29. Oktobra 2023.

Kada se radi mali, a kada veliki servis – koje su cijene i koliko su poskupjeli

Svaki vozač zna da ukoliko želi da njegov automobil uvijek bude u odličnom stanju za vožnju, od velike je važnosti da se redovno vrši mali i veliki servis vozila. Koliko košta veliki, a koliko mali servis automobila, i koliko je ova usluga poskupjela u posljednjih nekoliko godina?

Za automehaničare ljudi koji rade u autoindustriji kažu da su doktori, jer kao što doktori stalno upozoravaju da preventiva smanjuje mogućnost ozbiljnih bolesti, automehaničari ponavljaju da mali servis smanjuje mogućnost za velike kvarove na vašim automobilima.

Automehaničari za mali servis kažu da se radi o redovnom održavanju auta koje je izuzetno važno za njegovu dugovečnost. Redovnim odlaskom na male servise vozači izbegavaju situaciju da ostavite vašeg ljubimca kod majstora, čekate nabavku neophodnog dela i “ masno“ plaćanje. Ukoliko ne želite sve ovo, struka ukazuje da manji i češći servisi čuvaju vaše živce i vaš novčanik.

Za veliki servis automehaničari ističu da je u pitanju ozbiljan posao koji treba poveriti dobrom stručnjaku. Naročito kada je reč o modernim, kompjuterizovanim automobilima gde vlasnici nemaju neophodne alate ili veštine da izvrše proveru. Veliki servis je periodični servis pri kome se menja set zupčastog kaiša, odnosno lanca. Ne propustite da ih zamenite u predviđenim intervalima zato što njihovim pucanjem možete izazvati teže kvarove na vozilu.

Da bi se sva četiri takta rada motora sa unutrašnjim sagorevanjem odvijala usklađeno potrebno je da rad kolenastog vratila (radilice) motora bude usklađen sa radom bregastog vratila i ventila. Ova dva mehanička sistema povezuje zupčasti kaiš ili pogonski lanac.

Svi se slažu da je redovan servis važno obavljati redovno i onda kada je, prema svojstvima svakog automobila, predviđeno da se on obavi – a ne kada vas nužda natera na to.

Kamenko Jovanović, vlasnik servisa „AS Kameni“, navodi u razgovoru za N1 da se izvođenje malog, ili kako se u narodu zove redovnog servisa, razlikuje od onoga što praktikuju ovlašćeni servisi automobila.

„Ovlašćeni serviseri imaju pravilo da na 15.000 kilometara menjaju isključivo ulje i filter ulja, a na 30.000 kilometara menjaju ulje, filter ulja, filter vazduha, goriva i filter kabine. To je zbog evropskih standarda koji traže da budu „long live“ ti servisi. Međutim, u narodu, mali servisi se rade od 10 do 15 hiljada kilometara, ulje, filter ulja, filter vazduha i fliter kabine, a svaki drugi servis menjamo filter goriva, ukoliko ga auto poseduje“, navodi Jovanović.

Prema njegovim rečima, za odrađivanje velikog servis je razlika u tome da li auto ima zupčasti remen ili poseduje lanac.

„Kod nekih vozila je pogonski kaiš, a kod nekih pogonski lanac. Jedan je gumeni deo, a drugi metalni. Ranije bio sinonim da kada auto poseduje lanac – da je to neuništivo. To je zbog toga što su lanci pre bili glomazniji, i sve je bilo izdržljivije. Sada su ti lanci tanji poprilično i ranjiviji su“, objašnjava Jovanović.

Govoreći o samim cenama, on napominje da to zavisi od tipa vozila.

„Recimo ovako, kod folksvagena 2.0 TDI, veliki servis košta oko 600 evra, to su delovi i ruke. Za razliku od njega, kod BMW-a je to oko 1.400 evra. Da ne pričamo o landroverima, gde ima 2.0 motor, i čiji veliki servis košta oko 2.500 evra“, kaže sagovornik N1.

Kao i kod velikih, tako i cene malih servisa zavise od tipa automobila.

„Fiat punto, 1.2 benzin, on je jedan od najjeftinjih za mali servis i kod njega izađe od 8.000 do 10.000 dinara, u zavisnosti od ulja šta se sipa. Ukoliko pričamo o BMW-u sa 2.0 motorom, to može da košta i do 25.000 dinara“, kazao je vlasnik servisa „AS Kameni“.

Što se tiče povećanja cena, kaže da ova branša nije imala velika poskupljenja.

„U poslednje dve godine je došlo do prosečnog poskupljenja od 15 odsto, ali napominjem da se cene za određene stvari nisu ni menjale“, navodi Jovanović.

Ukoliko vlasnici automobila žele da uštede, kaže da tu važi čuveno pravilo: „Skuplje je u stvari jeftinije“.

„Ako se auto redovno održava, ako se stavljaju kvalitetni delovi, to na kraju izađe jeftinije, jer je manji procenat kvarljivosti automobila“, ukazuje on.

Ne slaže se sa verovanjem da kod nas građani gledaju na to da uštede svaki dinar, a pogotovo kada idu kod automehaničara.

„Dugo već radim ovaj posao, nasledio sam ga od oca, ima 38 godina, a 30 godina sam u servisu. Mogu reći da ljudi koji dolaze imaju svoju logiku koju su prihvatili od nas da nam ostave auto, ne pitaju ništa, ali znaju da će dobiti kvalitetnu uslugu, da će im biti zamenjeno sve što je potrebno, a sve ono što nije potrebno neće biti zamenjeno. Takođe, većina naših mušterija se ne bavi istraživanjem i kupovinom auto delova, to ostavljaju nama. Iako je nekada to neko uradio, sam je ustanovio da se je prešao“, ističe Jovanović.

Savetuje da je pouzdan majstor najvažniji izbor vlasnicima automobila, i da treba da prate uputstva koje im on daje.

„Auto mora da se redovno održava, i obavezno je da se ne preskače ako nešto mora vanredno da se odradi. Na svaki vanredni zvuk iz motora, iz trapa, hitno da se obrate servisu ili majstoru, jer na prvom tom zvuku može popravka da bude drastično jeftiniji popravak, nego da se odlaže“, zaključuje Jovanović.

Foto: Alexander kirch/Panthermedia/Profimedia

Izvor: N1

Podijeli vijest na:

Pretplata
Obavijesti o
guest

0 Komentara
Inline Feedbacks
Pregledaj sve komentare