Koliko vam je potrebno snage u automobilu? Da li ovde važi pravilo “što više, to bolje” ili postoji neka idealna mera?
Nemački ADAC je pokušao da odgovori na ovo pitanje i naveo da nema opšteg odgovora: sve zavisi od namene vozila i načina na koji se koristi.
Zato je potrebno definisati individualne potrebe i odgovoriti na nekoliko pitanja.
Da li često putuje sa teškim teretom ili teškom prikolicom? Da li inače putujete u ravničarskim ili planinskim sredinama? Da li više vozite po gradu ili na auto-putu? Koliko je vozilo teško?
Današnja vozila su obično dovoljno dobro motorizovana da ispune standardne zahteve, čak i sa osnovnim pogonskim jedinicama. Čak i sa najmanjim motorom u Golfu, 1.0 TSI sa 110 KS, auto dostiže 100 km/h za 10,2 sekunde uprkos težini praznog vozila od znatnih 1.300 kilograma.
Sedamdesetih godina prošlog veka to su mogla da urade samo vozila sa motorima velike zapremine sa šest ili osam cilindara ili mašine sa sufiksom Abarth ili GTI, podseća Index.
Golf GTI iz tog perioda, koji je imao masu od samo 810 kilograma, uspevao je da stigne do 100 km/h samo nešto brže sa istom konjskom snagom, za 9,2 sekunde.
Ali koja ocena performansi vozila je zaista bitna?
Sam broj konjskih snaga ili kilovata govori malo jer svaki automobil pretvara konjske snage u performanse različito, i u zavisnosti od dizajna motora. Podatak o ubrzanju od 0 do 100 takođe nije toliko relevantan za snagu jer dosta zavisi od menjača.
Obrtni moment je ključan
Kriva obrtnog momenta motora je ključna za performanse. I nije toliko važno ubrzanje iz mesta, jer ono samo impresionira vozača pored vas kada brzo startujete na semaforu.
Snagu treba da imate kada vam je zaista potrebna, na primer pri preticanju kamiona ili ubrzavanju na ulazu na auto-put – a to je raspon brzina od 60 do 100 km/h.
Zato ADAC standardno testira upravo ovo ubrzanje. Smatra se da je razuman vremenski okvir za ubrzanje od 60 do 100 km/h između 5,5 sekundi i 8 sekundi.
U tom vremenskom okviru, vozilo putuje približno 122 metra (za 5,5 sekundi) do 178 metara (za 8 sekundi).
Na osnovu ovih pretpostavki i rezultata ADAC testa automobila, potrošačima se može dati preporuka za odgovarajući motor. Ovo su približne vrednosti za prosečnu upotrebu, koje mogu da variraju za oko pet KS.
Koliko bi snage morao imati motor vašeg automobila?
Masa | Snaga |
1000 kg | 59 kW/80 KS |
1250 kg | 74 kW/100 KS |
1500 kg | 88 kW/120 KS |
1750 kg | 103 kW/140 KS |
2000 kg | 118 kW/160 KS |
2250 kg | 132 kW/180 KS |
2500 kg | 147 kW/200 KS |
Više konjskih snaga znači veću bezbednost
Ova preporuka je namenjena vozilima prosečne upotrebe. Ako se automobil uglavnom vozi po gradu, manja snaga motora može biti dovoljna.
Za duga putovanja po auto-putevima ili za redovnu vožnju sa teškim prikolicama, moćniji motor može imati smisla.
Kao zaključak, možemo reći da je veća snaga uvek značajno bolja za bezbednost.
Najbolji primer je Dacia Spring Electric 45. Kao i drugi slični modeli sa slabijim motorima, manevri preticanja na prometnim magistralnim putevima ili vožnja prilazima auto-putu mogu biti pravi test nerava.
Malo električno vozilo obavlja srednji sprint od 60 do 100 km/h za tačno 14,86 sekundi, a za to mu je potrebno punih 330 metara.
Na primer, standardni ulaz na autoput je dugačak 250 metara. Dok bi, recimo, Tesla Model S mogao da ubrza 60-100 km/h za samo 1,64 sekunde i 36,4 metra, Dacia Spring mora da vozi čak 300 metara duže da bi postigao isti efekat.