Nedovoljan broj izvršilaca, neblagovremenost prilikom usvajanja budžeta, loša informaciona oprema, niske plate i inertnost nadležnih organa na opšte nezadovoljstvo zaposlenih, dio su problema u radu Uprave za indirektno oporezivanje BiH.
Iz izvještaja o radu UIO za prošlu godinu može se zaključiti da su problemi manje-više isti kao i godinu ranije, a jedan od najizraženijih je nedostatak radnika.
“U 2023. godini je za 224 zaposlenih prestao radnih odnos u UIO po raznim osnovama, od čega je devet zaposlenih preminulo. Obim poslova u UIO je znatno povećan i poslovne aktivnosti su sve složenije u odnosu na ranije godine funkcionisanja ove uprave. Sprovedena analiza starosne strukture zaposlenih u UIO pokazuje da od ukupnog broja zaposlenih 44,85 odsto su starosti 51 godinu i više”, navodi se u izvještaju o radu UIO, u kojem se dodaje i da svake godine UIO ostane bez više od 100 zaposlenih.
Oni navode i da su poslovi u oblasti indirektnog oporezivanja vrlo složeni i da zahtijevaju duže vrijeme za edukaciju i osposobljavanje, zbog čega odlazak i nedostatak kadra predstavljaju vrlo ozbiljan problem koji će eskalirati i dovesti do situacije da UIO neće imati kvalifikovane i stručne izvršioce.
U izvještaju se navodi i da je među zaposlenima u UIO prisutno nezadovoljstvo zbog malih plata, a otežan je i interni premještaj radi popune pojedinih radnih mjesta.
“Premještaj ovlaštenog službenog lica na radno mjesto istog nivoa na kojem izvršilac nema pravo na dodatak na platu po osnovu ovlaštenja pristupa je opstrukcija od strane premještenog službenika kroz odsustvo sa rada zbog bolovanja, pri čemu UIO nema adekvatne mehanizme za provjeru opravdanosti bolovanja”, navodi se u izvještaju o radu za 2023. godinu.
Kao problem u radu UIO navodi i to da zakonodavni organi na nivou BiH nisu posvećeni donošenju ili izmjeni zakonski propisa, te da se ne može uticati na brzinu rješavanja imovinskih odnosa koji otežavaju okončanje procedure za dobijanje odobrenja za građenje.