I da li će nam se to uopšte isplatiti?
Verovatno ste čuli da će uskoro iz Kine moći da se uvoze bez carine i novi i polovni automobili. Nažalost, to neće biti baš tako brzo, piše sajt Polovni automobili.
U čemu je problem?
Smanjenje carine ide postepeno iz godine u godinu, a pritom zavisi i od vrste i kategorije vozila.
Kada će polovni automobili iz Kine moći da se uvoze bez carine?
Zavisi od vrste goriva, tj. pogona i kubikaže – ali generalno za 5 godina će većina polovnih automobila iz Kine moći da se uvozi bez carine.
Podsetimo se, prošle godine izmenjen je Zakon o bezbednosti saobraćaja, čime je otvorena mogućnost uvoza polovnjaka iz Amerike i Kine, ali pošto ta vozila ne ispunjavaju razne standarde koji postoje u Evropi, neophodno je da se na njima izvrše određene prepravke.
Stoga je izmenjen i Pravilnik o ispitivanju koji bi uredio tu oblast. Međutim, ovaj Pravilnik još nije počeo da se primenjuje.
Da li će to biti velika prednost u odnosu na polovnjake iz EU?
Mala je verovatnoća da će to biti značajna prednost. Jednostavno, mnogo je tu drugih troškova uvoza čiji iznos trenutno ne možemo da procenimo.
Uglavnom, u zavisnosti od raznih faktora, kao što su starost/generacija vozila, marka i model, vrsta pogona, “ekološki” i bezbednosni standardi, na polovnjacima iz Kine moraće da se obavljaju određene prepravke – ti troškovi mogu drastično da variraju od vozila do vozila. Teško je dati iole preciznu procenu, pošto do sada nismo imali iskustva s vozilima iz Kine.
Tu je i nabavka razne dokumentacije kojom se dokazuje npr. da automobil ispunjava određene standarde, dokaz o poreklu, itd.
Zatim, troškovi ispitivanja vozila u Srbiji. Ne zaboravimo i troškove transporta – brodom do neke luke, pa zatim na kamion.
Koliko je carina do sada bila na nove automobile?
Do 1. jula smo na nova vozila plaćali carinu od:
– 12,5% za putnička vozila i nova i polovna, bez obzira na vrstu pogona, što znači da nema veze da li je vozilo sa klasičnim SUS motorom, hibridnim ili plug-in hibridnim pogonom
– 5% za električna vozila, motocikle, tricikle i kvadove
Na polovne nismo plaćali, pošto polovnjaci iz Kine nisu mogli ni da se uvoze.
Kolika će carina biti ubuduće?
Kako za sajt Polovni automobili objašnjava Boris Ćorović, generalni sekretar Srpske Asocijacije uvoznika vozila i delova, carina će postepeno da se smanjuje, iz godine u godinu.
Kada su u pitanju benzinci kubikaže manje od 1.0 litar, za nove automobile od 1. jula plaća se carina od 11,3%, a za polovne 10%. Postepenim smanjivanjem novi automobili će moći da se uvezu iz Kine bez carine za 10 godina, a polovni za 5 godina.
Kada su u pitanju benzinci kubikaže od 1.0 do 1.5 litara, i na nove i na polovne od 1. jula plaća se carina od 11,7%, da bi za 15 godina bila potpuno ukinuta.
Što se tiče benzinaca kubikaže veće od 1.5 litara, carina za nove je 11,3%, a za polovne 10%. Postepenim smanjivanjem carine novi automobili će moći da se uvezu iz Kine bez carine za 10 godina, a polovni za 5 godina.
A dizelaši? Ukoliko imaju kubikažu ispod 1.5 litara, i na nove i na polovne se plaća 11,7%, a za 15 godina neće se plaćati uopšte. Kada su u pitanju dizelaši kubikaže iznad 1.5 litara, na nove se plaća 11,3%, na polovne 10%. Na nove se za 10 godina carina više neće plaćati, a na polovne za 5 godina.
Za hibride i plug-in hibride, nove i polovne, važe ista pravila kao za dizelaše kubikaže iznad 1.5 litara.
Električni automobili, novi i polovni, na koje se ranije plaćala carina od 5%, takođe će biti malo jeftiniji, pošto je carina smanjena na 4,5% za nove i 4% na polovne. Za nove će biti ukinuta za 10 godina, a za polovne za 5 godina.
Primamljive verzije sa produženim međuosovinskim rastojanjem
Mnogo je raznih evropskih modela koji se u Kini proizvode u verzijama sa produženim međuosovinskim rastojanjem, tako da na zadnjem sedištu ima više prostora nego u evropskim verzijama.
Naravno, treba imati u vidu da kineske verzije mogu značajno da se razlikuju od evropskih.
Izvor: Polovni automobili/Dragan Romčević