Fondacija Mozzila koja posluje kao nedobitna organizacija je sprovela istraživanje koje je nazvala „Privatnost isključena“ (Privacy Not Included – PNI). Rezultat iskazane znatiželje angažovanih na ovom projektu se može sublimirati kroz zaključak da se u vozilima prikuplja preširok obim podataka, koje mnoge marke potom dele s javnošću, dok nije retkost ni da ih prodaju trećim stranama.
Odgovorni u organizaciji Mozilla Foundation su predstavili izveštaj koji sadrži nalaze istraživanja. Kažu da su se bavili radom na ovu temu 25 vodećih proizvođača automobila. Ta vozila su prikupljala više podataka o korisnicima nego što to čine, inače ozloglašeni pametni telefoni ili pametne kuće. Mnogi proizvođači su čak iskazali totalnu nezainteresovanost za privatnost korisnika automobila.
U izveštaju fondacije Mozilla stoji podatak da čak 84% proizvođača automobila prenosi prikupljene podatke trećim stranama, dok još 56% iskazuju volju da sabrane informacije podele s vladinim telima – čak i kao odgovor na „neformalne zahteve“. Vlasnici automobila nisu mogli da utiču na takav razvoj događaja čak i da su hteli u neverovatnih 92% situacija.
Mnogi proizvođači tvrde da informacije koje prikupljaju, isključivo služe poboljšanju kvaliteta i bezbednosti. Međutim, mašine prikupljaju i prenose i druge podatke – medicinske, genetske, o rutama i pesmama, o finansijama, imigracionom statusu, pa čak i o intimnom životu.
Negativni junaci po ovom pitanju su Tesla, Nissan i Hyundai, dok su se najdiskretnijim pokazali Renault, Dacia i BMW. Programski direktor PNI-ja, Džen Kaltrajder, je nove mašine nazvao „noćnom morom“ na točkovima, onom koja može da prenosi intimne informacije o korisniku bez njegovog znanja. Potpuno je bespredmetno nove automobile doživljavati kao lični prostor i tvrđavicu u koju okruženje ne može da prodre, dodao je on.
Ovde je interesantno podsetiti na reakciju kineskih vlasti na automobile marke Tesla gde su američka vozila baš iz opisanih razloga došla u nemilost vladinih tela, a isto tako možemo da navedemo da je zaposlenima u ruskom Kamazu bilo zabranjeno da koriste Appleove proizvode u službene svrhe.
Ne radi se samo o iPhoneovim uređajima: oni takođe moraju da ostave satove, tablete i laptopove kod kuće. Kako je menadžment Kamaza objasnio u korporativnim novinama, američki uređaji „nisu dovoljno pouzdani sa stanovišta bezbednosti informacija“.