Rogaland Fixed Link, ili Rogfast kako ga od milja zovu, je podmorski tunel koji se gradi u Norveškoj, a kada 2033. bude završen, biće najduži i najdublji podmorski tunel na svetu.
Izvor: Večernji list
Norveški auto-put E39 vodi od Kristiansanda na jugu Norveške do Trondheimana severu. Vožnja od početne do završne tačke koja danas traje 21 sat, nakon završetka ovog građevinskog megaprojekta skratiće se na pola i olakšati život među fjordovima koji će mnogo manje morati da se oslanjaju na trajekte.
Norvežani nisu početnici u izgradnji podmorskih tunela koji mnoga njihova ostrva međusobno povezuju ili čine “bližima obali”, a onaj trenutno najduži je tunel Ryfylke koji je istovremeno položen na 292 metra ispod morske površine i najdublji tunel na svetu.
Sam tunel Rogfast prokopava se na deonici između Boknafjordena i Kvitsøyfjordena u norveškom Rogalandu i biće dug 27 kilometara, a njegove dve 10,5 metara široke cevi biće položene na dubinu od 392 metra ispod nivoa mora, čime će postaviti i novi svetski rekord, ali i nova merila u putnom inženjerstvu.
Očekuje se da će tunelom prolaziti oko šest hiljada vozila na dan. Za potrebe izgradnje Rogfasta iskopaće se osam i po miliona kubnih metara kamena, koji će se – jer ipak su to Norvežani – upotrebiti za druge građevinske projekte i meliorizaciju okolnog zemljišta.
Naprednim tehnikama tunelisanja i rešenjima koja stavljaju pod kontrolu suludi pritisak i osiguravaju strukturni integritet probijenih stena, u gotovom tunelu če biti postavljen i vrhunski nadzorni sistem koji će analizirati podatke u realnom vremenu, zbog čega će Rogfast i biti jedan od najsigurnijih tunela na svetu, prenosi Večernji list.
Cena ovog megaprojekta i sama je megavisoka – iznosiće oko 22 milijarde norveških kruna, odnosno oko 2,1 milijardu evra.
Finansije su i bile razlog zašto je izgradnja nakon početnog zamaha pauzirana 2019, ali radovi su dve godine kasnije nastavljeni, jedino se očekivani rok završetka pomakao s 2026. na 2033. godinu.