Reciklirane baterije tretiraju se kao lokalno “urbano iskopane” i – podobne za subvencije.
Američki Zakon o smanjenju inflacije (IRA) već je mesecima kamen spoticanja u odnosima SAD-a i EU. Naime, Unija optužuje SAD da ovim zakonom, prvenstveno izdašnim podsticaji koje on predviđa, želi preseliti većinu visoko-tehnološke industrije iz EU u samu Ameriku.
Jedna od klauzula toga zakona, koja do sada nije bila šire spominjana, je i ona koja ima nameru da stavi SAD u središte reciklaže baterija za električna vozila (EV). Kako nagađa Reuters, ta odredba ima više za cilj potkopavanje kineske dominacije na tom području, ali će imati negativnih efekata i na EU.
Cvetanje fabrika
Reuters navodi da IRA uključuje klauzulu koja automatski kvalifikuje materijale za baterije za EV reciklirane u SAD-u kao američke i – pogodne za subvencije, bez obzira na njihovo poreklo. To je važno jer kvalifikuje proizvođače automobila koji koriste reciklirane materijale za baterije u SAD-u za podsticaje za proizvodnju električnih vozila.
Reuters je razgovarao s više od desetak industrijskih zvaničnici i stručnjaka koji kažu da je to početak cvetanja izgradnje fabrika u SAD-u, ohrabrujući proizvođače automobila da istražuju više baterija koje se mogu reciklirati.
To bi na kraju moglo da oteža kupcima u zemljama u razvoju kupovinu korišćenjih električnih vozila. Kina upravlja gotovo celokupnom reciklažom baterija za EV na globalnom tržištu za koje se predviđa da će porasti s 11 milijardi dolara u 2022. na 18 milijardi dolara do 2028., prema istraživačkoj kompanije EMR. Kako će se na tržištu pojavljivati sve više modela i količine električnih vozila i vozni park bude stario, taj će posao rasti.
Metali u tim baterijama, pre svega litijum, kobalt i nikal, u proseku vrede između 1.000 i 2.000 evra po automobilu, rekao je za Reuters šef odseka za održivost BMW-a Thomas Becker.
Louie Diaz, potpredsjednik kanadske kompanije za recikliranje baterija Li-Cycle, ističe da bi tih materijala moglo nedostajati već za nekoliko godina jer proizvođači automobila povećavaju proizvodnju električnih vozila. Međutim, dodaje, ti materijali se mogu beskonačno reciklirati, a da ne gube snagu.
Jeffrey Brian Straubel, izvršni direktor kompanije Redwood Materials, koja uz pomoć dve milijarde dolara iz IRA-e gradi fabriku za reciklažu baterija u Nevadi, rekao je da IRA tretira reciklirane baterijske materijale kao lokalno “urbano iskopane” ili materijale izvučene iz otpada, a ne dobivene iz rudarstva.
To je ohrabrilo američke kompanije da ubrzaju napore recikliranja od kolega u EU, koje su se fokusirale na propisivanje minimalne količine recikliranih materijala u budućim baterijama za EV.
Trka za izgradnju “zatvorenog lanca za snabdevanje”
Christian Marston, glavni tehnološki direktor Altilium Metalsa, ističe da je u toku trka za izgradnju “zatvorenog lanca za snabdevanje” gde se reciklirani minerali stavljaju u lokalno proizvedene nove baterije.
“Svako želi da kontroliše vlastiti lanac snabdevanja i niko ne želi da zavisi od Kineza”, rekao je Marston.
Globalno, postoji najmanje 80 kompanija uključenih u recikliranje električnih vozila, s više od 50 startapova koji su privukli najmanje 2,7 milijardi dolara od korporativnih ulagača, gotovo svi u poslednjih šest godina.
Količina EV baterija dostupnih za recikliranje trebalo bi se udeseterostručiti do 2030., navode iz Circular Energy Storage.
Otprilike 11,3 GWh baterija dosegnulo je kraj životnog veka 2022., a to bi trebalo da poraste na 138 GWh do 2030., a što je ekvivalentno otprilike 1,5 miliona EV-a.
Baterije za električna vozila mogu trajati 10 ili više godina.