Kada je prije dva dana objavljen spisak proizvoda koji će na policama trgovina u Srpskoj biti sa nula odsto marže, potrošači su se, tvrde, našli u dilemi – da li se nasmijati ili zaplakati.
To se može zaključiti i iz komentara građana nakon objelodanjenog spiska artikala obuhvaćenih pompezno najavljivanom kampanjom, koji glase “Pocrvenjećemo od tolikog kečapa”, “Otprilike, ono što se najlošije prodaje”, “Ma, žalosno”…
Marmelada marelica 700 g, kečap blagi 500 g, ajvar blagi 2.650 ml i kiselo mlijeko čaša 180 grama neki su od proizvoda koji su od 3. marta jeftiniji, ali samo od određenih proizvođača.
S druge strane, FBiH je, još sredinom februara, snizila i zaključala cijene za 65 prehrambenih i higijenskih proizvoda, uključujući i one koji su stanovništvu prijeko potrebni, između ostalog, za – ulje, brašno, rižu, šećer, jaja, pasulj, tjesteninu, gotove supe, gril pile, negaziranu vodu, zubnu pastu…
Kada je riječ o Hrvatskoj, na sjednici Vlade, održanoj 31. januara, donesena je odluka kojom se ograničavaju maksimalne cijene više desetina proizvoda, gdje, između ostalog, spadaju ulje, šećer, brašno, svinjsko mljeveno meso, pile, riža…
Tu svakako treba naglasiti jednu ključnu činjenicu – u Hrvatskoj i FBiH su zaključane cijene svih proizvoda određene gramaže, a u Srpskoj samo od određenih proizvođača. Recimo, kada je u pitanju mlijeko, isključivo vitalija i isključivo sa 1,5 odsto mliječne masti.
Denis Šulić, ministar trgovine i turizma Republike Srpske, najavljuje da u narednom periodu očekuju da će se kampanji “0 odsto marže” pridružiti i više proizvođača, a sindikalci poručuju da spisak koji je resorni ministar objavio prekjuče neće ništa riješiti.
“Upoznati smo s time što je saopštio ministar trgovine i turizma, i možemo da kažemo da to neće bitno uticati na stvarne potrebe radnika. To nisu osnovne životne namirnice koje bi radnicima omogućile jeftiniju kupovinu. Ako to ne znači ništa za radnike koji imaju redovne plate, možemo misliti kako je tek drugim ugroženim kategorijama sa još manjim primanjima”, rekao je za “Nezavisne novine” Saša Kukolj, zamjenik predsjednika Konfederacije sindikata Republike Srpske.
U domaćinstvu Jovana Vasilića, predsjednika Udruženja potrošača “Zvono” Bijeljina, godišnje se, kako kaže, potroši jedna tuba kečapa. On smatra da je spisak proizvoda sa nula odsto marže prekratak.
“Znate onaj kečap u tubi? E to potrošimo godišnje, i to kad dođu djeca. Šta da kažem? Prvo, mislim da to nema efekta. Trebalo bi da kupimo proizvod samo jednog proizvođača. Ako tu nema šire lepeze proizvoda, ne znam kakav je efekat svega toga. Spisak tih proizvoda je veoma mali i opet nisu uvrstili ono što se najčešće kupuje, kao što su brašno, ulje, šećer. Nema onih proizvoda koje svakodnevno kupujemo”, rekao je Vasilić za “Nezavisne novine”.
Banjalučanka Danica M. se, tvrdi, kada je pročitala spisak proizvoda sa nula odsto marže, zapitala da li je u pitanju šala.
“Kako bi to naš narod rekao, ne znam da li bih se smijala ili plakala. Što nisu stavili ono što se svakodnevno koristi? Šta ću od kečapa? Čuj čega su se sjetili, jedan proizvod, jednog proizvođača, tačno određene mase. Pa, neiskusni bi rekli da ovi naši ne znaju ni da prepišu od institucija u susjedstvu. Ili ne znaju, ili neće. Prije će biti da neće”, kaže ona.
Šulić je, govoreći o ovoj kampanji, rekao da će potrošači na policama u 18 marketa širom Srpske moći kupiti oko 30 proizvoda sa nula odsto marže 11 domaćih proizvođača, a osim toga, u okviru kampanje “0 odsto marže” naći će se i 30 proizvoda robnih marki marketa koji imaju svoje proizvode. Resorni ministar je kazao da će ova kampanja trajati do 30. juna.