29. Marta 2024.

Kada ChatGPT može da pomogne đacima, a kada im smanjuje ocenu

Skoro 80 odsto osnovaca viših razreda je bar jednom za rešavanje školskog zadatka koristilo veštačku inteligenciju. Koriste je i srednjoškolci. Kada je prihvatljivo koristiti ChatGPT, a kada to predstavlja varanje?

Sajt ChatGPT pametniji je od Vikipedije, kažu srednjoškolci – ima odgovore na sva, pa i školska pitanja. Rešava matematičke zadatke, piše sastave i seminarske radove i dobija visoke ocene.

“Kada mi je trebao sastav iz srpskom napišem temu na koji mi treva sastav, ona mi ispiše sastav, iz matematike slikam zadatak i onda mi ona uradi zadatak”, naveo je jedan srednjoškolac, a kaže da ga koristi i na času.

Dubravka Matović, nastavnica srpskog jezika i književnosti u OŠ “Svetozar Marković”, kaže da je imala slučaj da je đak hteo da prepiše sastav koji je napisala veštačka inteligencija.

“Ja jesam kao nastavnik srpskog jezika imala iskustva korišćenja veštačke inteligencije, uopšte interneta. Bio je pokušaj prepisivanja sastava”, rekla je Dubravka Matović.

Veštačka inteligencija trenutno raspolaže sa bilion informacija, odgovora na složena pitanja, može da napravi program za dijetu, piše softverske kodove. Ona će za nekoliko sekudni napisati sastav na određenu temu.

“Ako je pismeni zadatak iz srpskog jezika na temu sukobi likova u romanu ‘Zločin i kazna’ Dostojevskog, što bi moglo da se nađe kao tema u četvrtom razredu gimnazije, kada rade i Šekspirovog ‘Hamleta’. Na takav zadatak bi veštačka inteligencija mogla dosta dobro da generiše skup podataka koji postoje na internetu i da napravi jedno fino, prihvatljivo delo, koji bi mogao da bude ocenjen ocenom 4, kod nekih nastavnika i ocenom 5”, navodi profesorka srpskog jezika i književnosti u Petoj beogradskoj gimnaziji dr Violeta Kecman.

Nastavnici i profesori kažu da ne mogu uvek da dokažu da je đak koristio veštačku inteligenciju za rešavanje zadataka, ali lako mogu da zaključe da sastav nije pisao đak i za to sledi niža ocena. Veštačku inteligenciju treba koristiti kao pomoć u obrazovanju, ali ne i zloupotrebljavati.

“I otuda mi dobijamo pismene sastave koji su predvidivi, ali sa druge strane originalni, ali istovremeno osakaćeni, u smislu da im nedostaje emocionalnost”, rekla je dr Kecman.

Rizik od korišćenja veštačke inteligencije

Dubravka Matović ističe da treba da postoji jasan stav oko toga šta je varanje, a šta primena znanja. “Korišćenje veštačke inteligencije u ovom trenutku smatra se jednom vrste znanja, ali ako se uz nju napiše loš sastav, onda je đak sebe već dovoljno kaznio”, rekla je Matovićeva.

Nekada su stariji braća i sestre pisali sastave, mama i tata radili domaće zadatke. Internet olakšava pisanje seminarskih radova.

Sad sve to radi ChatGPT. Veštačka inteligencija jeste provokativan rizik, ali mlađe generacije ne treba odvraćati od ovakvih rešenja, smatraju neki prosvetari. Ove generacije učenika, kada se zaposle, sigurno će koristiti veštačku inteligenciju i njene alate. Ali oprezno, krajnji ishod upotrebe još nije poznat.

Podijeli vijest na:

Pretplata
Obavijesti o
guest

0 Komentara
Najstariji
Najnoviji Najviše glasova
Inline Feedbacks
Pregledaj sve komentare