiti više i opuštenije od drugih, a to je, kakve li ironije, nepresušan izvor svađe na brodu. Prosečan tank na brodu je zapremine između 200 i 400 litara. Na osam ljudi koji štede, 400 litara vode traje između dva i tri dana, tako da je jedno tankovanje tokom sedmodnevne plovidbe, neizbežno. Najbolja solucija je uklopiti tankovanje vode sa planiranim odlaskom u marinu, a to nije uvek lako.

STRUJA

Moderne, dobro opremljene jedrilice u današnje vreme imaju generatore, solarne panele, vetro turbine, pa je nedostatak struje manje primetan nego u nekim prošlim vremenima. Morate imati na umu da na brodovima kada skiper kaže “struja”, on misli na 12 VDC (struja koju imate u kolima na mestu cigaret punjača), dok onu “struju” na koju običan putnik pomisli (220 VAC koja izvire iz utičnica u našim stanovima) imaju samo neki od brodova. Dobro pazite koje od uređaja nosite i koju struju zahtevaju za svoj pravilan rad. Obratite pažnju da obični punjači za telefone ili laptopove koji rade na 220V AC neće moći da se koriste na većini brodova sem u lukama kada je brod prikačen na spoljnji izvor napajanja. Zasigurno nećete biti uvek u mogućnosti da upalite fen ili neki drugi uređaj velike snage koji radi na naizmeničan napon od 220V AC, ali ćete moći da upalite punjač za mobilni na 12V DC (standardan punjač za mobilni telefon koji koristite u kolima). Ako je brod opremljen i inverterom, odnosno uređajem koji iz brodskih baterija uzima 12V DC i „pravi“ naizmeničnu struju (220V AC) bićete u mogućnosti da upalite punjač za laptop ili neki drugi potrošač, uglavnom manje snage.

FRIŽIDER

Danas većina brodova ima frižider i ne postavlja se pitanje da li je on instaliran na brodu. Ono što je bitno je da li on radi i možda još važnije, kako radi, kao i njegova veličina. Frižider u koji može da stane tri konzerve piva i dve flaše vode, frižider kojem treba tri dana da ohladi svoju unutrašnjost, ne zaslužuje da nosi taj naziv i prestavlja samo izvor frustracije za posadu. O potencijalnom trovanju pokvarenom hranom da i ne govorimo. Zato pametno birajte namernice koje ćete uneti na brod. Neka to budu teško kvarljive (testenine, palenta, pirinač, konzervirana hrana…), dugotrajne namernice u malim pakovanjima tako da kada se ono otvori, sve što je unutar njega bude odmah i u celosti iskorišćeno (nasečena šunka u malim vakum pakovanjima, mleko u četvrt litra pakovanju, majonez u malim kesicama…)

KOMFOR – PROSTOR

Komfor na nekom brodu nije definisan njegovom veličinom, već isključivo i samo brojem ljudi koji borave na njemu. Posmartajte to ovako. Možete imati brod od devet metra sa jednom kabinom i kupatilom i dvoje ljudi na njemu ili brod od petnaest metara dužine, sa četiri kabine, dva kupatila, velikim salonom i posadu od petnaest članova. Šta mislite, ko ima veći komfor? Ako je brod namenjen za posadu od, recimo, osam članova, onda su svi parametri komfora tog broda prilagođeni za osam članova posade. Dva člana posade više, ma koliko god da su vam dobri prijatelji, čak i ako prihvate da spavaju u salonu ili na palubi u vrećama, ogroman su udar na komfor ostatka posade. Ti ljudi moraju negde smestiti svoje stvari, svoju vodu za piće, svoju hranu…

Potrošnja vode nije ista na osam i na deset ljudi, upotreba toaleta je učestalija, a sve te „sitnice“ predstavljaju probleme koji neće nestati i svaki dan ćete se „saplesti“ o makar jedan od njih.

Prostor na jednom brodu je ograničen, a broj ljudi koji deli taj prostor definiše komfor koji vi, kao pojedinac, doživljavate na njemu.

STAROST BRODA

Ako je brod novijeg datuma izgradnje, to će vam sigurno naglasiti kao pogodnost, odnosno privilegiju. Ako je stariji, u opisu će dodati da je dobro očuvan. To su vam sve marketinški trikovi i vama generalno nebitne informacije. Godište broda nema nikakve veze sa njegovim održavanjem. Viđao sam brodove stare svega par godina, a tako loše održavane da ploviti na njima nije niti prijatno, niti sigurno. Sa druge strane, viđao sam i brodove stare preko dvadeset godina na kojima sve radi, sve je čisto i sređeno, utegnuto i sigurno. Ono što želim da kažem jeste da je godište broda potpuno irelevantna informacija. Raspitajte se, pronađite posade koje su plovile u skorije vreme na brodu koji vas interesuje, tražite slike broda, a ako vam vlasnik pošalje slike koje su preuzete iz prospekta proizvođača, to vam je znak da počnete sumnjati.

SKIPER

Brod može biti nov, komforan, sa dovoljno vode, struje, nafte, prostran i udoban, ali beskorisno vam je sve to ako vam je skiper loš. Ako vas zadesi takva zla kob, sve ono što nabrojasmo gore možete baciti preko ograde u vodu. Pod tim „loš“ može se podvesti svašta. Može biti loš čovek, prost i primitivan, lenj, da voli da popije… Možete imati skipera sa malo iskustva i još manje znanja koji plovi od marine do marine, izbegava sidrenja i puste uvale, izbegava zahtevnije plovidbe, a vas na kraju uskrati za pravi doživljaj i iskustvo jedrenja. Zahtevajte da upoznate skipera pre nego se ukrcate na brod, odnosno pre nego platite letovanje. To vam je prilika da procenite kakav je čovek, a za njegove skiperske dozvole ne vredi vam da ga pitate. Svi imaju dozvole bombastičnih naziva, usta su im puna samohvale koja se meri hiljadama nautičkih milja, a vas neiskusnog, lako će zadiviti. Moj vam je savet da pronađete ljude koji su prethodnih godina jedrili sa njim i da se raspitate. Iznenadili bi ste se koliko su ljudi spremni da podele svoja iskustva i zapaženja. Imajte na umu da koliko god je, za kvalitetno i komforno jedrenje, važan brod, još je važniji dobar skiper.

MORSKA BOLEST

Često pitanje. Bude mi smešno kada me pitaju da li ja mogu da procenim da li će nekome biti muka na brodu ili ne. To što vam je, kao detetu, bila muka na vrtešci ili u toku vožnje kolima, nema nikakvu korelaciju sa brodom i njegovim ljuljanjem. Generalno je pravilo da svi osećaju blagu nelagodu u prvim danima plovidbe, dok se posle naviknu. Takođe, manji brodovi imaju karakteristiku da se više ljuljaju, da je to ljuljanje “odsečnije” nego kod većih i težih brodova. Ja lično, kao i većina skipera ne preporučujem tablete protiv mučnine. Ako vam je muka, zakasnili ste sa tabletom. Morate je popiti pre isplovljavanja, pre nego vam je nadošla mučnina, a onda vas tableta samo uspava i umrtvi, a to, priznaćete i nije neki način da se provede odmor. Dejstvo tablete neće izlečiti morsku bolest već će samo odložiti i produžiti period adaptacije. Sem u krajnjoj nuždi, izbegavajte tablete protiv mučnine. Ako vam bude muka u toku plovidbe, prijavite to skiperu, a on će vas uputiti šta da radite.

“GRLOM U JAGODE” ILI SA DOBRO POZNATOM EKIPOM?

To je pitanje koje izvire iz najtamnijih dubina naše ličnosti i znajte da na njega niko drugo do vi sami ne može dati pravilan odgovor. Ima ljudi kojima je neprijatno u nepoznatom društvu, funkcionišu samo u okvirima poznatog, dok drugi uživaju u mogućnosti da upoznaju nove ljude, dožive nova i drugačija iskustva. Kojoj grupi pripadate, vi sami najbolje znate, samo budite iskreni u odgovoru. Ono što vam ja, iz svog višegodišnjeg iskustva mogu reći je da, začuđujuće, ali posade u kojima se ljudi ne poznaju možda i bolje funkcionišu na brodu od onih gde se ljudi druže godinama pre nego se zajedno otisnu na pučinu. Kada je sve i svako nepoznat u vašoj okolini, prag tolerancije se podiže pa ćete zarad mira i užitka možda i porećutati nešto vama nepoznatoj osobi, dok bi to isto zamerili dugogodišnjem poznaniku. Prosto, imam utisak da je pojedinac u nepoznatoj sredini tolerantniji i pomirljiviji. Za takve posade koje ja nazivam “grlom u jagode” moja je preporuka da period rente ne prelazi 7 dana jer i tolerancija ima svoj rok trajanja. Posade koje se poznaju i druže i pre ukrcavanja, za sobom vuku mnoštvo “repova”, odnosno neraščišćenih računa iz prošlosti, ukrštenih stavova koji se nikada nisu usaglasili, zamerki koje postoje toliko dugo da počinju da nerviraju…. Sve to, na jedrenjaku, gde ste na malom prostoru upućeni jedni na druge, danima, može predstavljati potencijalan problem. Opet kažem, sve je to samo moj lični utisak!

RUTA

Imajte na umu da brod, pogotovu jedrilica, nije auto, mada ga neki doživljavaju i kao avion. Prosečna brzina jedrenja je oko 4 do 5 čvorova (nautička milja na sat) što je jako blizu brzini laganog trčanja. To je prva stvar koje treba da postanete svesni. Druga, možda bitnija, jeste da vremenske prilike, stanje vetra i mora, određuju kada i kuda možemo da plovimo a da to ne bude borba sa talasima, vetrom i mučninom. Budite realni u svojim zahtevima, a dobar će skiper pokušati da ispuni sve ono što mu vremenske prilike budu dozvolile. Jedan od faktora koje će dobar skiper da uzme u razmatranje jeste i iskustvo posade, prethodna jedrenja… Slušajte skipera, bio on dobar ili loš, to je sve što vam mogu reći.

OD KOGA IZNAJMITI BROD?

Redovi koji slede su i najosetljiviji deo ovog teksta. Pomno sam odabrao i izvagao svaku reč koju ću napisati ovde, a sve u nameri da nikoga ne uvredim, da budem objektivan i korektan i pre svega vama koji tek treba da zakoračite u ovaj predivan svet jedrenja i letovanja na moru, koristan.

Mnogi danas nude brodove u zakup, obećavaju nezaboravnu avanturu, mondensko letovanje… Mnogo je onih koji se na našem tržištu laktaju za malo profita, a da pri tome nisu ni vlasnici broda ili čarter kompanije, niti skiperi. Dobro proverite KO vam nudi brod i jedrenje! Da li je to vlasnik broda, odnosno čarter kompanije ili je neko ko je zakupio brod na par nedelja od vlasnika pa vam preprodaje zakup. Da li je to skiper koji je ujedno i saradnik čarter kompanija za koju radi kao njen agent… Pokušaću da vam pojasnim te kategorije iako znam da ću se mnogima zameriti što rasvetljavam tu tamnu prostoriju u kojoj se najbolje snalaze oni što “love u mutnom”.

KONOBAR, RAČUN MOLIM?

Sećam se, ranije, u godinama pre fiskalnih računa, kada vam konobar donese ono blokče sa „računom“, a vi ne možete da razaznate ni šta su pojedine stavke, niti koliko one koštaju. Sve sem konačne cifre je nečitljivo. E, da vam plaćanje najma jedrilice ne bi bilo kao izlazak u kafanu osamdesetih, ja ću ovde pokušati da vam razjasnim šta su stavke sa računa i koliko one objektivno koštaju.

JEDRILICA, odnosno brod koji zakupljujete je prva i osnovna stavka na računu. Cena rente zavisi od veličine broda, njegove opremljenosti kao i perioda zakupa. Potpuno je razumljivo da isti brod neće koštati isto u aprilu ili oktobru, kao u julu ili avgustu. Dobro pazite KO vam iznajmljuje brod. Svako ko nije vlasnik broda, prirodno je, imaće i višu cenu zakupa.

SKIPER je sledeća stavka na računu. Jedrilicom koju ste iznajmili, neko mora da upravlja, da jedri. Ako u ekipi imate skipera, dovoljno obučenog i iskusnog, sa svim potrebnim sertifikacijama, spremnog da preuzme na sebe odgovornost za brod i posadu, odlično! Ako ipak niste toliko iskusni ili nemate potrebno iskustvo i veštine, moraćete da unajmite i skipera. Dobar skiper košta, a koliko god da ga platite, malo je!

HRANA, GORIVO, VODA, MARINE, ZAVRŠNO ČIŠĆENJE… sve su to stavke koje su, objektivno teško predvidive i ne mogu biti uključene u cenu jedrenja. Posmatrajte to ovako… Zamislite da svih sedam dana duva povoljan vetar i svih sedam dana jedrimo, a da nismo upalili motor. Potrošnja goriva će biti minimalna. Sada zamislite da vetra nema, pa se svih sedam dana vozimo na motor, jasno vam je. Nekim se posadama dopadnu određene marine pa žele tu provesti više dana, a marine koštaju. Predvideti ishranu za osam ili deset ljudi na brodu, za svih sedam dana, nemoguća je misija…

Zamislite da ste, sa društvom, iznajmili kombi za vikend izlet na planinu. Morate platiti sam kombi, vozača kombija, gorivo koje kombi potroši, putarine, parking…. Isto vam je i sa najmom jedrilica, samo ne idemo na planinu već od ostrva do ostrva.

ČARTER KOMPANIJA

Najlakši i najjeftiniji način zakupa broda jeste direktno od čarter kompanije. U tom slučaju nećete imati posrednike, a kompanija će vam pomoći i oko angažovanja skipera. Čarter kompanije imaju obično nekoliko brodova u ponudi pa ćete biti u mogućnosti da odaberete onaj koji vam odgovara prema broju članova posade, ceni…. Jedino što morate da pazite jeste da brod zakupite na vreme, na početku godine dok su svi brodovi i termini dostupni. Ponuda brodova, pogotovu za period juli – avgust je ograničena pa će oni što se sete jedrenja u maju ili junu teško pronaći odgovarajući brod za sebe i svoju posadu, a o ceni da i ne govorimo. Tada na scenu stupaju nakupci i prekupci…

NAKUPCI I PREKUPCI

Imajte na umu da je jedini motiv prekupca, profit! To je potpuno legalan i opravdan razlog, kao i motiv da se neko bavi ovim poslom. Na kraju krajeva, svaka turistička agencija je neka vrsta nakupca koji vam preprodaje segmente putovanja, uklopljene u jednu jedinstvenu ponudu (prevoz, smeštaj, ishranu, obilaske…). Potpuno je razumljivo da se organizacija, logistika i marketing koji prati neko putovanje mora i naplatiti. Tu nema mesta zamerkama. Sasvim drugačije pitanje je koliko ko vrednuje taj svoj rad i šta vam kao uslugu ustvari nudi. Prekupci su najčešće ljudi koji nemaju svoje brodove, niti su skiperi, pa svoju zaradu mogu ostvariti jedino na način da vama naplate skuplje nego što su oni sami platili. Često, na samom početku sezone bukiranja, još u toku zime, oni od vlasnika ili od čarter agencija iznajme brodove, dobijajući popust na broj iznajmljenih brodova i nedelja, kao i za rano bukiranje.

Potom te brodove i nedelje reizdaju onima koji su čekali do pred samo leto da se odluče za jedrenje. Nije tu ništa sporno, ali… uvek postoji veliko ALI… Pokušaću da vam razjasnim prljave trikove koji se koriste kako bi se profit povećao, a to sve, na žalost, značajno umanjuje komfor i sigurnost posade.

  1. Jedan od trikova na osnovu kojeg prekupci ostvaruju dodatni profit jeste da namame ljude niskom cenom rente (po osobi), često i nižom nego što bi vam je ponudio vlasnik, ali onda na brod smeste i do 50% više ljudi od optimuma, pa se jedrenje pretvori u nimalo prijatnu ekskurziju sa minimalnim komforom. Verujte mi da sam upoznao ljude koji su proveli sedam dana jedrenja spavajući u vreći na podu salona, a za to su papreno platili.
  • Angažovanjem neproverenih “skipera” koji se laktaju i nude jedino svojom niskom cenom rada, nakupac ostvaruje dodatni profit, a posadu svesno dovodi u opasnost. Navodnici nisu štamparska greška. Mnogi sebi daju za pravo da se samoprozovu skiperom.
  • Još jedan prljav trik na koji se najčešće opeku neiskusni jeste da se dodatni troškovi (skipper, nafta, voda, marine, završno čišćenje…) ne spominju, pa se neiskusni jedriličari “upecaju” na nerealno nisku cenu zakupa. Morate biti svesni da je to zakup samo broda, a na njega još treba dodati i angažovanje skipera i sve ono dodatno što navedosmo. To će neiskusni shvatiti tek kada uplate zakup broda, pa kada na to dodaju još ostale troškove i podvuku crtu, smuči im se i jedrenje i letovanje. Jedino se kelner (prekupac) zadovoljno smeje.
  • “All inclusive” varijanta zakupa broda obično znači da su svi varijabilni troškovi (nafta, marine, voda…) već uračunati u cenu u nekom, za vas veoma nepovoljnom iznosu. Druga mogućnost je da je ruta jedrenja unapred određena, obično vema skraćena radi potrošnje goriva, sa unapred određenim stajanjima u marinama, a čiji je trošak priveza već uračunat u “all inclusive” varijantu zakupa jedrilice. Nemojte se zavaravati, ništa nije besplatno, a ovakve varijante zakupa jedrilice obesmišljavaju suštinu jedrenja, a to je sloboda koju nudi pučina.
  • Ima i onih bezobraznih koji uslugu iznajmljivanja broda naplaćuju neopravdano skupo. Bezobrazno skupo, do te mere da je mene, kada čujem neke cifre, sramota. Nemojte lako poverovati pričama da je jedrenje za bogate i da je preskupo. To nije tačno! To će vam preneti oni što su se jednom opekli o bezobrazne nakupce!
  • Iznajmljivanjem ličnih brodova koji nisu u sistemu čartera, odnosno brodova registrovanih za iznajmljivanje, nakupac ostvaruje dodatan profit jer se ti brodovi (pošto ne plaćaju porez, ateste i takse) iznajmljuju jeftinije. Nemojte se zavaravati, nakupac će vam i takav brod reizdati po punoj ceni, kao i legalan brod iz čartera, na taj način sebi prigrabiti korist, a vas izložiti riziku po mnogim pitanjima. Morate biti svesni da kao posada na nelegalno izdatom brodu učestvujete u “crnom čarteru” koji je kažnjiv u svim državama (novčano, a u nekima i krivično) pa vam se može desiti da umesto na plažama i uvalama letovanje provedete po sudovima i policijskim stanicama.

SKIPER – saradnik čarter kompanije

Dobar skipper, koji se bavi jedrenjem godinama unazad, verovatno je još od početka godine bukiran za sezonu, imajte to na umu. To je ujedno i njegova najbolja preporuka. Skiperi koji više puta godišnje iznajmljuju brodove od neke čarter kompanije na kraju uspostave neku vrstu poslovnog odnosa sa njenim menadžmentom pa mogu pod povoljnijim uslovima iznajmiti novije ili bolje očuvane brodove iz flote. To je za potencijalnu posadu jako dobar način da se upoznaju sa jedrenjem. Do dobrog skipera ćete verovatno doći putem preporuke, a on će vam pomoći da iznajmite lep brod po pristupačnoj ceni. Njegova zarada leži u skiperaži koju naplati, odnosno usluzi sigurnog i dobrog jedrenja, sidrenja po uvalama, uvezivanja u marinama, a verujte mi kad vam kažem da su to teškom mukom zasluženi novci. Skiper je angažovan 24h, svih sedam dana plovidbe. Odgovoran je pred zakonom za bezbednost broda i posade i za to mu se treba i platiti.

Na kraju, poslušajte moj savet, budite oprezni, pokušajte stupiti u kontakt sa legalnom čarter kompanijom, čak i ako nemate kompletnu posadu za najam. Vlasnici, odnosno čarter kompanije često prave spisak zainteresovanih klijenata i na taj način formiraju posadu, vodeći računa o optimalnom broju gostiju, skiperu kao i o svoj potrebnoj dokumentaciji legalnog čartera. Pronađite pouzdanog i dobrog skipera, on će vam pomoći da odaberete dobar i povoljan brod.

INTERNET PRETRAGA

Živimo u modernom dobu u kojem turističke agencije polako gube trku sa ponudom i oglašavanjem preko interneta. Društvene mreže poput facebook-a ili instagram-a postale su poligon za oglašavanje svega, od robe iz Kine pa do jedrenja. Tu se u par ključnih reči i klikova može pronaći sve što vam treba… da li je baš tako?

Budite pažljivi i nemojte žuriti sa odlukom. Čovek kada kupuje cipele, obiđe nekoliko prodavnica, proba razne modele, upoređuje cene, kvalitet… Koristite isti pristup i za odabir broda, kao i skipera.

Prvo, čuvajte se fotografija na društvenim mrežama i sajtovima koji reklamiraju brodove i jedrenje. Budite oprezni da vas ne ponesu boje, nasmejani ljudi koji vas pozivaju da im se pridružite, ognjeno crveni zalasci sunca, modro plavo nebo i pučina… Ako malo posvetite vremena analizi tih fotografija, uvidećete da većina njih uopšte nema nikakvu vezu sa brodom koji nameravate da iznajmite. Većina tih fotografija je preuzeta sa nekog od fotografskih stock sajtova.

Druga zamka u koju upadaju lakoverni jeste prvo mesto u procesu pretraživanja. Ne razumem zašto ljudi asociraju prvo mesto na listi google pretraživača sa kvalitetom. To što je neko prvi na listi znači samo da je dao najviše novca za reklamu i ništa više. Ne jednom, upoznao sam posade koje su iznajmile brod i skipera od “prvoplasiranog” pogrešno ubeđeni da je to ujedno i najbolja ponuda. Nisu se potrudili da provere ponude makar još od nekih sa te liste i onda kada uplate, shvate da su brod iznajmili od prekupca po znatno većoj ceni ili da brod koji im je predočen kao ponuda na fotografijama, nije onaj koji su zatekli u luci prilikom ukrcavanja.

Budite pažljivi! Svaka škola se plaća, a ova je skupa. Raspitajte se! Pronađite posade koje su plovile na brodovima koji vam se nude. Pronađite ljude koji su plovili sa skiperima koji vam se nude. Raspitajte se o njima, kakvi su ljudi, kakvi su kao skiperi. Raspitajte se o brodu, komforu, vodi, frižideru, struji…. Pronađite legalne čarter kompanije koje se reklamiraju u Srbiji, ima ih nekoliko. One su vlasnici brodova koje izdaju pa je zakup kod njih i najpovoljniji.

Imajte na umu da će vam svaki minut koji uložite u prikupljane informacija od ljudi koji su boravili na brodu i sa “vašim” skiperom, pomoći da stvorite pravilniju sliku o brodu koji iznajmljujete, od koga ga iznajmljujete i sa kim ćete ploviti.

Srećno!

Podijeli vijest na:

Pretplata
Obavijesti o
guest

0 Komentara
Najstariji
Najnoviji Najviše glasova
Inline Feedbacks
Pregledaj sve komentare