Da li lamela proklizava?
Smije li da se vozi sa lamelom koja proklizava?
Kako da lamela što duže traje?
Kako prepoznati da li je problem u lameli ili je neki drugi kvar u pitanju?
Čemu uopšte služi lamela?
Smješu goriva i vazduha u cilindru motora zapali svjećica.
Ta smješa koja brzo sagorjeva gurne klip na dole.
Klip gura klipnjaču, a ona okreće radilicu (koljenasto vratilo).
Isto to naizmjenično radi svaki klip, pa na radilicu ne djeluje konstantna sila, već dobija “udare” koje nakon “eksplozije” u cilindru sa klipa prenosi klipnjača.
Da bi se dobilo ravnomjernije okretanje radilice, tj. da bi se “ispeglali” udari klipova, na kraj radilice se postavlja zamajac.
Zamajac funkcioniše kao teg koji svojom masom ne dozvoljava nagle promjene u brzini okretanja radilice.
Na zamajac se naslanja frikcioni disk – lamela. Inače, frikcija znači trenje, trljanje…
Spoljašnji prsten, tj. frikcioni (trljajući) dio lamele naslanja se na zamajac.
On konstantno ima pun kontakt sa zamajcem (uvijek su u dodiru), bez obzira da li je mjenjač u nekom stepenu prenosa ili u neutralnom položaju.
Stoga – dok motor radi, zamajac i lamela su u punom kontaktu i vrte se istom brzinom. Ali kada pritisnemo papučicu kvačila, mi razdvajamo lamelu i zamajac – prekidamo vezu između motora i mjenjača. To nam omogućava da promjenimo stepen prenosa u mjenjaču.
Kada ponovo želimo da “spojimo” zamajac i lamelu (tj. puštamo papučicu kvačila), nailazimo na problem – oni se vrte različitim brzinama! Zato, da bi se “spajanje” i izjednačavanje brzine njihovog okretanja obavilo što mirnije, moramo relativno lagano da puštamo papučicu kvačila.
Dok puštamo papučicu kvačila, zamajac i lamela dolaze u kontakt, a zatim se pritisak pojačava sve dok ne počnu da se okreću istom brzinom.
Upravo to što dolazi do proklizavanja između lamele i zamajca pre nego što ostvare “pun kontakt” omogućava nam da vožnja uopšte bude moguća.
U ovom procesu usaglašavanja brzine okretanja dolazi do trošenja lamele. Koliko će trošenje biti izraženo? To zavisi od mnogo faktora:
a) kojom brzinom puštate papučicu kvačila b) koliki gas dajete dok puštate papučicu kvačila c) u kojem je stepenu prenosa mjenjač d) kojom brzinom se auto kreće e) koliko dugo držite kvačilo “na pola” ili u nekom “međupoložaju” dok krećete, penjete se uz ivičnjak, krećete iz mjesta na uzbrdici… f) koliko je auto opterećen
Opruge priskaču u pomoć
Frikcioni prsten ima dva sloja između kojih se nalaze amortizacioni elementi. Oni ublažavaju udar prilikom “spajanja” sa zamajcem.
Kako bi se ovaj proces obavio uz još manje vibracija ili trzanja, sama lamela ima posebnu konstrukciju. Vidite li opruge u središnjem dijelu lamele? Te opruge služe da ublaže vibracije prilikom rada u leru (prazan hod), prilikom oštrog ubrzavanja ili kočenja motorom.
Naime, lamelu čine dvije cjeline:
1)Spoljašnji prsten, tj. dio sa frikcionom površinom koja naliježe na zamajac 2)Manji dio u sredini, sa otvorom sa zupcima kroz koji prolazi osovina koja ide u menjač
Ove dvije cjeline mogu u određenoj mjeri da se pomjeraju jedna u odnosu na drugu, a pomjeranje ide upravo preko tih opruga. Preko njih se posredno prenosi sila sa frikcione površine na osovinu koja ide ka mjenjaču.
Da li lamela proklizava?
Lamela neće otkazati iznenada. Imaćete dovoljno vremena da primjetite kako nešto nije u redu. Istina, oni koji voze lagano, bez tereta i po ravnici, često ništa ne primjete sve dok ne dođu u priliku da moraju oštro da daju gas kod preticanja.
Simptomi loše lamele mogu da budu raznovrsni. U početku su blagi i gotovo neprimjetni, ali nakon toga će lamela sve brže i brže pokazivati da je vrijeme za zamjenu. Naime, što više proklizava, sve se više pregrijava i brže troši…
Opasno odlaganje zamjene lamele
Odlaganje zamjene negativno utiče i na zamajac, koji se takođe pregrijava. Može i bez pregrijavanja da dođe do oštećenja zamajca, ako se istroši materijal lamele, pa ga “dohvate” metalne nitne. Takođe, može i sama lamela da se “razleti”.
Simptomi da je lamela za zamenu:
a) Kada oštrije dodate gas, obrtaji rastu, ali auto ne “vuče” kako bi trebalo b) Kada oštrije dodate gas, obrtaji naglo skoče, motor “zaurliče”, a auto gotovo da ne promjeni brzinu
Kako provjeriti kvačilo/lamelu?
Postoje načini kako obaviti provjeru provjere, ali napominjemo da mnogi smatraju da prosječan vozač na taj način ne može da utvrdi pravo stanje lamele:
1) startujete motor 2) ubacite mjenjač u neki od viših stepena prenosa, može i najviši 3) pritisnete gas i dovedete obrtaje do npr. 2.000 o/min
4) pustite kvačilo
Ako je lamela dobra, motor će se ugasiti. Naravno, ovaj način provjere nije baš “zdrav” po lamelu, plivajući zamajac, motor… Tu je i “verzija” sa podignutom ručnom kočnicom. Uglavnom, ne savjetujemo da provjeravate auto ovim metodama.
Kako sačuvati lamelu?
1) ne držati pritisnuto kvačilo na semaforu ili u koloni 2) ne “odmarati” stopalo na kvačilu 3) koristite ručnu kočnicu kao pomoć pri kretanju na uzbrdici 4) izbjegavajte oštre startove, naročito ako ste novopečeni vlasnik snažnijeg dizelaša pa uživate u tome kako kreće iz niskih obrtaja 5) “potpisivanje” i spaljivanje guma – naravno treba izbjegavati 6) ne kočite motorom kao da vozite trke. Kočenje motorom štedi kočnice i u raznim situacijama je poželjno zbog bezbjednosti, ali prvo treba dovoljno usporiti pa tek onda prebaciti mjenjač u niži stepen
Koliko može da traje lamela?
Može da traje 50.000 km, 100.000 km ili 150.000 km. Može i više. To najviše zavisi od stila vožnje. Više i od samog kvaliteta lamele.
Simptomi da nešto drugo nije u redu
– pedala kvačila “hvata” suviše visoko – pedala kvačila “hvata” suviše nisko, pa mjenjač zna i da zakrči ako je dovoljno ne pritisnete – tvrda pedala kvačila – trzanje prilikom kretanja – ukoliko auto ima plivajući zamajac, tu je čitav niz simptoma neispravnosti – zujanje, struganje, šuštanje… Sa pritisnutim ili puštenim kvačilom, prenose Polovni automobili.
Uzroci svih gore navedenih simptoma da nešto nije u redu mogu da budu razni – kvar druk ležaja, igličastog ležaja, korpe, zamajca (bez obzira da li je plivajući ili fiksni), sistema prenosa sile od papučice kvačila do druk ležaja u zavisnosti od toga da li je riječ o mehaničkom (istegnuta sajla ili neki drugi problem s njom) ili hidrauličnom (curenje ulja, zaglavljivanje), mehanizma za štelovanje, potrošen frikcioni materijal na lameli, neki problem u viljušci ili polugama koji djeluju na druk ležaj, pojava zazora (“lufta”) između zubaca centralnog otvora na lameli i osovine koja prolazi kroz nju (ovo se vrlo brzo pretvori u ozbiljan problem)…
Npr. ako se čuje nešto između zujanja, zavijanja i blagog krčanja kada je auto u leru, najvjerovatnije je problem u druk ležaju (potisnom ležaju ili druk lageru).
Foto: Pixabay
Izvor: Nezavisne