Henri Ford se ovih dana verovatno okreće u grobu kada se pogleda šta je postalo od kompanije koju je osnovao i doveo do statusa globalnog giganta. Američki proizvođač vozila je prva automobilska firma koja je ciljala na šire narodne mase sa jeftinim prevoznim sredstvima, ne samo na domaćem tržištu, već i na inostranim. Ali danas su neka druga vremena, pa tako Ford želi da promeni strategiju poslovanja.
Tako nešto je očigledno već neko vreme, praktično od kada kada su putnički automobili kompletno eliminisani iz ponude i od kada su zamenjeni skupljim i profitabilnijim krosoverima, terencima i pikap kamionetima. Sa američkog tržišta su tako redom nestajali Fiesta, Focus, Fusion i Taurus, a iz Evrope nekadašnji bestseleri u klasama kao što su Fiesta i Mondeo. Nekada popularni Focus će takođe u penziju naredne godine.
Prvi čovek Forda po imenu Džim Farli je nedavno razgovarao sa kolegama iz magazina CAR i tom prilikom je otkrio neke detalje zašto je došlo do promene u strategiji. Farli je priznao da su modeli poput Fieste, Focusa i Mondea bili jako popularni i voljeni od strane kupaca, ali da je u današnja vremena teško opravdati ulaganja u njih, pošto je zarada uvek bila skromna ili u dosta slučajeva – nepostojeća. Gospodin Farli je takođe dodao da je Fordov plan predviđao „izlazak iz klase dosadnih automobila i ulazak u klasu kultnih modela“.
Šta to konkretno znači? Nismo ni mi sigurni, ali jedan od načina da se uštedi, da se uštinu troškovi jeste da se oformi partnerstvo sa nekim od rivala. A u Fordovom slučaju – to je Volkswagen.
Novi električni krosoveri kao što su Explorer i Capri su zapravo prepakovani Volkswagenovi modeli ID.4 i ID.5, a čak će i Fordov bestseler u Evropi, onaj pod imenom Puma, uskoro dobiti verziju na struju. Ford je originalno planirao da nakon 2030. godine, na Starom kontinentu prodaje samo električne četvorotočkaše, ali je promenio mišljenje kada je popularnog takvih vozila naglo pala.
Mediji su insistirali na više informacija za spomenute „kultne modele“, a Farli je otkrio da se to odnosi na Bronco, Mustang i Raptor. Posebno je ponosan na Mustang koji je upravo predstavljen u novoj generaciji, a Farli kaže da je dao „Fordu samopouzdanje da stane na crtu Porscheu“, pritom misleći na izdanje GTD. Priznaje da su Volkswagen, Toyota, Stellantis i Hyundai-Kia preuzeli veliki deo „kolača“ koji je Ford nekada kontrolisao na evropskom tržištu, gde se američka firma trenutno može podičiti s udelom od samo 3,3%.
Mnogi se sigurno neće složiti sa ovom strategijom i reći će da je Ford „prodao dušu đavolu za šaku dolara“ i da ostaje bol što više nije ona firma koja je nekada bila. Ipak, drugi ipak misle da se Ford mora prilagoditi modernim vremenima i da ono šta je Henri Ford nekada pripovedao više ne može da funkcioniše. Zaključite sami ko je u pravu…
AutoRepublika